عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۷۱۹۰
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۷
به میزبانی مجمع ؛
جلسه هم‌اندیشی ستاد هماهنگی تبلیغی اربعین در مجمع جهانی اهل بیت(ع) برگزار شد.
عقیق:جلسه هم اندیشی ستاد هماهنگی تبلیغی اربعین برگزار شد.

در این نشست که به میزبانی معاونت امور فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) برگزار گردید، نمایندگان آستان مقدس حضرت ممعصومه(س)، بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت، و مجمع جهانی اهل بیت(ع) به تبادل نظر درباره اقدامات فرهنگی و تبلیغی در اربعین حسینی آتی پرداختند.

در ابتدای این نشست، نماینده بعثه هدف از تشکیل این ستاد را ایجاد هماهنگی بین نهادهایی اعلام کرد که می‌توانند در غنابخشی به راهپیمایی بزرگ اربعین سهیم باشند.

«اسفندیاری» با تأکید بر اینکه مراسم اربعین، یک فرصت تبلیغی عظیم و بزرگ است گفت: باید از این چند روز فرصت اربعین استفاده کنیم و ظرفیت هایی که حرم، مجمع و دیگر نهادهای دینی دارند را به کار بگیریم.

وی افزود: ما تاکنون در بعثه از هر امکانی که بوده است سراغ گرفته‌ایم. خیلی ها هم اعلام آمادگی کرده اند که به ما کمک کنند و با تولید محصول، چاپ کتاب، نوشتن مقاله، طراحی نرم افزار، انتشار مجله، برگزاری نشست و ... به این حرکت مدد برسانند.

نماینده بعثه با اشاره به نقش رسانه ها در تبیین فرهنگ اربعین، از اعلام آمادگی چند روزنامه برای اختصاص ستون و صفحه به این کار خبر داد و گفت: اما آنها برای این کار محتوا می خواهند. خبرگزاری ابنا اگر فعال شود می تواند در این زمینه کمک کند.

اسفندیاری با اعلام اینکه انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم در این کار فعال خواهد بود افزود: درباره برگزاری نمایشگاه محصولات فرهنگی هم قول همکاری داده شده است که در حرم مطهر حسینی و نیز در طول مسیر راهپیمایی، غرفه هایی ایجاد شود.

وی برگزاری سوگواره هنرهای آیینی اربعین را هم از دیگر برنامه های پیشنهادی این مراسم بر شمرد و از استقبال هنرمندان تئاتر در این زمینه خبر داد.

پس از سخنان نماینده بعثه، نمایندگان آستان مقدس حضرت ممعصومه(س) به طرح نظرات خود پرداختند.

مدیرکل روابط عمومی و بین الملل آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به عملکرد این اداره کل در استفاده از از ظرفیت هایی نظیر طلاب خارجی گفت: چند سالی است که ستاد پیاده روی دانشجویان در این کار فعال است و می توان از تجارب و توان آنها بهره گرفت.

«حجت الاسلام فاطمی نسب» ادامه داد: برگزاری یک همایش بین المللی در ایران و عراق نیز می تواند در این زمینه راهگشا باشد.

همچنین «حجت الاسلام عزیزی» مسئول امور نمایشگاه های حرم مطهر آمادگی آستان برای مشارکت در نمایشگاه محصولات فرهنگی اربعین را اعلام نمود.

مدیر کل فناوری اطلاعات مجمع جهانی اهل بیت(ع) و مدیرعامل خبرگزاری ابنا از دیگر حاضران این هم اندیشی بود که بر آمادگی بخش های متبوعش برای همکاری همه جانبه در این زمینه تأکید کرد.

«حجت الاسلام حسینی عارف» با اشاره به برگزاری موفق جشنواره جایزه بزرگ پیامبر اعظم(ص) از سوی مجمع گفت: در صورتی که نهادهای مختلف سهم معینی را بر عهده بگیرند می توان "سوگواره بزرگ اربعین" را در رشته های مختلف هنری ــ از جمله تئاتر خیابانی، تعزیه، شعر آیینی، متن ادبی، عکس حرفه ای مستند، عکس حرفه ای خبری، عکس موبایلی، کلیپ، فیلم کوتاه، نام نوشته و محصولات رسانه ای ــ برگزار کرد. به شرط مشخص شدن منابع مالی، سایت هنر اسلامی (وابسته به مجمع) برای مدیریت این کار آمادگی دارد.

مدیرعامل خبرگزاری ابنا ادامه داد: حتی اگر این جلسه هم وجود نداشت، ما مطابق وظیفه ذاتی خود، ویژه نامه خبری و تصویری اربعین حسینی را در ابنا ایجاد خواهیم کرد؛ همانطور که هم اکنون ویژه نامه حج تمتع امسال را ایجاد کرده و مشغول انجام وظیفه هستیم.

مدیر کل فناوری اطلاعات مجمع جهانی اهل بیت(ع) با تأکید بر لزوم مبارزه با خرافات و فرقه های انحرافی بظاهر شیعی که در حاشیه راهپیمایی اربعین فعالیت دارند گفت: ما در مجمع در حال ساخت یک نرم افزار چند رسانه ای درباره امام حسین(ع) هستیم. امیدواریم دو آستان مقدس مشهد و قم هم سخنرانی های مرتبط را در اختیار ما قرار دهند تا به غنای این نرم افزار افزوده شود.

سپس رییس اداره پژوهش مجمع جهانی اهل بیت(ع) در سخنان کوتاهی بر در نظر داشتن علاقمندی های زائران عرب حاضر در این مراسم تأکید کرد.

«حجت الاسلام سید محمدرضا آل ایوب» گفت: اگر محتوای مناسب صوتی و تصویری ـ مانند خطابه ها و مداحی های عربی صحیح ــ در اختیار این زوار قرار بگیرد، بیشتر از کتاب و بروشور مورد استقبال آنها قرار خواهد گرفت.

در پایان این جلسه، «محمدجواد خرسندی» مدیرکل همکاری های فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) که میزبانی این نشست را بر عهده داشت به جمع بندی پرداخت و برگزاری ایستگاه های فرهنگی، اهداء کتب، نرم افزار و جزوات، چاپ جزوه پاسخ به 20 شبهه عاشورایی، پخش زیارتنامه اربعین، در اختیار قرار دادن سخنرانی و مداحی های عربی و تهیه طرح سوگواره هنری اربعین را از مصوبات آن برشمرد.

سردبیر ماهنامه "گنجینه مجمع" همچنین از انتشار ویژه نامه این مجله به مناسبت اربعین برای آشنایی شخصیت ها و نهادهای فرهنگی با فعالیت های این ستاد خبر داد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین