عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۷۱۷۳
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
آیت الله جوادی آملی؛
آیت الله جوادی آملی در کتاب «حق و تکلیف در اسلام» می گوید: چشم را پيامبرِ دلْ ناميدند كه فرمان او مي برد و هرگونه نگاه بي جا، ظلم و تعدي در حق اوست و آن را تير زهرآگين از تيرهاي شيطان دانسته‏ اند كه با نگاه حرام، تيرِ آن به جان انسان اصابت مي‏ كند.
عقیق:آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب «حق و تكليف دراسلام» صفحه304 می نویسد: پوشاندن چشم از نگاه حرام و نگريستن به آنچه را كه خدا امر فرموده، از حقوق چشم به شمار مي‏ آيد.چشم را پيامبرِ دلْ ناميدند كه فرمان او مي برد و هرگونه نگاه بيجا، ظلم و تعدي در حق اوست و آن را تير زهرآگين از تيرهاي شيطان دانسته‏ اند كه با نگاه حرام، تيرِ آن به جان انسان اصابت مي‏ كند.
 
خداوند چشم را در انسان قرارداد تا حقايق هستي را مشاهده نموده و به عظمت خالق پي برد؛ نه اينكه هر چه در مقابلش افتاد بنگرد و دل را تحريك كند. بسياري از اضطراباتِ قلب به واسطه نگاههاي آلوده و حرام است. زماني كه نگاه پاك باشد دل روشن مي‏ شود، ولي زماني كه چشم آلوده به گناه شد، لغزش دل بر صاحبش آشكار مي‏ گردد و زماني كه حق بصر ادا شود، شخص اهل بصيرت مي‏ شود و حق آن را امام سجاد(ع) در راستاي آيه كريمه سوره نور تفسير مي‏ فرمايد كه :«حق البصرِ اَنْ تغضَّه عما لا يحلُّ لك و تعتبر بالنظر به»؛ حق بينايي آن است كه آن را بپوشاني از آنچه ديدن آن حرام است و با ديده عبرت‏ انگيز به حوادث بنگري.


منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین