عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۷۰۸۹
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۹
بزرگداشت علامه سید محمد‌حسین طباطبایی (ره) مولف کتاب تفسیر المیزان در قزوین برگزار شد.
عقیق: سومین همایش از سلسله نشست های پیرعشق با موضوع گرامیداشت علامه سید محمد حسین طباطبایی (ره) با حضور نماینده ولی فقیه در استان وامام جمعه قزوین، استاندار قزوین وجمعی از طلاب و اساتید مدارس علمیه استان در سالن اجتماعات دانشگاه بین المللی حضرت امام خمینی (ره) برگزارشد.

در این مراسم آیت الله سید علی حسینی آملی یکی از شاگردان مرحوم طبا طبایی (ره) ضمن قدردانی از دست اندرکاران این همایش بزرگ اظهار کرد: باید از دست اندرکاران این همایش که از سوی حوزه علمیه ودفتر امام جمعه قزوین برگزار شده قدردانی نمایم وباید عرض نمایم که وجود چنین همایشی در کشور وبرای آشنایی طلاب ونسل نوجوان وجوان در کشور ضروری است.

آیت الله حسینی آملی به ابعاد شخصیتی این عالم فرهیخته اشاره وبیان کرد:یکی از اثرات ماندگار وارزشمند علامه طباطبایی کتاب تفسیر المیزان بود که دایره المعارفی گرانبها و در بردارنده بحثهای فلسفی،اجتماعی،اعتقادی و تاریخی با تکیه بر آیات قران می باشد.

وی تصریح کرد: بینش علامه وشناخت مقتضیات زمان ومکان سبب نگارش این اثر نفیس شد.

آیت الله حسینی آملی خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی مفسر،فیلسوف وفقیه وعارف واسلام شناس بود ویکی از تاثیر گزارترین عالمان شیعه بود.

وی به اخلاق ومنش این عالم فرزانه اشاره و اظهار کرد: بهترین سیرت وخوی خلقی که از روحیه علامه طباطبایی حکایت می کرد اخلاق شایسته ونیکو و اخلاق شاگرد پروری در حوزه علمیه بود و بر این کاراصرار وصف ناپذیری از خود نشان می داد.

وی افزود: او یک عالم ممتاز و برجسته بود و انسان فوق العاده در مباحث تفسیر و اخلاق و حکمت بود.

سپس آیت الله محمد باقر تحریری یکی ازشاگردان مرحوم علامه طباطبایی نیز سخنران دیگر این همایش بود.

آیت الله تحریری برگزاری این همایش را تجلیل از علما وفضلا دانست و اظهار کرد: این کار ارزشمند و بسیار پسندیده و ماندگاری است که حوزه علمیه استان قزوین آن را انجام داد که جای سپاس و قدردانی است.

آیت الله تحریری عنوان کرد:مرحوم آیت الله طبا طبایی همواره در طول زندگی پربرکت خود پاسخگوی پرسشهای جوانان واطرافش بود.

وی تصریح کرد: پشتکار بالا و توسل به اهل بیت از خصوصیات برجسته این عالم فرهیخته بود و شخصیت علمی واجتماعی استاد در صرف ونحو عربی وهم معانی وبیان وهم در اصول وکلام بی نظیر بود.

آیت الله تحریری خاطرنشان کرد: مرحوم علامه طباطبایی در فقه و فلسفه وهم در ریاضی وهندسه ومعماری تبحر زیادی داشتند و شاگردان زیادی تربیت کردند که از جمله آنها می توان شهید مطهری، آیت الله جوادی آملی ومصباح یزدی وشهید بهشتی را می توان نام برد.

آیت الله تحریری خاطرنشان کرد: این عالم وارسته غرق در نور خدا بود ومردی که با انتشار کتاب های فراوان وتربیت شاگردان برجسته قدم های بلند وماندگاری در بحث فلسفه اسلامی وتفسیر وحکمت برداشت.

منبع تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین