عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۶۳۵۹
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۲
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی مطرح کرد:
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان این که قرآن کریم و روایات منشور جامع حفظ محیط زیست هستند، گفت: ائمه معصومین(ع) نسبت به حفظ حقوق حیوانات و عدم تعدی به آن ها تاکید داشتند.
عقیق: حجت الاسلام والمسلمین برجی، امروز در سومین جشنواره ملی محیط زیست در آموزه های رضوی، در مجتمع فرهنگی یاوران حضرت مهدی(عج) جمکران با اشاره به اهمیت موضوع آب در آیات و روایات، اظهار داشت: امروز در دوران فاجعه کمبود و آلودگی  آب به سر می بریم و به همین دلیل حفظ و حراست از آب باید به فرهنگ عمومی جامعه تبدیل شود.

وی تصریح کرد: بی تردید دین در این زمینه نقش اول را می تواند بازی کند چرا که یک میلیارد مسلمان در دنیا وجود دارد و اگر آموزه های دینی برای مسلمانان مشخص شود، آن ها در مسیر نجات بشر همکاری خواهند کرد.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی با بیان این که مسئله آب در آیات و فقه همواره مورد توجه بوده است، تصریح کرد: در تمدن اسلامی با توجه به اینکه کشورهای اسلامی در مناطق خشک بوده اند، برای نحوه استخراج آب های زیرزمینی و استفاده بهینه از آن همواره مسئله آب مورد توجه قرار داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین برجی با اشاره به اینکه 62 مرتبه واژه «ماء» در قرآن آمده است، گفت: قرآن در آیات خود اشاره داشته است که آب موجب رحمت و برکت است و زندگی تمام جانوران به آن بستگی دارد.

این پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: همچنین در آیات قرآن تاکید شده است سرسبزی طبیعت، پیدایش مراتع و مزارع حاصل وجود آب است.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی با اشاره به اینکه آب بر پایه آموزه های دینی منشا اول خلقت و زندگی و تداوم حیات است، گفت: همچنین در آیات تاکید شده است تنوع زیست محیطی بر پایه آب است.

حجت الاسلام والمسلمین برجی با بیان اینکه از منظر قرآن کریم آب نقش مهمی در طهارت و بهداشت جسمی و روانی انسان ها ایفا می کند، ابراز داشت: همچنین این نعمت الهی نقش مهمی در درمان بیماری ها دارد و در قرآن کریم تصریح شده است که به حضرت ایوب گفته شد از آب برای درمان خود استفاده کند.

وی با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) مبنی بر این که از آب آسمان بنوشید چرا که بدن را پاکیزه و بیماری ها را رفع می کند، گفت: تشویق قرآن بر استفاده بهینه از آب و نهی از آلوده کردن و اسراف آن از دیگر مواردی است که این کتاب الهی اشاره داشته است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی افزود: قرآن کریم همچنین ضمن اشاره به مسائل علمی آب در زمینه هدایتی و تربیتی برای استفاده از این نعمت بزرگ الهی تاکید دارد.

حجت الاسلام والمسلمین برجی در پایان از دغدغه و اهتمام ائمه معصومین(ع) به حقوق حیوانات اشاره کرد و ابراز داشت: در یکی از جنگ های زمان نبی مکرم اسلام(ص)، سپاهیان از منطقه جنگلی عبور می کردند که آهوهای زیادی زندگی می کردند؛ ایشان برای عدم آسیب به این حیوانات دستور داد تا فردی در آن منطقه حضور یابد و به عنوان محیط بان از آن ها مراقبت کند تا از اذیت و آزار احتمالی برخی لشکریان ممانعت به عمل آورد.        

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین