عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۶۳۵۰
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۴
پژوهشگر حوزوی
ما باید بر اساس روایات فریقین، فیلمی برای بشریت بسازیم که آخرالزمان را به تصویر بکشد، چون دیگران آخرالزمان را منهای امام زمان حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه نشان داده اند.
عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جواد طبسی، در همایش بین المللی سفیران کریمه که در سالن استاد شهید مرتضی مطهری پژوهشکده علامه طباطبایی برگزار شد، به بیان ویژگی های قم در آخرزمان پرداخت.

وی با بیان این که مباحث مربوط به آخرالزمان بر اساس روایات از همان خلقت بشریت مطرح شده است، گفت: زمانی که حضرت آدم علیه السلام می خواست توبه اش پذیرفته شود، جناب جبرئیل به او آموخت که آل عبا را که در آخرالزمان در زمین هستند، شفیع خود قرار دهند.

این استاد و پژوهشگر حوزوی با اشاره به روایات معصومین علیهم السلام در باره شرایط قم در آخرالزمان، افزود: بر اساس روایات اسلامی، در آخرالزمان مردم از مسیر درست دور شده و دین داری کاری مشکل است؛ در این عرصه وضعیت زنان نادرست می شود، محرمات شیوه یافته و رباخواری دامن بیشتر مردم را می گیرد، قرآن مهجور می شود، مساجد خالی می شود، دنیا دوستان به نوا و دین داران با مشکل روبرو می شوند و... .

وی با بیان این که شاید بسیاری از مصادیق این روایات در دوره ما به عینیت رسانده است، ادامه داد: البته درباره آخرالزمان نیازمند پژوهش های فراوان است تا کسانی که به این عرصه وارد می شوند، متهم به این مسئله نشوند که این افراد به دنبال مصداق پیدا کردن برای ظهور حضرت حجت  عجل الله تعالی فرجه هستند.

حجت الاسلام والمسلمین طبسی افزود: شاید بسیاری از این روایات که در حال حاضر در میان ما مطرح است، دارای سند نباشد، از این رو کار ما حوزویان است که در این عرصه وارد شده و مردم را به این مسائل آشنا سازیم.

وی با بیان این که معصومین علیهم السلام برخی پیش گویی هایی درباره آخرالزمان داشته اند، افزود: از جمله این پیش گویی ها، درباره اوضاع قم در آخرالزمان است، این  پیش گویی در شرایطی بود که از قم تنها زمینی بیابانی وجود داشت.

این محقق حوزوی، قم را بر اساس روایات اسلامی، حرم  اهل بیت علیهم السلام معرفی کرد و گفت: پیش گویی دیگری که در کلام معصومین علیهم السلام درباره قم شده است، مسئله عبور پیامبر(ص) از روی قم است که جناب جبرئیل این مکان را محل حضور شیعیان پیامبر(ص) و وصی ایشان معرفی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین طبسی با اشاره به تلاش مستکبران برای آسیب زدن به قم، گفت: از زمانی که اسلام در این شهر ورود یافت تا امروز، محل حضور شیعیان علی بن ابی طالب علیه السلام بود است؛ همین مسئله موجب شد تا این شهر مورد توجه مستکبران و حکام جور برای ضربه زدن به آن شد.

وی با بیان این که این شهر امروز مرکز نشر معارف اهل بیت علیهم السلام در سراسر جهان است، تصریح کرد: امروزه جمع زیادی در سراسر جهان با علم آموزی در حوزه علمیه قم و به عنوان سفیران این مکتب در بین مردم خود هستند.

محقق و پژوهشگر حوزوی، پیش بینی دیگر امام صادق علیه السلام در باره قم را حیات علمی در این شهر معرفی کرد و ادامه داد: بعد از این که کتابخانه و منبر شیخ طوسی را در بغداد آتش زدند، ایشان به  نجف اشرف رفته و حوزه علمیه این شهر رواج یافت؛ در زمانی دیگر علم در این شهر افت کرد و سر از قم درآورد، مسئله ای که در کلام امام صادق علیه السلام آمده است.

حجت الاسلام والمسلمین طبسی خاطرنشان کرد: حوزه ای که امروز در قم فعال و آوازه آن تمام دنیا را فرا گرفته است، هیچ گاه این گونه نبوده است. علومی که امروزه از قم به سراسر جهان منتشر می شود، در هیچ دوره  تاریخی وجود نداشته است.

وی با اشاره به سخن امام صادق علیه السلام درباره حضور حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، زمانی که حتی امام موسی کاظم علیه السلام به دنیا نیامده بود، گفت: روایات اسلامی قم را پناهگاه آخرالزمان معرفی کرده است و توصیه شده که شیعیان در فتنه ها به قم پناه برند.

این استاد حوزه، حجت بودن قم را از دیگر پیشگویی های معصومین علیهم السلام درباره این شهر در آخرالزمان معرفی کرد و بیان داشت: امام معصوم علیه السلام بیان داشته است که قم و اهل آن حجتی برای همگان است.

وی با بیان این که اهل قم تمامی افرادی هستند که در قم حضور  داشته و دغدغه  نشر معارف اسلامی هستند، تصریح کرد: روایات اسلامی درباره قیام مردی از قم در برابر ظلم و جنایت و استکبار سخن می گوید. در دوره طاغوت، امام خمینی(ره) پرچم انقلاب را در قم برافراشت و ملت ایران نیز با حمایت خود، دنیا را سردرگم نقش آفرینی خود کرده است.

حجت الاسلام واالمسلمین طبسی با اشاره به روایتی از امام صادق علیه السلام تعداد یاران امام زمان عجل الله تعالی فرجه در قم 18 نفر هستند که نشان از جایگاه این شهر است.

وی به دلیل نامگذاری «قم» برای این شهر، تصریح کرد: قم را به این  خاطر «قم» نامیدند که همراه با امام زمان خواهند بود و ایشان را حمایت می کنند.

استاد و پژوهشگر حوزوی در ادامه توجه حوزویان به تصویر نمودن ویژگی های آخرالزمان برای مردم افزود: چه اشکالی دارد حوزه، آخرالزمان را به تصویر و فیلم و نمایش بکشد؟ تاکنون هنرمندان ما دست به این کار نزدند، علی رغم اینکه دیگران این کار را کرده اند.

وی با بیان این که نگاه غرب به آخرالزمان انحرافی بزرگ در بشریت است، خاطرنشان کرد: ما باید بر اساس روایاتی که بین فریقین آمده است، برای بشریت فیلمی بسازیم که آخرالزمان را به تصویر بکشد، چون دیگران آخرالزمان را منهای امام زمان حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه  نشان داده اند.

منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین