عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۵۸۸۹
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۹
کارشناس برنامه های معارفی صداوسیما با تاکید بر این که تکفیری ها آبروی اسلام را برده اند، گفت: بسیاری از ملت ها نمی توانند تشخیص دهند که حساب تکفیری ها از اسلام جداست.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی، شب گذشته در مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال آیت الله العظمی تبریزی(ره)، در قم با اشاره به این که تعداد روایات و احادیث از امام صادق(ع) بیش از دیگر ائمه معصومین(ع) نقل است، اظهار داشت: 4 هزار راوی احادیث و سخنان رئیس مذهب جعفری را روایت کرده اند.   

وی با بیان اینکه 9 هزار حدیث از امام باقر و 38 هزار حدیث از امام صادق(ع) روایت شده است، تصریح کرد: از ائمه دیگر 13 هزار حدیث روایت شده است که کمترین آن ها 500 حدیث از امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) است.

کارشناس برنامه های معارفی صداوسیما با اشاره به این که آثار گسترده حوزه علمیه دوران امام صادق(ع) در آینده خودش را بیشتر نشان خواهد داد، گفت: پس از دوران امام صادق(ع) 900 حلقه درسی در مسجد کوفه برگزار می شد که روایات آن ها از رئیس مذهب جعفری بود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی یکی دیگر از برکات حوزه گسترده امام صادق(ع) را آگاهی شیعه از احکام الهی عنوان کرد و ابراز داشت: شیعه پیش از نهضت علمی امام باقر(ع) و امام صادق(ع) اعمال مناسک حج و حلال و حرام را به خوبی نمی دانست.

*بی نیازی شیعه در فقه

وی با بیان این که یکی از خدمات بزرگ نهضت علمی امام باقر(ع) و امام صادق(ع)، بی نیاز شدن شیعه در باب مسائل فقهی بود، تصریح کرد: تدوین روایات از دیگر خدمات بزرگی بود که در دوان امام صادق(ع) شکل گرفت.

این محقق حوزوی با اشاره به اینکه برخی شعار شوم کتاب خدا برای ما بس است را در دوران ارتحال رسول الله(ص) سر می دادند و به همین دلیل تدوین احادیث متوقف شده بود، گفت: یکی از اقدامات گسترده رئیس مذهب جعفری تشویق اصحاب و یاران به تدوین 700 کتاب حدیثی بود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی با بیان این که مبارزه با «قیاس» از دیگر حرکات ارزشمند امام صادق(ع) بود، گفت: فضای مسمومی جامعه آن دوران را فرا گرفته بود، لذا حضرت شاگردان خود را از مسئله «قیاس» برحذر داشت.

وی با اشاره به اینکه خدمات امام صادق(ع) فقط به تربیت علمی شاگردان منحصر نبود، گفت: رئیس مذهب جعفری همچنین به تربیت خاص معنوی و اخلاقی شاگردان خود اهتمام داشتند و ما امروز بسیار در این زمینه نیازمند هستیم.

*تمرین تواضع؛ توصیه امام صادق(ع) به شاگردان

کارشناس برنامه های معارفی رسانه ملی با بیان اینکه یکی از تاکیدات امام صادق(ع) به شاگردان خود تمرین تواضع بود، تصریح کرد: امروز یک نویسنده برای 300 صفحه کتاب 85 صفحه شرح حال خود را می نویسد، در حالی که ما علمایی داشتیم که 110 جلد کتاب تالیفی داشتند، اما با تواضع مثال زدنی، خود را هم تراز با جایگاه علما نمی دانستند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی، معرفت و ترک حسد و  فخر را از راه های تمرین کردن برای تقرب به خدا از دیدگاه امام صادق(ع) عنوان کرد و گفت: رئیس مذهب جعفری در حدیثی دقت و درک و فهم حدیث را مسیری برای تشخیص درجات شیعیان عنوان می کنند.

*تفکر تکفیری؛ نتیجه فاصله گرفتن اهل بیت(ع)

وی در ادامه با تاکید بر اینکه امروز فاصله گرفتن از مسیر اهل بیت(ع) موجب گرفتاری و بلایی برای مسلمین شده است، اظهار داشت: پیدایش تکفیری ها نتیجه فاصله گرفتن  از اندیشه اهل بیت(ع) است و متاسفانه این مسئله به بلایی برای جامعه اسلامی تبدیل شده است.

این محقق حوزوی با تاکید بر این که تکفیری ها آبروی اسلام را برده اند، افزود: بسیاری از ملت های دنیا نمی توانند تشخیص دهند که حساب تکفیری ها از اسلام جدا است.

*آثار اجتماعی و علمی آیت الله العظمی تبریزی(ره)

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که حضرت آیت الله تبریزی(ره) به تربیت شاگردان، بسیار اهتمام داشت، گفت: این عالم ربانی با قلم روان خود آثار ارزشمندی را به رشته تحریر درآوردند.

وی با بیان این که آثار اجتماعی بسیاری نیز از حضرت آیت الله تبریزی(ره) برای طلاب و مردم باقی مانده است، تصریح کرد: امروز مَدرس و کتابخانه ایشان محل علم آموزی طلاب می باشد و تمام بخش های درمانگاه فوق تخصصی بقیه الله اعظم(عج) نیز در خدمت مردم است.

*احیای فاطمیه

کارشناس برنامه های معارفی رسانه ملی با تاکید بر اینکه حضرت آیت الله تبریزی علاقه بسیاری به اهل بیت(ع) داشتند، گفت: اهتمام ایشان و دیگر مراجع بزرگوار بر حضور در دسته جات عزاداری در ایام فاطمیه و صادقیه، موجب حفظ عظمت شعائر شیعه شد و این امر در تاریخ نیز جاودانه خواهد ماند.

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین