عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۵۴۴۹
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۴
درس‌های قرآن «معلم دوست‌داشتنی»
قرآن می‌گوید: «وَ ما لَنا أَلاَّ نَتَوَکَّلَ عَلَى اللَّهِ وَ قَدْ هَدانا سُبُلَنا»(ابراهیم/12) اگر خدا این امت را نگه داشت و انقلاب ما را پیروز کرد، برای این است که ما بر خدا توکل کردیم.
عقیق: حجت‌الاسلام قرائتی که بیش از 30 سال به تدرس علوم و معارف قرآنی می‌پردازد سال گذشته در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به عنوان محبوب‌ترین چهره قرآنی انتخاب شد بر همین اساس نام «معلم دوست داشتنی قرآن» را برای وی برگزیم و در طرحی با همین عنوان از سال گذشته به بازخوانی بخشی از مطالب ایراد شده در برنامه درس‌هایی از قرآن حجت‌الاسلام قرائتی می‌پردازیم. در ادامه بخشی از این مطالب با موضوع «مکر و خدعه» که در تاریخ اول تیرماه سال 1361 در برنامه درس‌هایی از قرآن ایراد شده است تقدیم مخاطبان می‌شود.

لزوم توکل همراه با کار

نکته 1) علامه مجلسی می‌فرماید: دعای بعضی از گروه‌ها مستجاب نمی‌شود چون اینها افرادی هستند که کار را رها می‌کنند و دعا می‌کنند «إن التوکل لیس معناه ترک السعی فی الأمور الضروریة»(بحارالأنوار، ج‏68، ص‏126) معنای توکل این نیست که انسان دنبال کار نرود.

نکته 2) یک عده خیال می‌کردند که مشغول تقوی شدن به این معنی است که دست از کار بکشند اما «وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ»(طلاق/3-2) خدا به آدم با تقوی از راه حساب نشده‌ای روزی می‌دهد.

نکته 3) کسی که توکل بر خدا دارد، بینش الهی دارد و خدا را می‌بیند «لِکَیْلا تَأْسَوْا عَلى‏ ما فاتَکُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاکُمْ»(حدید/23) نه آن روزی که خدا به او چیزی می‌دهد گریه می‌کند و نه آن روزی که می‌گیرد خوشی می‌کند.

نکته 4) قرآن می‌فرماید: «قُلْ هُوَ الرَّحْمنُ آمَنَّا بِهِ وَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْنا فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ هُوَ فی‏ ضَلالٍ مُبینٍ»(ملک/29) خداوند رحمان است «آمَنَّا بِهِ» چون رحمان است به او ایمان داریم.

توکل سرنوشت ملت‌ها را تغییر می‌دهد

نکته 5) قرآن می‌گوید: «وَ ما لَنا أَلاَّ نَتَوَکَّلَ عَلَى اللَّهِ وَ قَدْ هَدانا سُبُلَنا»(ابراهیم/12) اگر خدا این امت را نگه داشت و انقلاب ما را پیروز کرد، برای این است که ما بر خدا توکل کردیم.

نکته 6) قرآن می‌فرماید: «وَ إِنْ یَخْذُلْکُمْ فَمَنْ ذَا الَّذی یَنْصُرُکُمْ مِنْ بَعْدِهِ»(آل عمران/160) اگر خدا بخواهد تو را بزرگ کند، چه کسی است که تو را کوچک کند.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین