عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۵۳۰
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۰
رییس هیات علمی بنیاد دعبل خزاعی گفت: دومین نشست علمی مداحان سراسر کشور 28 دی‌ماه با محوریت پنج کارگروه و به همت این بنیاد برگزار می شود.
عقیق: محمدرضا سنگری، از مداحان و ذاکران و همه کسانی که در حوزه مباحث نظری مداحی، نقش‌آفرین بوده و آثاری خلق کرده‌اند دعوت به عمل آورده ایم.

وی با بیان اینکه همچنین بیش از چهار هزار و 700 پیامک و دعوتنامه برای صاحبنظران و محققان ارسال کرده‌ایم،افزود: در این نشست در قالب پنج کارگروه اصلی‌ترین مسایل و موضوعهای حوزه مداحی مورد بررسی قرار می گیرد.

رییس هیات علمی بنیاد دعبل خزاعی ادامه داد: مهلت ارسال مقالات تا 15 دی‌ماه تعیین شده و محورها و موضوعات این نشست با برگزاری پنج کارگروه شامل کارگروه اخلاق مداحی -بایسته‌ها و نابایسته‌ها-، جایگاه و منزلت مداحی -بایسته‌ها و نابایسته‌ها-، درون‌مایه مداحی یک -ادبیات و شعر-،درون‌مایه مداحی دو -مرثیه، مقتل، زیارات و ادعیه- هنر و فنون مداحی -بایسته‌ها و نابایسته‌ها- بررسی می شود.

سنگری ادامه داد: در بخش کارگروه اخلاق مداحی (بایسته ها و نابایسته ها) محققان باید در قالب محورهایی چون شناخت بایسته‌های رفتاری و سیرت مداح و ذاکر -مداح الگو و اسوه-، شناخت نابایسته‌های سیرت و سلوک مداحی و ذاکری، شناخت عناصر رفتاری و منشی قبل، حین و بعد از مداحی، آسیب‌های رفتاری مداحان، فضیلت‌های اخلاقی مداحی، مقالات خود را ارسال کنند.

وی یادآورشد: جایگاه و منزلت مداحی (بایسته‌ها و نابایسته‌ها) عنوان دیگر کارگاه این نشست است که در آن موضوع هایی چون عوامل حفظ منزلت و جایگاه ذاکر و مداح، عوامل منزلت‌ کاهی، عوامل منزلت‌افزایی، مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

رییس هیات علمی بنیاد دعبل خزاعی توضیح داد: در کارگروه درون‌مایه مداحی یک -ادبیات و شعر- نیز محورهایی چون شناخت دقیق شعر از منظر معیارها و شاخصه‌های شعر و عناصر شعر، محتوا و درون‌مایه غنی و مناسب و زیباشناسی و آرایه‌ها و در کارگروه درون‌مایه مداحی دو -مرثیه، مقتل، زیارات و ادعیه- موضوعاتی از جمله شناخت مرثیه، مرثیه مستند، تحریف‌های مرثیه، شیوه‌های انتخاب، عرضه و اجرای مرثیه، شناخت مقتل، شناخت معیارهای تشخیص روضه و مقتل درست از نادرست و تحریف‌شده به بحث گذاشته خواهد شد.

سنگری افزود: هنر و فنون مداحی (بایسته‌ها و نابایسته‌ها) عنوان دیگر کارگاهی است که در قالب نشست علمی مداحان سراسر کشور برگزار می شود و به بررسی موضوعاتی چون هنر موسیقی و مداحی -شناخت نغمات و دستگاه‌های موسیقی-، شناخت نغمات و الحان مناسب مداحی، پیوند شعر و موسیقی و مبانی آهنگ‌سازی -مرثیه، مقتل، نوحه، ارجوزه، نیایش و سور سروده‌ها-، هنر مجلس‌داری و مدیریت و آشنایی با ابزارهای رسانه‌ای، خواهد پرداخت.

رییس هیات علمی بنیاد دعبل خزاعی برگزاری این کارگاه‌ها را به منظور رسیدن به وضعیت مطلوب در عرصه ستایشگری اهل‌بیت رسول‌الله (ص) و مداحی حایز اهمیت دانست.

سنگری با بیان اینکه آثار و مقالات ارسالی توسط هیات علمی بنیاد دعبل خزاعی برای ارایه در کارگروه ها داوری خواهد شد،افزود:شرط حضور در دومین نشست علمی مداحان سراسر کشور و کارگروه‌های آن، داشتن یادداشتی حداقل در دو صفحه و یا یک مقاله است.

وی ادامه داد:اعضای هیات رییسه هر کارگروه نیز باید سرفصل‌ها و موضوعات مربوط به کار گروه خود را تهیه و تنظیم کنند و در روز برگزاری همراه داشته باشند.

سنگری یادآورشد:از تمامی اندیشمندان حوزه و دانشگاه و صاحب‌نظران و پیشکسوتان عرصه ستایشگری و ذاکری اهل‌بیت رسول‌الله (ص) دعوت می شود آثار خود را در موضوع های کارگروه‌های پنج‌گانه به نشانی تهران، صندوق پستی: 5656 ـ 14155 و یا پست الکترونیکی: info@deabel.ir ارسال کنند.

نخستین نشست علمی مداحان سراسر کشور با موضوع ˈمرام نامه ستایشگران و ذاکران اهل بیت (ع)ˈ 11 بهمن سال گذشته برگزار شد.


منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی
کد خبرنگار 211007

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین