عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۵۰۳۶
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۲
بررسی سبک زندگی و ابعاد نورانی وجود اقدس حضرت زین العابدین(ع)و سید الساجدین علی ابن الحسین(ع) به قلم حجت‌الاسلام سید محسن دعایی، تحت عنوان اسوه کامل نگاشته شده است.

عقیق:کتاب اسوه کامل، بررسی محققانه سبک زندگی و مقاطع نورانی وجود اقدس حضرت زین العابدین (ع) پرداخته است که  آموزه های زیبا و تحول آفرین در عرصه سبک زندگی آسمانی و الهی آن حضرت را  ترسیم کرده است.

این کتاب کوشیده است، برای ارائه نمونه های عینی و عملی و نشان دادن  نسیم های  حیات بخش برای جوانان، گام های موثری بردارد و سبک زندگی اسلامی را در چارچوب معرفی اسوه حقیقی معرفی نماید.

منبع اصلی تحقیق این کتاب، مجموعه   شریف بحار الانوار مرحوم علامه محمد باقر مجلسی است و علاوه بر آن از هشتاد منبع در نگارش آن بهره برده است.

* ده فصل

فصل نخست، به زندگی نامه حضرت سجاد (ع) و اثبات امامت آن حضرت پرداخته و فصل دوم تحت عنوان همراه با پدر تا شهادت به بررسی همراهی امام علی ابن الحسین (ع) از مدینه به کربلا اشاره کرده است.

رهبری نهضت حسینی پس از شهادت پدر، مقطع حضور حضرت سجاد (ع) در مدینه تا هنگام وفات ،بعدفردی وجود مبارک امام چهارم تحت عنوان کمالات بی پایان بعد فرهنگی وجود اقدس حضرت سجاد، عناوین فصول سوم تا ششم را شامل می شود.

*عصر امامت امام چهارم

عصر امامت امام سجاد(ع) از سخت ترین دوران های تاریخ صدر اسلام است و با توجه به چنین شرایطی توجه به برنامه بلند مدت آن حضرت و یکی از اولویت های قطعی آن امام بزرگوار آغاز یک نهضت فرهنگی عمیق و ریشه دار جهت حفظ و استمرار و دستاوردهای رسالت خاتم الانبیاء و قیام عاشورا بوده است، نگارنده  در بعد فرهنگی تلاش کرده است، تا در قالب های متنوع فعالیت های امام(ع) را در این زمینه به تصویر بکشد.

در فصل هفتم به بعد به ابعاد  اجتماعی وجود نورانی حضرت سجاد ع تحت عنوان تصویر کامل از فضائل بی پایان انسان کامل پرداخته است و در فصل هشتم، نیز بعد سیاسی وجود اقدس آن حضرت بررسی شده است.

دین اسلام دینی است که در بردارنده، پاسخی برای تمام نیازهای بشری است و برای همه آنها دستور و رهنمود ارائه داده است ،یکی از ابعاد که مورد توجه اسلام است، بعد اجتماعی انسان و برنامه ریزی برای رشد و شکوفایی او در راستای عبودیت الهی است، حضرت زین العابدین  علیه السلام نیز یک امام معصوم(ع) در زندگی اجتماعی خود ترسیمی کامل از فضائل بی پایان یک انسان کامل را ارائه نموده است نگارنده کتاب سعی کرده است در این خصوص الگویی شفاف از آن حضرت در فصل هفتم ارائه دهد.

بعد اقتصادی وجود اطهر امام سجاد(ع) با نام تجسم توحید،توکل،ایثار،انفاق گسترده و آینده نگری مثبت ، محتوای فصل نهم است.

غروب غمبار یک آسمان نور و کمال شامل مروری بر صفحات شهادت آن حضرت در فصل دهم کتاب منعکس شده است.

اسوه کامل به قلم سید محمد محسنی دعایی نگاشته شده و از سوی انتشارات مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام مشهد در 401صفحه منشر شده است علاقه مندان با تلفن22858003-0511تماس بگیرند

پایگاه اینترنتی موسسه شیبانیwww.isin.irدر خدمت علاقه مندان است.


منبع:حوزه

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین