عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۴۷۰۵
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۹
استاد حوزه علميه مشهد گفت: امام رضا (ع) را با اين اعتقاد و با معرفت زيارت كنيم كه ايشان، امام معصوم و انساني كامل هستند و بر امور انسان‌ها اشراف و نظارت دارند.

عقیق:فهيمه عطار رئوف، استاد حوزه عليمه حضرت نرجس (س)، در سلسله نشست‌هاي حلقه معرفت حرم مطهر رضوي، كه در رواق دارالاجابه برگزار شد، گفت: نه تنها امام رضا (ع)، بلكه تمام ائمه معصومان (ع) از اين لحاظ كه، هم فكران معنوي ايشان، چه در زمان حيات و چه در زمان ممات ايشان كم هستند، لفظ غريب بر آن‌ها اطلاق مي‌شود.
وي ابراز كرد: اعمال انسان، آثار تكليفي و وضعي به ارمغان مي‌آورند، از اين رو اگر بچه اي به سن تكليف نرسيده باشد اما نماز بخواند، اين عمل صالح در وجود و روحيه او اثر دارد.
اين كارشناس مذهبي گفت: انسان مي‌بايست بر اساس قانون خدا عمل كند، سراهاي ديگري غير از سراي دنيا وجود دارد، از اين رو بايد به گونه اي زندگي كنيم كه عوامل ديگر را نيز بسازيم و نگاه آخرتي داشته باشيم.
اين استاد حوزه علميه خواهران گفت: ارزش نعمات خداوند را بدانيد، توفيق عبادت خداوند اگر چه مادي نيست، اما ارزشمد است. در روايات آمده است، در مسائل مادي به پايين‌تر از خودتان نگاه كنيد و در مسائل معنوي به بالاتر از خودتان بنگريد.
خانم عطار رئوف ابراز كرد: از هر مكاني ارتباط قلبي با امام رضا (ع) برقرار كنيد، امام رضا (ع)، امام رئوف هستند، ظرف وجودي خود را آماده و مستعد فيض رحماني بكنيد، قطعاً رأفت ايشان به وجود ما سرازير مي‌شود.
وي به شرايط زيارت با معرفت امام رضا (ع)، اشاره كرد و ابراز كرد: امام جواد (ع) چهار مؤلفه براي زيارت با معرفت پدرشان بيان مي‌كنند، نخستين مؤلفه اين است كه امام رضا (ع) را با اين اعتقاد و با معرفت زيارت كنيم كه ايشان، امام معصوم و انساني كامل هستند و بر امور انسان‌ها اشراف و نظارت دارند.
اين استاد فلسفه حوزه خواهران افزود: اشراف و نظارت ائمه معصومان بر انسان ها، حسي و مادي نيست، بلكه اشراف وجودي دارند، كانّه اشرافي كه روح نسبت به تمام بدن دارد.
عطار، واجب الاطاعه و غريب دانستن امام رضا (ع) را از ديگر مؤلفه‌هاي زيارت با معرفت دانست و گفت: براي غربت امام رضا (ع) چندين تفسير بيان شده است، از جمله اينكه ايشان از مرقد مطهر اجداد طاهرين خود دور افتاده اند و نيز تعداد هم فكران معنوي ايشان، چه در زمان حيات و چه در زمان ممات ايشان كم هستند.
اين كارشناس مذهبي به ديگر مؤلفه‌هاي زيارت با معرفت اشاره كرد و گفت: آخرين مؤلفه زيارت با معرفت امام هشتم (ع) اين است كه زائر امام رضا (ع) به شهادت ايشان باور و ايمان داشته باشد. اگر زيارتمان با معرفت باشد، امام رضا (ع) در زمان جان كندن، محشر و حسابرسي به زيارت زائر مي‌آيند.
اين استاد حوزه علميه خواهران گفت: عدالت خداوند بدين معنا نيست كه همه امور به طور مساوي تقسيم شوند، بلكه خداوند ظرفيت‌هاي افراد را مي‌سنجد و متناسب با آن وظيفه در اختيار او قرار مي‌دهد و در پي آن نعمت‌هاي متفاوتي نسبت به وظايف به آن‌ها تعلق مي‌گيرد.
اين كارشناس مذهبي افزود: اگر خداوند به زنان احساسات قوي‌تري نسبت به مردان داده است، اين نشان از كم ارزشي وجود زن نمي‌باشد، بلكه خداوند زن و مرد را به گونه اي آفريده است تا در كنار هم به تكامل برسند.
خانم عطار رئوف گفت: اگر اسلام مسؤوليت اجتماعي و در آمد اقتصادي را وظيفه مردان و تربيت فرزند را به عهده مادر قرار داده است، نشان از نابرابري اين دو نيست، بلكه بدين دليل است كه بانوان دغدغه كمتري داشته باشند و زندگي اجتماعي استقرار و استحكام بگيرد.


منبع:رسا

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین