عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۴۶۲۴
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۴
حجت‌الاسلام رستم‌نژاد مطرح کرد
عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه گفت: آیت‌الله بروجردی با تلاش‌های بسیاری از طریق مکاتبات و ارسال نامه و کتاب برای علمای الازهر توانست فتوای تاریخی «شیخ شلتوت» را درباره به رسمیت شناختن مذهب جعفری به دست آورد.

عقیق:حجت‌الاسلام مهدی رستم‌نژاد عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی(ص)العالمیه با اشاره به فرا رسیدن سالروز رحلت آیت‌الله بروجردی گفت: آیت‌الله بروجردی یک شخصیت علمی برجسته در روزگار ما و در واقع در عصر حاضر بود و  تمام افرادی که پای درس ایشان بودند بسیاری از مجتهدان تراز اول حوزه علمیه قم و آن دسته از اساتیدی بودند که هرکدام استوانه‌ای در حوزه علمیه قم به شمار می‌رفتند.

وی اظهار داشت: همچنین مراجع تراز اول بعد از ایشان همگی شاگرد وی بوده‌اند و این نشان می‌دهد شخصیت علمی این مرد بزرگ در زمان ما از مستوای بالا و جایگاه ویژه‌ای برخوردار بود.

عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی(ص)العالمیه تصریح کرد: آیت‌الله بروجردی (ره) در حوزه علمیه قم به گونه‌ای بود که قم را قم کرد، یعنی آن بُعد علمی حوزه علمیه قم را توانست نشان دهد و حوزه علمیه قم با حضور ایشان توانست در کنار حوزه علمیه نجف، سرآمد شود چرا که آیت‌الله بروجردی وزنه بزرگ علمی محسوب می‌شود.

رستم‌نژاد عنوان کرد: بنده در سنی نبودم که محضر آیت‌الله بروجردی را درک کنم اما اساتیدی که در کلاس درس ایشان حضور داشتند از آنها بارها شنیده‌اند که می‌گویند صورت و سیرت آیت‌الله بروجردی یادآور سیرت پیامبر(ص) بود همچنین معمولاً کسانی که در درس اخلاق آیت‌الله بروجردی شرکت می‌کردند اقرار داشته‌اند جلسات درسی ایشان، درس اخلاق بود.

وی ادامه داد: حتی سیمای آیت‌الله بروجردی یادآور فضایل اخلاقی بود به طوریکه افراد با دیدن سیمای ایشان غرق در عرفان می‌شدند بدون اینکه آیت‌الله بروجردی کوچکترین سخنی بر زبان جاری کند، حتی افراد گناهکار نیز با دیدن آیت‌الله بروجردی به قدری در مدار حق قرار می‌گرفتند که به طور کلی از گناه خویش توبه می‌کردند،  بنابراین ایشان مجسمه اخلاق، خلوص و تقوا بودند.

عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی(ص)العالمیه درباره شاگردان آیت‌الله بروجردی اظهارداشت: این مرد بزرگ از حیث شاگرد پروری بی‌نظیر و یا کم‌نظیر است چه بسا ما کمتر شخصی داریم که مراجع تقلید عموماً از شاگردان یک نفر باشند و این اتفاق در حوزه علمیه نادر است لذا یک استاد باید خودش در فنون و علوم مختلف، صاحب نظر باشد تا بتواند شاگردانی را در حوزه‌های گوناگون تربیت کند.

وی با بیان اینکه ابعاد علمی آیت‌الله بروجردی بسیار متنوع بود، گفت: همانطور که این مرجع بزرگوار در فقه، اصول، کلام، تفسیر، علوم قرآنی و مباحث رجال کم‌نظیر بود در علومی همانند ادبیات عرب نیز فوق‌العاده بوده است و این بُعد ادبی ایشان کمتر مورد توجه قرار گرفته است در صورتی که ایشان از فقهای ادیب محسوب می‌شود و این بیانگر جامعیت علمی آیت‌الله بروجردی است.

رستم‌نژاد درباره بعد تقریبی آیت‌الله بروجردی گفت: آیت‌الله بروجردی با تلاش‌های بسیاری از طریق مکاتبات و ارسال نامه و کتاب برای علمای الازهر توانست آن فتوای تاریخی «شیخ شلتوت» را درباره به رسمیت شناختن مذهب جعفری به دست آورد که این کار بسیار بزرگی بود که آیت‌الله بروجردی انجام داد.

عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی(ص)العالمیه خاطرنشان کرد: آیت‌الله بروجردی مرجعیت مقتدرانه‌ای داشت که مورد غفلت قرار گرفته است بدین معنا که شاید ایشان به صورت مستقیم با طاغوت نمی‌جنگید اما شخصیت ایشان به گونه‌ای بود که طاغوت جرأت نداشت طرحی را بر خلاف نظر آیت‌الله بروجردی اجرا کند از این رو اقتدار ایشان از اقدامات طاغوت جلوگیری می‌کرد و مشاهده می‌کنیم که مسئله کشف حجاب توسط شاه، بعد از رحلت ایشان انجام شد.


منبع:فارس

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین