عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۴۲۸۹
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۸
هشتم شوال 1344ه.ق. مصادف است با سالروز یک رخداد تلخ در تاریخ بشریت که دل هر مسلمان آزاده ای را به درد می‌آورد. در این روز قبرستان بقیع به عنوان مهمترین قبرستان اسلام به دست وهابیون تخریب شد.

عقیق:این روزها نیز گروهک دولت اسراییلی عراق و شام موسوم به «داعش» با تأسیس واحد ویژه تخریب قبور و اماکن مذهبی میراثهای فرهنگی، مذهبی و تاریخی بشریت را در استان نینوا و دیگر مناطق تحت اشغال خود یکی پس از دیگری به نابودی می‌کشاند، آنها با انفجار مراقد متعددی که از بارزترین آنها می‌توان به قبور متبرکه پیامبرانی چون یونس، شیث، جرجیس اشاره کرد که مقبره حضرت یونس از قدمتی1300 ساله برخوردار بوده است، این گروه مانند پیشینیان خود در راستای نابودی میراث دینی گام بر می‌دارند.
با توجه به تخریب قبور مطهر بقیع توسط وهابیون در گفت و گویی با حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید محمد حسینی قزوینی مدیر شبکه تلویزیونی «ولایت»، دلایل ویران سازی اماکن تاریخی و قبور بزرگان دینی و فلسفه اعمال جنایتکارانه آنها را مورد بررسی قرار داریم:


با توجه به وقایعی که این روزها توسط گروهک «داعش» در عراق وسوریه به ویرانی و تخریب ابنیه تاریخی و مذهبی منجر شده است و سالگرد تخریب بقیع توسط وهابیت در سال 1344ه.ق. بفرمایید پروژه ویران سازی مراقد ائمه و پیامبران و بزرگان(علیهم السلام) توسط وهابیون از کجا سرچشمه گرفته است؟
- وهابیت چه در سالهای گذشته و چه امروزه که در قالب گروهکهای مختلفی مانند داعش خود را به دنیا معرفی کرده است، قبور پیامبران و بزرگان دینی را ویران کرده و می‌کنند و این موضوع به مبانی غلطی از تفکر شیطانی مربوط می‌شود که از «ابن تیمیه» تئوریسین وهابیت برای آنان به جای مانده است. امروزه وهابیت منزلت و جایگاه ویژه ای برای ابن تیمیه قایل می‌شود که نعوذ بالله جایگاه او را هم از پیامبر مکرم اسلام(ص) بالاتر می‌دانند. چندی پیش یکی از وهابیون در سایتش نوشته بود، «ابن تیمیه» براین اعتقاد بوده که توسل به پیامبران و بزرگان دین شرک است و حتی اگر خود پیامبر اسلام(ص) از قبر برخاسته، زنده شوند و بگویند این توسل شرک محسوب نمی شود ما سخنان پیامبر را قبول نکرده و به همان اعتقادات ابن تیمیه گرایش خواهیم داشت ! ابن تیمیه ای که از نظر وهابیت جایگاهی بالاتر از شخص رسول مکرم اسلام(ص) دارد در کتابی به نام (منهاج السنه) در جلد دوم ص437 می‌گوید: «فالمشاهد المبنیه على قبور الأنبیاء والصالحین من العامه ومن أهل البیت کلها من البدع المحدثه المحرمه فی دین الإسلام...» تمامی حرمهایی که بالای قبور انبیا و صالحان اهل تسنن و تشیع قرار دارد، تمامی اینها بدعتهایی است که در تاریخ اسلام صورت گرفته که همگی آنها باید ویران شود.
شاگرد ابن تیمیه (ابن قیم جوزیه) در کتابی به نام (زاد المعاد) ص666 نیز بر ویرانی حرمها و گلدسته هایی که روی قبور انبیا و بزرگان و ائمه و صالحان بنا شده،تاکید می‌کند.
بنابراین بر مبنای اعتقاد به تفکرات موهوم ابن تیمیه در سال 1344ه.ق. دودمان آل سعود یعنی ملک عبدالعزیز پس از فتح مکه، وارد مدینه شده و یکی از مفتیان وهابیون به نام "ابن بلیهد” دستور داد تمامی علمای مدینه را جمع نمایند و با قرار دادن آنها در زیر تیغ شمشیرها با توسل به زور از آنها امضایی مبنی بر ویرانی حرمها می‌گیرد و پس از آن حرم ائمه بقیع، امام سجاد، امام باقر، امام صادق و امام حسن مجتبی(علیهم السلام) و ضریح فولادینی که در اصفهان ساخته و به آنجا برده شده بود را ویران می‌کنند، همچنین قبور عباس عموی پیامبر اسلام(ص)، فاطمه بنت اسد مادر امیرالمومنین(ع) و زادگاه امام حسن و حسین(ع) و قبور شهدای بدر و بیت الاحزان حضرت فاطمه (س) و قبر خانم ام البنین مادر مکرمه حضرت عباس(ع)، حضرت عبدا... پدر بزرگوار پیامبر(ص)، اسماعیل پسر امام صادق(ع) و همه صحابه و تابعین و حتی قبر رئیس مالکی ها امام مالک را ویران و با خاک یکسان کردند.


با توجه به باورهای این گروه افراطی، آیا آنها تصمیمی بر تخریب حرم رسول مکرم اسلام(ص) داشتند؟
- بله، وهابیون در همان زمان تصمیم داشتند پس از ویران ساختن حرم ائمه بقیع، حرم پیامبر اسلام(ص) را هم ویران کنند که دولتهای اسلامی در رأس آنها ایران با حمایت مراجع عظام تقلید به وهابیون هشدار دادند چنانچه بخواهند به حرم پیامبر آسیبی برسانند یقین بدانند تمامی کشورهای اسلامی به آنها اعلان جنگ خواهند داد، بنابراین از تعرض به حرم مطهر رسول اکرم (ص) خودداری کردند.
در همین سالهای اخیر مشاهده شده برخی مفتیان بزرگ وهابی در لابه لای حرفهایشان بصراحت به موضوع ویرانی گنبد خضرا و حرم حضرت رسول اکرم(ص) نیز اشاره داشته اند، یکی از مفتیان وهابیت به نام (ناصرالدین البانی) که از لیدرهای وهابیت محسوب می‌شود در کتاب «تحذیر المساجد من اتخاذ القبور مساجد» ص 68 می‌نویسد: «یکی از امور تأسفبار در هر قرنی برای مسلمین برپا بودن گنبد سبز پیامبراست و این ضریح مسی آهنی که بر قبر ایشان گذاشته شده ... ». وی از دولت عربستان سعودی که داعیه حمایت از توحید را دارد می‌خواهد که در اسرع وقت این گنبد سبز را ویران کرده، ضریح آهنین را کنده و از بین ببرد.
«ولجنه عالی افتاء عربستان سعودی» که بزرگترین مرکز فتوایی وهابیت محسوب می‌شود در کتاب «فتاوى اللجنه الدائمه للبحوث العلمیه والإفتاء» جلد 9 ص 79 فتوای شماره 8263 رسما اعلام نموده اند «لأن بناء أولئک الناس القبه على قبره (ص) حرام یأثم فاعله». که گنبد و ضریح داشتن قبر پیامبر حرام و گناه است!
و در همین کتاب ج 9، ص 79، 80، الفتوى رقم 8263 می‌نویسد: «بر ولی امر مسلمین واجب است تمام قبوری که در داخل مساجد وجود دارد نابود کند و قبرها را نبش کند و جنازه مردگان و حتی استخوانهای ریزه ریزه شده را خارج و به قبرستان عمومی منتقل شود
در چند سال پیش هم 38 تن از بزرگان و استادان دانشگاه های وهابیون با امضای دسته جمعی خواستار تخریب قبور و بارگاه حرم امام حسین، امام علی، حضرت ابوالفضل و حضرت زینب(ع) شده اند که با اعتراض جمهوری اسلامی و برخی شخصیتهای برجسته اسلامی مواجه شده اند که با این اعتراضها عقب نشینی کرده اند.
دیدگاه قرآن کریم در باره این موضوع چیست؟
- بی‌تردید این کار وهابیون با دستورهای قرآنی منافات دارد، در آیه 36 سوره مبارکه نور خداوند متعال می‌فرماید: (این چراغ پرفروغ) در خانه هایى قرار دارد که خداوند اذن فرموده دیوارهاى آن را بالا برند (تا از دستبرد شیاطین و هوسبازان در امان باشد) خانه هایى که نام خدا در آنها برده مى شود، و صبح و شام در آنها تسبیح او مى گویند...
در این ارتباط روایتی از بزرگان اهل سنت نقل شده که روزی کسی نزد پیامبر(ص) آمده سؤال می‌کند مراد از این (بیوت) کدام خانه ها می‌باشد؟ پیامبر اسلام(ص) پاسخ می‌دهند بیوت پیامبران است، خلیفه دوم ابوبکر نیز در این هنگام از پیامبر اسلام(ص)می پرسد: «یا رسول ا... هذا البیت منها لبیت علی و فاطمه ؟ قال : نعم من أفاضلها»
آیا خانه علی و فاطمه نیز جزو این بیوت به شمار می‌روند، پیامبر(ص) می‌فرمایند: بلی از بهترین خانه های پیامبران محسوب می‌شود این روایت در تفسیر(در المنثور) سیوطی جلد 5 ص50 و تفسیر (روح المعانی) آلوسی جلد 18ص174آمده است.
تفسیر این آیه نشان می‌دهد خانه پیامبران و ائمه باید با عظمت بنا شود و نام الهی در خانه‌های ایشان برده شود.
باز در آیه 21 سوره مبارکه کهف خداوند متعال در خصوص اصحاب کهف فرموده است:
«وقتی مردم آمدند و اجساد اصحاب کهف را یافتند گفتند: (ما می‌خواهیم بر بالای قبر ایشان ساختمان و یادبودی بنا کنیم. مومنان و موحدان گفتند ما می‌خواهیم بر بالای قبر ایشان مسجد بنا کنیم».
بزرگان اهل سنت مانند آقای طبری متوفی 310ه.ق. در تفسیرش جلد 15 ص281 می‌گوید: «وقال المسلمون :... نَبْنِی علیهم مسجدا نصلی فیه، ونعبد ا... فیه.مؤمنان خواستار ساختن مسجد بر بالای قبور اصحاب کهف بودند و می‌خواستند در آن مکان مقدس خداوند را ستایش کنند.
و زمخشری از علمای اهل سنت در تفسیر «الکشاف» جلد 2، ص 477 می‌نویسد: موحدان و مؤمنان علاوه بر ایجاد مسجد و عبادت بربالای قبر اصحاب کهف، خواستار تبرک به آنها نیز شده‌اند.
همه این موارد و نقل قولها از علمای اهل تسنن بیانگر این موضوع است که ساختن بنا بر قبور پیامبران و ائمه و بزرگان دینی امری مشروع و قابل قبول است که خداوند متعال این آیات را در قرآن مطرح نموده و ساختن حرم بر قبور اصحاب کهف را امری مشروع نقل کرده است.

آیا در سیره صحابه و تابعین حرم سازی روی قبور انبیا و اولیا وجود داشته است؟
-پیامبر مکرم اسلام(ص) در مدینه از دنیا می‌روند و مدینه هم تحت حکومت خلفای اهل سنت بوده است، ضریحی که بر قبر مطهر ایشان نصب شده تا امروز گنبد خضرا و بارگاه ایشان همه و همه به دست اهل سنت دایر و برپا شده است، نه توسط شیعیان. از روزهای اول پس از رحلت پیامبر توسط صحابه دور قبر ایشان دیواری و سقفی کشیده می‌شود تا جایی که در روایات آمده در مدینه قحطی و خشکسالی به وجود می‌آید مردم به عایشه مراجعه کرده که می‌گوید بروید اندکی سقف حرم پیامبر که برقبر ایشان است را سوراخ کرده و در آنجا با توسل و استغاثه از خداوند به واسطه رسولش باران بخواهید، (رجوع شود به سنن دارمی ج 1 ص 115)
تمامی این موارد بیانگر عظمت و احترام قبر پیامبر از همان روزهای به خاک سپرده شدن ایشان می‌باشد، در زمان عمربن عبدالعزیز هم قبر پیامبر(ص) مورد تعمیر قرار می‌گیرد تا زیارتگاه عموم مسلمانان شود، ضمن اینکه همه می‌دانند قبر امیرالمؤمنین(ع) توسط هارون الرشید به این صورت در آمده است که ایشان هم سنی بوده است، قبر حضرت سلمان در مدائن و قبر طلحه و زبیر در منطقه جنگ صفین توسط اهل سنت بنا شده، قبر ابوایوب انصاری نیز در ترکیه که بنده به آنجا رفتم مورد توجه عموم اهل سنت بود که برای زیارت به آنجا آمده بودند و همچنین قبور ائمه اهل سنت مثل امام شافعی که در مصر توسط برادران اهل سنت بنا شده و قبر امام مالک رئیس مالکی‌ها که در سال 1344 ه.ق. توسط وهابیون ویران شد.
قبر ابوحنیفه رئیس حنفی ها در بغداد در نزدیکی قبر امام موسی بن جعفر و امام جواد(ع) قرار دارد که همگی اینها توسط اهل سنت بنا و دایر شده است و مورد توجه و زیارتشان هم می‌باشد، تمامی موارد فوق بیانگر این است که در سیره صحابه و تابعین آنها بنا نهادن و احترام و عظمت به قبور پیامبران و ائمه و بزرگان دین وجود داشته و تمامی موارد نشان می‌دهد این حرم سازی‌ها بدعت نبوده و تمامی این توهمات ساخته ذهن بیمار و پریشان وهابیونی است که از دین مبین اسلام برداشتی غلط و آسیب رسان به اسلام دارند.




منبع:قدس
211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مسعود بهنام پور
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
0
0
لعنت خدا بر وهابیت
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین