عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۳۶
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۰۵
حجت‌الاسلام علی‌اصغر قائمی:
در واقع اخلاق سبک زندگی است و زندگانی حضرت رسول الله برای هر کسی که امید به خدا و روز قیامت دارد اسوه حسنه‌ای است. هر کسی که وقت کم و راه زیاد را باور کرد ناچار است ببیند اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم السلام چگونه ...

به گزارش عقیق، حجت‌الاسلام علی‌اصغر قائمی، استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیه «و لقد کان فی رسول الله اسوه حسنه» گفت: در واقع اخلاق سبک زندگی است و زندگانی حضرت رسول الله برای هر کسی که امید به خدا و روز قیامت دارد اسوه حسنه‌ای است.
وی در ادامه افزود: هر کسی که وقت کم و راه زیاد را باور کرد ناچار است ببیند اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم السلام چگونه رفتار و عمل کرده‌اند و بر طبق آن عمل کند تا رستگار شود.

این استاد اخلاق حوزه علمیه تاکید کرد: زندگی ما انسان‌ها محدود است،‌از ‌این ‌رو باید به گونه‌ای عمل کنیم تا برای ابد توشه داشته باشیم.
 

وی با اشاره به حدیث امام زین العابدین علیه السلام که می‌فرماید: «هلاک شده است هر کسی که حکیمی نداشته باشد تا او را موعظه و ارشاد کند و راه را به او نشان بدهد» تاکید کرد: از آنجا که دل انسان گاهی می‌میرد، موعظه برای همه ضرورت دارد، از ‌این ‌رو حضرت امیرالمومنین علیه السلام می‌فرمایند: «احی قلبک بالموعظه، دلت را با موعظه زنده نگاه دار».
 

قائمی خاطرنشان کرد: در حدیثی آمده جبرئیل بنا به درخواست حضرت رسول الله که مرا موعظه کن خطاب به حضرت رسول سه جمله می‌گوید که گویای ضرورت درس اخلاق است و آن سه جمله این که «هر چه زندگی کنی عاقبت مرگ است و هر چه را دوست بداری عاقبت جدایی است و هر عملی را انجام دهی عاقبت آن را ملاقات می‌کنی».
 

وی ادامه داد: متاسفانه درس اخلاق نسبت به قبل از انقلاب کم‌تر شده است و ما نیاز فراوان به تشکیل درس‌های اخلاق داریم و جا دارد مراجع تقلید هم درس اخلاق بگویند و آن را سر لوحه تدریس خود قرار دهند.
 

این استاد اخلاق حوزه در ادامه افزود: به مدیران مدارس و مسؤولان حوزه توصیه می‌کنم درس‌های اخلاق را رونق بیشتری بدهید و مشکل کمبود درس اخلاق حوزه را حل کنید و بعد از آن به طلاب عزیز توصیه می‌کنم اگر درس اخلاقی برگزار شد به آن مثل درس‌های اصلی خود اهمیت بدهید و مثل انسان تشنه محتاج آب دنبال درس اخلاق بروید.
 

وی عنوان کرد: درس اخلاق برای طلاب مانند اکسیژن برای جسم است و همانگونه که اگر آب و اکسیژن به گیاه نرسد پژمرده می‌شود، طلبه هم اگر در درس اخلاق شرکت نکند پژمرده می‌‌شود.
 

این استاد اخلاق حوزه در پایان تاکید کرد: وقتی کمبود استاد اخلاق احساس شد بهترین راه نجات علاقه شدید به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است و اگر طلاب سعی کنند بگونه‌ای باشند که از ندیدن آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف دلتنگ بشوند، خود این دلتنگی استاد اخلاق انسان می‌شود و زنگار غفلت از وجود انسان می‌زداید، یعنی انسان احساس می‌کند که آقا در همه لحظات او را می‌بیند و صدای او را می‌شنود.
منبع: خبرگزاری رسا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین