عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۲۹۰۲
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۷
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: دوستدار واقعی خداوند تنها از رهگذاز اخلاص بازشناسی می‎شود و اگر کسی در این راه اخلاص نداشته باشد، ارزشی ندارد.
عقیقآیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی، ‌یکشنبه شب در ادامه سلسله مباحث اخلاقی خود در دفتر رهبر معظم انقلاب، در قم گفت: محبت خداوند، موهبتی بزرگ است که نصیب هرکسی نمی شود.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: دوستدار واقعی خداوند تنها از رهگذاز اخلاص بازشناسی می‎شود  و اگر کسی در این راه اخلاص نداشته باشد، ارزشی ندارد.

ایشان، اولین ویژگی دوستان خدا را داشتن نشانه‌های روشن که همان بروز دوستی از جمله سجده و نماز طولانی است، دانسته و گفت: ویژگی دوم، غیر روشن است و زیاد برای دیگران قابل لمس و دیدن نیست مثل وفاداری به عهد و داشتن رفتار و گفتار صادقانه؛ کسانی که این مراحل را طی ‌کنند، خداوند محبتش را در دل مردم قرار داده و محبوب خدا می‎شوند.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این که توجه به هر مسئله دنیوی، به همان اندازه از توجه ما به محبوب کم می‌کند، افزود: خداوند در حدیثی قدسی به پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید که «ای احمد اگر کسی این نشانه‌ها در وی ظاهر شود، از دوستداران واقعی ماست»؛ خوردن غذای اندک، پوشیدن لباس ساده، سجده طولانی و نماز زیاد از جمله این موراد است.

عضو جامعه مدرسین حوزه با بیان این که قیام طولانی در نماز یکی از نشانه‎های مومنان حقیقی و دوستان خداست، اضافه کرد: دوستان واقعی خداوند همچون مرحوم شیخ انصاری از کوچکترین فرصت‎ها برای عبادت و نزدیکی بیشتر با خدا استفاده می‎کنند.

آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: از دیگر صفات دوستان خدا می‎توان به سکوت، توکل بر خداوند، گریه زیاد و خنده کم، دوستی با علم، انتخاب دوستان از میان علما و فقرا، دوری گزیدن از گنهکاران، تسبیح گفتن زیاد و پایبند بودن به عهد و پیمان اشاره کرد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی یادآور شد: کسانی که دارای صفات ذکر شده هستند علاوه دوستی با خدا، در میان مردم نیز محبوبیت بدست می‎آورند و علا بر خدا، محبوب مردم نیز می‏شود.

ایت الله مصباح یزدی با اشاره به این که مهمترین عامل دوری از خداوند هوای نفس است، ابراز داشت: هوای نفس نقش مهمی در کاستن توجه انسان به خدا و در نتیجه دوستی انسان با خدای متعال دارد.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: غفلت زمانی ایجاد می شود که شخص احساس بی نیازی کند و متبکر شود و در حقیقت نفس بر او پیروز شود.

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین