عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۲۸۹۳
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۸
در نشست تخصصی «حیات طیبه و انسان معاصر» با اشاره به اهمیت ایمان و عمل صالح در رسیدن به حیات طیبه، مطالبی درباره ویژگی‌های عمل صالح و دلایل غیرصالح بودن پسر نوح(ع) عنوان شد.

عقیق:نشست تخصصی «حیات طیبه و انسان معاصر» با حضور «مجید اسماعیلی» استاد دانشگاه در سالن خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس به همت کمیته علمی بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

در ابتدای این نشت، اسماعیلی با اشاره به آیه 97 سوره مبارکه «نحل» اظهار داشت: خداوند فرموده است: «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً» هر کس کار شایسته کند و مؤمن باشد، حتماً زندگی دلپذیری برای او فراهم می‌کنیم بنابراین ایمان و عمل صالح در زندگی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی با بیان اینکه دنیای استکبار از راه‌های گوناگون تضعیف اسلام را هدف قرار داده است، ادامه داد: در کشورهای مختلف مسلمانان بسیاری با توطئه استکبار کشته می‌شوند اما وقتی از آنها می‌پرسند این کار چه کسانی است آنها مدعی هستند که مسلمانان به ویژه ایرانیان چنین جنایت‌هایی می‌کنند و همواره خشن‌ترین اقدامات را به مسلمانان نسبت می‌دهند.

مرگ بخشی از زندگی پاک است

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در زندگی پاک، انسان متولد می‌شود ولی نمی‌میرد، خاطر نشان کرد: مرگ بخشی از زندگی انسان است چرا که به دنیایی دیگر میرود و به حیات خود ادامه می‌دهد.

وی به راه‌های رسیدن به حیات طیبه اشاره کرد و افزود: ایمان و عمل صالح انسان را به زندگی پاک می‌رساند که البته این حیات طیبه ویژگی‌هایی همچون بخشودگی، افزایش رزق، جاودانگی و پاداش در نزد خداوند را در پی دارد.

اذن خدا و عقل انسان را به سوی حیات طیبه سوق می‌دهد

اسماعیلی با بیان اینکه هیچ کس ایمان نمی‌آورد مگر به اذن خدا، گفت: اگر عاقل باشید پاک می‌شوید و به اذن خداوند ایمان می‌آورید بنابراین اذن خداوند و داشتن عقل می‌تواند انسان را به حیات طیبه سوق دهد.

وی با اشاره به تعریف آیت‌الله «جوادی آملی» از عقل، اظهار داشت: عقل اجتماع نفی جهالت و غفلت است یعنی دانایی و توانایی انسان را عاقل می‌کند.

این مدرس دانشگاه درباره اهمیت داشتن عقل افزود: اگر چاهی در اتاقی باشد و شخصی ندانسته به درون آن بیافتد مرتکب جهالت شده و اگر کسی از وجود چاه درون اتاق باخبر باشد اما به دلیل حواس‌پرتی به درون آن سقوط کند دچار غفلت شده است که غفلت و جهالت هر دو از مظاهر بی‌عقلی است.

آیه‌ای که دنیای غرب با عمل به آن پیشرفت می‌کنند

وی، راز پیشرفت دنیای غرب را توجه به آیه 152 سوره مبارکه «آل عمران» عنوان کرد و گفت: خداوند در بخشی از این آیه می‌فرماید: «خداوند وعده خود را با شما راست کرد آن گاه که به اذن او بکشتیدشان تا وقتى که سست شدید و در کار جنگ اختلاف کردید و عصیان ورزیدید» پس تنبلی، اختلاف و عدم اطاعت باعث شکست مسلمانان می‌شود و پرهیز از این سه عامل منجر به موفقیت و پیروزی خواهد شد.

ریشه اعتقادات ما نباید براساس فیلم‌های غربی شکل گیرد

وی با اشاره به عوامل پیشرفت استکبار تصریح کرد: جهان غرب در اهداف باطل خود سخت متحد هستند و در راه رسیدن به این اهداف بسیار تلاش می‌کنند. آنها فیلم حضرت نوح(ع) را طبق سلیقه و افکار باطل خود ساختند و به طور میانگین هزینه تولید این فیلم در هر دقیقه 55 میلیارد تومان شد. صرف همین هزینه‌ها باعث شد که در کنار کار هنری، این افکار باطل شکل دهنده افکار نسل‌های بعد ما شود.

ویژگی‌های عمل صالح

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ریشه اعتقادات ما نباید بر اساس فیلم‌های استکبار شکل گیرد، گفت: در طول این سه دهه که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد فیلم‌ها و سریال‌های بسیار زیادی ضد اسلام و ضد ایران ساخته شده است؛ در این مدت فیلم‌سازان ما عزم خود را جزم کردند تا فیلم‌های فاخر تولید کنند اما هنوز یک فیلم هم تولید نشده که دین مورد تأیید تشیع را به درستی به جهانیان معرفی کند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه عمل صالح عملی است که همسو با جهان هستی باشد، خاطر نشان کرد: عمل صالح کاری است که فعالیت خوب قبلی را تکمیل کند و مقدمه‌ای برای انجام کار خوب بعدی باشد.

دلیل غیرصالح بودن پسر نوح(ع)

وی در ادامه به ویژگی‌های عمل صالح اشاره کرد و افزود: بر اساس آیات الهی عمل صالح باید خیر، مفید، حق و همراه با اطاعت و محبت باشد؛ خداوند در قرآن درباره پسر حضرت نوح(ع) به عنوان غیر صالح یاد کرده است چرا که او از ولی زمان اطاعت نکرد و به دام شیطان افتاد.

محبت، ایمان و عمل صالح انسان را سعادتمند می‌کند

اسماعیلی ادامه داد: اگر بین ما و رسول خدا(ص) فاصله بیفتد آن فاصله را شیطان پر می‌کند و در این صورت هر عملی که انجام دهیم عمل غیر صالح است پس باید مواظب رفتارهای خود باشیم تا شیطان باعث گمراهی ما نشود.

این مدرس دانشگاه، اطاعت، معرفت و سنخیت را سه عامل تشکیل دهنده محبت دانست و گفت: اگر ما کسی را نشناسیم نمی‌توانیم او را دوست داشته باشیم؛ همچنین اگر از محبوب اطاعت نکنیم نمی‌توانیم مدعی دوست داشتن باشیم بنابراین باید برای رسیدن به حیات طیبه محبت، ایمان و عمل صالح را توشه راه خود کنیم.


منبع:فارس

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین