عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۲۴۳۱
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۶
برنامه‌های محفل «مهر و ماه» ویژه ایام ماه مبارک رمضان توسط اداره کل هنرهای نمایشی تشریح شد.
عقیق در نشست رسانه‌ای محفل «مهر و ماه» که ویژه ایام ماه مبارک رمضان با حضور داوود فتحعلی‌بیگی مدیر کانون نمایش‌های آیینی و سنتی، محمود فرهنگ مدیر کانون نمایش‌های دینی، رضا دادویی رئیس شورای نظارت و ارزشیابی و عباس غفاری مدیر روابط عمومی‌ مرکز هنرهای نمایشی برگزار شد.

داود فتحعلی بیگی با بیان اینکه کانون آیینی سنتی در این ویژه برنامه‌های تدارک دیده شده برای ایام ماه رمضان با کانون نمایش‌های دینی همکاری دارد، گفت: قرار بود ما در این ویژه‌برنامه‌ها آئین‌های ویژه ماه رمضان را نیز برگزار کنیم اما شرایطش برای امسال فراهم نشد. عمده برنامه ما در این بخش برپایی تعزیه در محوطه بیرونی تئاتر شهر است و در دو شبی که مصادف با تولد امام حسن(ع) است، دو مجلس تاریخی را برگزار می‌کنیم که اشک انگیز نیست و بخش‌های گریز به کربلای هر دو این مجالس را به دلیل همین مناسبت از اجرا حذف کردیم.

وی ادامه داد:گروه حرفه‌ای سیدالشهدا به سرپرستی احمد عزیزی این تعزیه‌ها را اجرا می‌کنند. تعزیه‌های مورد اشاره از 22 تیرماه تا 28 تیرماه ساعت 21:30 در محوطه باز تئاتر شهر اجرا می‌شوند و شامل مجلس‌های «فتاح و اشکبوس»، «عمربن عبدو»، «حمزه سیداشهدا»، «مالک اشتر»، «شاه چراغ»، «جوانمرد قصاب»و «شهادت حضرت علی (ع)» خواهد بود.

محمود فرهنگ نیز با اشاره به اینکه سال گذشته از بین 850 ساعت کار به اتفاق 15 داور، 20 نمایش برای جشنواره صاحبدلان انتخاب شد که در گیلان، ارومیه، ملایر، ایلام، تربت‌حیدریه، ماهشهر، قم، همدان ،اهر، دهلران، مازندران، خرمشهر، تهران، کرج و ورامین به صورت صحنه‌ای و خیابانی اجرا می‌شوند، گفت: بعد از 7 روز که تعزیه‌هایی با همکاری دفتر آئینی سنتی در محوطه باز تئاتر شهر برگزار می‌شود، ما اجرای محیطی «نفر دوم» به کارگردانی عقیل تقی‌زاده را خواهیم داشت که تا 4 مرداد آن را برگزار می‌کند. ساعت 19:45 و 20:15 نیز نمایش‌های خیابانی در محوطه تئاتر شهر اجرا می‌شوند که برای شب‌های قدر نیز نقالی‌هایی را تدارک دیده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه موضوع تمام نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی موضوعات دینی است، از رونمایی دایره‌المعارف نمایش‌های ایمانی در هفته آینده خبر داد که حاصل 20 سال پژوهش دکتر ناظرزاده کرمانی است. همچنین وی از امکان اجرای نمایشی متناسب با این ایام در سالن سنگلج نیز خبر داد.

در ادامه رضا دادویی درباره برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای ماه مبارک رمضان از سوی مرکز هنرهای نمایشی گفت: طی این سال‌ها ثابت شده است که تئاتر در حوزه فعالیت‌های مذهبی و دفاع مقدس حرف‌های جدی برای گفتن دارد. روی این اصل برنامه‌ریزی صورت گرفت تا این ویژه برنامه‌ها در این ایام برگزار شود و مقدمه‌ای باشد برای برنامه‌ریزی‌هایی برای دیگر مناسبت‌های سال مانند ایام محرم. خصوصا برای برگزاری نمایشنامه‌خوانی در ایام شب‌های قدر، هدف ما این است ضمن اینکه در این روزها و شب ها چراغ تئاتر روشن باشد، سنگ محکی باشد برای مخاطب‌شناسی تئاتر در این روزها.

مدیر روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی در ابتدای این مراسم گفت: نخستین بار است که این مراسم که به پیشنهاد داود فتحعلی بیگی «محفل مهر و ماه» نام گرفته، در تهران و شهرستان برگزار می‌شود. در واقع در 10 شهر همزمان با تهران نمایش خیابانی و صحنه‌ای خواهیم داشت. همچنین برای نخستین بار در شب‌های قدر در سالن اصلی تئاتر شهر نمایشنامه‌خوانی‌هایی مناسب با حال و هوای این ایام خواهیم داشت.

وی افزود: این محفل از 22 تیرماه آغاز و تا 5 مردادماه ادامه خواهد داشت.

در ادامه به گفته عباس غفاری برای نمایشنامه‌خوانی‌ها از حمید امجد، محمد چرمشیر، محمد رحمانیان، امیر دژاکام و میلاد اکبرنژاد دعوت به همکاری شد که به دلیل مشکلات دقیقه آخر اجرای نمایشنامه «مهر و آیینه‌ها» توسط حمید امجد و «ساقی» توسط امیر دژاکام از برنامه خارج شد. به این ترتیب 26 و 27 تیرماه میلاد اکبرنژاد و گروهش نمایشنامه «ناگهان هذا جنون العاشقی» از نوشته‌های خودش را در تئاتر شهر نمایشنامه‌خوانی می‌کند و 28 و 29 تیر ماه عباس غفاری و گروهش نمایشنامه «زمان سکوت» نوشته محمد چرمشیر را نمایشنامه‌خوانی خواهد کرد و در انتها 30 و 31 تیرماه محمد رحمانیان و گروهش نمایشنامه «مجلس ضربت زدن» اثر بهرام بیضایی را. این نمایشنامه‌خوانی‌ها ساعت 18 این تاریخ‌ها در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا می‌شود و پیش فروش بلیت‌ها نیز از فردا آغاز خواهد شد.

دادویی درباره اجراهای تدارک دیده شده برای این ایام همچنین توضیح داد: هیچ کدام از این برنامه‌ها سفارشی نیست و از بین کارهایی که پیشتر به واسطه علاقه شخصی هنرمندان خلق شده‌اند، انتخاب گردیده‌اند و به این ترتیب هم علاقه خود هنرمندان مشهود است و هم با هزینه اندک این برنامه‌ها اجرا خواهد شد.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین