عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۲۱۲
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۵

«گزارش لحظه به لحظه از شهادت امام مجتبی(ع)» کتابی است که در یک کلام پرده از روی حقایق برمی دارد. در این اثر ‌کوشیدم از لحظه مسمومیت تا شهادت و از شهادت تا تدفین آن بزرگوار و رفتار دشمنان پس از آن واقعه را ترسیم کنم و پرده از روی حقایق بردارم.

در این کتاب گزارشی از شهادت امام حسن مجتبی(ع) در قالب داستانی ارائه می‌شود تا مخاطب بداند پیش از شهادت آن حضرت، چه پیشگویی‌هایی شده بود و معاویه چه توطئه‌ای برای شهادت ایشان انجام داد، مسمومیت آن حضرت چند روز طول کشید، چه کسانی در تشییع جنازه‌ ایشان حاضر شدند، چه افرادی فتنه‌انگیزی کردند و چرا جنازه تیرباران و مراسم تدفین چگونه انجام شد.

آنچه در این کتاب آمده، جمع‌بندی و تدوین ماجرای شهادت امام حسن مجتبی(ع) در پنج مرحله است که با مراجعه به تمامی منابع مربوط به موضوع، تنظیم شده‌اند و حتی یک کلمه به عنوان تخیل آورده نشده است.

مرحله نخست کتاب به «پیشگویی از شهادت» امام حسن(ع) اختصاص دارد و مربوط به زمانی است که پیامبر(ص) در معراج، نشانه‌هایی از شهادت ریحانه و نور چشمش را خبردار شد.

در این مرحله، روایتی به این مضمون از کتاب‌های احقاق‌الحق و بحارالانوار نقل شده است: «پیامبر(ص) در شب معراج وارد بهشت شد و دو قصر از یاقوت دید که یکی به رنگ سبز و دیگری سرخ بود. حضرت درباره آنها سوال کرد و رضوان پاسخ داد: قصر سبز برای حسن و قصر سرخ برای حسین است. پیامبر(ص) پرسید: چرا خداوند قصر سبز را برای حسن و قصر سرخ را برای حسین خلق کرده است؟ عرض کرد: چون حسن را مسموم می‌کنند و بدنش در اثر زهر به رنگ سبز در می‌آید و حسین را شهید می‌کنند و بدنش از خون، سرخ می‌گردد از این‌رو خداوند دو قصر سبز و سرخ را به نشانه شهادت آن دو قرار داده است

عنوان مرحله دوم «مسمومیت» است که این مرحله نیز شامل چند روایت است، نظیر خبر امام حسن(ع) از قاتل خود، درخواست سم از پادشاه روم(توسط معاویه)، توطئه معاویه برای جعده، افطار مسموم، پرستاری بنی‌هاشم از امام حسن(ع)، خبر کربلا از امام حسن(ع) و طشتی از خون.

«شهادت» عنوان مرحله سوم این اثر است که چند روایت از کتاب‌های معتبر در آن نقل شده است، از جمله: یاد پیامبر(ص) در بستر شهادت، وصیت امام حسن(ع) به برادرانش امام حسین(ع) و محمدبن حنفیه، وداع با فرزند، روز شهادت، گریه امام حسن(ع) بر عظمت مرگ، شهادت در زیر آسمان و لحظه شهادت.

مرحله چهارم کتاب، «تشییع خونین» نام دارد که به تشریح فتنه دشمنان بر سر مکان خاکسپاری امام حسن(ع) می‌پردازد. این مرحله دارای این عناوین است: مروان‌بن حکم، حاکم مدینه و مروان، مروان و عایشه، غسل و نماز امام(ع)، اتمام حجت امام حسین(ع) بر عایشه، محمد‌حنفیه و عایشه، ابن عباس و عایشه، امام حسین(ع) و مروان، تیرباران تابوت امام حسن(ع)، آخرین دیدار، خداحافظی با قبر برادر، شب‌های جمعه بقیع، مصیبت نوه پیامبر(ص)، عهد و پیمان جعده، معاویه و ابن عباس و خونخواهی برای امام حسن(ع) در قیامت.

نوشته محمدرضا انصاری.مبع خبرآنلاین


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین