عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۱۳۲۰
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۳
درس های معلم دوست داشتنی؛
در قرآن آیه «‌فی سبیل الله» زیاد دیده می‌شود که می‌توان از آن به عنوان یک معیار در انتخاب مسیر زندگی استفاده کرد.

عقیق:حجت‌الاسلام قرائتی که بیش از 32 سال به تدریس مفاهیم قرآنی و اهل‌بیت(ع) می‌پردازد، در نظرسنجی سال گذشته در نمایشگاه بین‌المللی قرآن به عنوان محبوب‌ترین چهره قرآنی سال انتخاب شد.

بر همین اساس نام «معلم دوست‌داشتنی» را برای این استاد قرآن برگزیدیم و در طرحی با همین عنوان به بازخوانی بخشی از نکات مهم و کاربردی ایراد شده توسط وی در برنامه درس‌هایی از قرآن پرداختیم تا از این طریق گامی در جهت تحقق مطالبات مقام معظم رهبری و همچنین توسعه فرهنگ قرآنی برداشته باشیم.

در ادامه بخشی از این مطالب با موضوع «امتیازات انقلاب الهی» که در هفتم اسفندماه سال 1361 در برنامه درس‌هایی از قرآن ایراد شده است تقدیم مخاطبان می‌شود.

در راه خدا حرکت کنید

نکته 1) در قرآن آیه «‌فی سبیل الله» زیاد دیده می‌شود؛ یعنی حرکت باید خدایی باشد؛ انگیزه‌ انقلاب خداست و چون خدا بود نتیجه می‌دهد.

نکته 2) مارکسیست‌ها می‌گویند هر چه بیش‌تر به مردم فشار بیاید، مردم بیش‌تر آماده‌ انقلاب می‌شوند؛ ما زمینه‌ انقلاب را فشار نمی‌دانیم بلکه زمینه انقلاب را اوامر خدا می‌دانیم.

نکته 3) وقتی انقلاب خدایی باشد وحدت حفظ می‌شود؛ اگر خدا شد همه دور خط خدا می‌چرخیم «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً» (آل عمران/103) اما اگر خدا نشد «إِذاً لَذَهَبَ کُلُّ إِلهٍ بِما خَلَقَ» (مؤمنون/91) متفرق می‌شویم.

نکته 4) مؤمن به خدا، اجل و مرگ را در دست خدا می‌داند «لَنْ یَنْفَعَکُمُ الْفِرارُ» (احزاب/16) و معتقد است «إِحْدَى الْحُسْنَیَیْن» (توبه/52) همه چیز دست خدا است.

مؤمن به دنیا چگونه می‌نگرد؟

نکته 5) مؤمن به خدا دنیا را کوچک و کم می‌داند «مَتاعُ الدُّنْیا قَلیلٌ» (نساء/77) پس برای آخرت تلاش می‌کند تا در آخرت جایگاه خوبی داشته باشد.

نکته 6) «الدُّنْیَا سِجْنُ الْمُؤْمِن»(کافى، ج‏2، ص‏250) دنیا زندان مؤمن است. دنیا غنچه است «زَهْرَةَ الْحَیاةِ الدُّنْیا»( طه/131) که هیچ وقت برای کسی گل نداده است.

نکته 7) «وَ الْآخِرَةُ خَیْرٌ وَ أَبْقى‏» (اعلى/17) «وَ فیها ما تَشْتَهیهِ الْأَنْفُسُ وَ تَلَذُّ الْأَعْیُن» (زخرف/71) دنیا طوری است که بعد از چندبار از آن زده می‌شوی، ولی قرآن می‌گوید: بهشت طوری است که هر چه آن را ببینی، از آن خسته نمی‌شوی.

ویژگی هواداران انقلاب الهی

نکته 8) به حضرت نوح(ع) می‌گفتند: اطرافیانت یک مشت اراذل هستند این‌ها را کنار بگذار تا ما که درجه‌ یک هستیم به تو ایمان بیاوریم. ایشان فرمودند: «وَ ما أَنَا بِطارِدِ الَّذینَ آمَنُوا» (هود/29) من مؤمنان را طرد نمی‌کنم. هواداران انقلاب الهی محرومان دل سوخته و فطرت پاک هستند.

متن کامل این برنامه را از اینجا ببینید.



منبع:فارس
211008 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین