عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۱۱۷
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۷
شب چهارم صفر در بیت الحسن(ع)
حاج آقا صدیقی هر چند با اشک هایش معروف است و با گریه های سریع و مداومش به مستمع هم حال خوشی می دهد،اما کنار همه این گریه هایش، همیشه انگار لبخند کوچکی هم هست.پای روضه اش زود و زیاد گریه می کنی و وقتی برق های هیئت را روشن می کنند و دوباره حاج آقا را می بینی دلت روشن می شود
عقیق: بیت الحسن(ع) در حوالی میدان شهدا، نه تنها برای اهالی محل که برای خیلی از «هیئتی» ها شناخته شده است.در خیابان ایران،خیابان گل محمدی سراغ بیت الحسن (ع) را از هر کسی بگیرد،راه را خیلی سریع نشان تان خواهد دهد.از ابتدای محرم امسال مثل همه سال های گذشته،چراغ این هیئت هم روشن بوده است. شب چهارم ماه صفر در بیت الحسن(ع) مثل همه شب های دیگر،قبل از هر چیز زیارت عاشورا خوانده شد.بعد هم حجت الاسلام کاظم صدیقی امام جمعه پایتخت برای عزاداران سخنرانی کرد.

حاج آقای صدیقی هر چند با اشک هایش  معروف است و با گریه های سریع و مداومش به مستمع هم حال خوشی می دهد،اما کنار همه این گریه هایش، همیشه انگار خنده کوچکی هم هست.پای روضه اش زود و زیاد گریه می کنی و وقتی برق های هیئت را روشن می کنند و دوباره حاج آقا را می بینی دلت روشن می شود و حتی تبسمی و لبخندی به چهره ات می نشیند.این لبخند حتما محصول همان سکینه قلبی است که بعد از عزاداری برای سید الشهدا تحفه می دهند،اما پای منبر حاج آقا صدیقی انگار این تبسم،زودتر و زیاد تر است،درست مثل گریه هایش...

یک شب به جای شما و به نیابت از همه شما به مجلس عزای امام حسین(ع) رفتیم و پای سخنرانی حاج آقا صدیقی نشستیم.خلاصه ای از حرف های امام جمعه تهران را اینجا بخوانید.اگر این شب ها خواستید به بیت الحسن (ع) بروید،همه چیز مهیا است،تنها باید برای پیدا کردن یک جای پارک دعا کنید.

  • قال علی(ع): «إنّ لِاّهل الدين علامات يعرفون بها : صدق الحديث و اداء الامانة و صلة الرَحِم و رحمة الضعفاء و حسن الخلق و سعة الحلم و ما يقرّب الى اللَّه...» در این حدیث شریف، امیرالمؤمنین(ع) صفات مؤمنین و دینداران را بیان می کند. حدیث از احادیث بسیار مهم در این زمینه هست.اولین نشانه هر دینداری، راستگویی و صداقت او است. آدمِ دیندار در هر حالی رعایتِ صداقت را می کند. در روایات هم داریم که کذب و دروغگویی ابتدا و درگاهِ هر پلیدی است. بحث صدق از مباحث بسیار مهم و کلیدی در ایمان و دینداری است.

  • مورد دوم که حضرت امیر(ع) بیان  می کند، امانتداری است. ما وقتي بحث امانت را مطرح مي کنيم اول به ذهن ما مسائل مادی مي آيد که اگر کسي مالي را نزد کسي به امانت گذاشت بايد آنرا حفظ کند و سالم به صاحبش برساند . آنقدر اين موضوع اهميت دارد که امام سجاد( ع) فرمودند«اگر آن شمشيري را که پدرم را با آن به شهادت رساندند نزد من به امانت بدهند من او را سالم به صاحبش بر مي گردانم ». امانت در اموال بسیار اهميت دارد. اما مهمتر از اموال، امانتداري دين خداست . هماني که وقتي خداوند عرضه داشت بر آسمان و زمين و کوه ها ابا کردند از اين که بخواهند آن امانت الهی را که دين هست، سالم به مقصد برسانند. اين امانتِ دين هم بايد حفظ بشود.

  • مورد دیگر که در حدیث به آن اشاره شده است، «صله ارحام» است. برای صله رحم در احادیث ما خواص و آثار بسیاری ذکر شده است. در روایتی از امام باقر(ع) داریم که صله رحم چهار خاصیت دارد: اولینش این که آدمی را ثروتمند می کند. ثروت آدمی را افزایش می دهد. دوم اینکه رِزق را رشد و نموّ می دهد. یعنی برکت می دهد به روزی آدمی. این غیر از ثروتمند شدن است. سوم این که طول عمر به آدمی می دهد. عبارت حدیث این است که اَجَل آدمی را تاخیر می اندازد. و مورد آخر این که بلایایی که بنا هست بر تو نازل شود را دفع می کند! خدا دفع می کند این بلایا را! آنقدر تاثیر دارد صله رحم!

  • در ادامه حدیث می فرماید آدم دیندار این طور است که :«رحمةالضعفاء». نسبت به ضعفاء رحیم است. آدم دیندار نسبت به ضعیفان و از کار افتادگان و کسانی که توانایی ندارند، رحمت دارد. دلسوز است. در حدیث قدسی دارد که «رحمتِ منِ خدا، برای کسی است که به مساکین رحم کند». به داد افراد ضعیف باید رسید!

  • خوش اخلاقی لازمه دینداری است. علی(ع) در این حدیث یک ویژگی دیندار را :«حسن الخلق» می فرماید. آدمِ دیندار نمی شود که بدخلق باشد. باید خوش اخلاق بود. نباید خودخواه و مغرور بود. آدمی باید با عملش مردم را به دینداری جذب کند. مکتب اهل بیت(ع) این است: «کونوا لنا زینا». تابلوی خوبی های ما باشید. دیگر از علایمِ دینداری «سعة الحلم» است. یعنی حلم و بردباری وسیع و درجه یک، نه حلم درجه پایین! بدی ها و ناسزاها را با بردباری دفع کنید. «إدفع بالّتی هی أحسن فإذا الّذی بینک و بینه عداوة کأنّه ولی حمیم». طوری برخورد کن که نیکو و زیبا باشد تا دشمن به شما جذب شود!با گذشت و بردباری می توانی بسیاری دشمن ها را بخری!

  • وی بیان داشت: مردی جاهل آمد خدمت پیغمبر(ص) و یقه پیراهن ایشان را گرفت و قصدِ خفه کردنِ ایشان راداشت! اصحاب او را جدا کردند و خواستند تنبیهش کنند. پیغمبر(ص) اجازه این کار را نداد. به آن مرد فرمودند: چرا این طور کردی؟ آن عرب جواب داد که زن و بچه من گرسنه اند در حالی که من بنده خدا هستم! پیامبر(ص) او را به منزل برد و نیازش را رفع کرد و مهربانیِ بسیار به او کرد به طوری که او شرمنده از رفتار خود شد! احترام به بشر دل ها را شکار می کند! خوش اخلاقی و بردباری معجزه می کند!

  • مورد آخر که حضرت امیر(ع) به عنوان علامت دیندار می فرماید: «ما يقرّب الى اللَّه». این که شخص مرتب دنبال کاری است که او را به خدا نزدیک می کند. مرتب دنبال کار خیر است. در هر کار خیری حضور پیدا می کند. پیشقدم است. آدم دیندار می بایست این علائم که در حدیث ذکر شده را رعایت کند. خیلی تأثیر دارد. زندگی انسان را متحول می کند.

با حاج آقا صدیقی بیشتر آشنا شوید

کاظم صدیقی در سال 1330 در خانواده‌ای مذهبی در شهرستان ابهر به دنیا آمد. در سال 1342 همزمان با نهضت امام خمینی (ره) به قم رفت و در مدرسه علمیه حقانی تحصیلات دینی را آغاز کرد.دروس مقدمات را در محضر آیات خزعلی، جنتی، حسن زاده آملی، حائری تهرانی، شهید مفتح، محمدی گیلانی و حرم پناهی به پایان رساند و دروس سطح را از محضر آیات احمدی میانجی، مشکینی، محمدی گیلانی استفاده کرد.

وی خارج فقه و اصول را از محضر آیات شیخ مرتضی حائری یزدی، شبیری زنجانی و وحید خراسانی بهره برد و فلسفه اسلامی را نزد آیات جوادی آملی، مصباح یزدی و انصاری شیرازی تلمذ کرد و فلسفه غرب را نزد شهید بهشتی و حجت‌الاسلام دکتر احمدی فرا گرفت.

همچنین از محضر بزرگانی مانند آیات عظام بهاءالدینی، بهجت، کشمیری و دیگر بزرگان، بهره‌های معنوی فراوان برده است.حجت الاسلام و المسلین شیخ کاظم صدیقی از همان نخستین سال‌های طلبگی به امور تبلیغی اهتمام ویژه‌ای داشت و در تهران و سایر شهرهای کشور، فعالیت‌های گسترده تبلیغی دارد.در همین راستا سفرهای زیادی به کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی داشته و در راه بسط و گسترش معارف اهل بیت (ع) تلاش فراوانی داشته است.بعد از پیروزی انقلاب با اصرار مرحوم آیت الله شهید قدوسی، در قوه قضائیه مشغول به کار شد و تا کنون در دستگاه قضائی کشور فعالیت می‌کند.در سال 1383، حوزه علمیه امام خمینی (ره) را در تهران (در محله ازگل) پایه گذاری کرد و سال 1388از سوی رهبر فرزانه انقلاب به عنوان امام جمعه موقت تهران منصوب شد.

 

اگر این شب ها خواستید به بیت الحسن (ع) بروید،همه چیز مهیا است،تنها باید برای پیدا کردن یک جای پارک دعا کنید...


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین