عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۱۰۷۵
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۳
جعفری در نشست خبری جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) خبرداد
مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) راهبرد اصلی این جشنواره را ترویج معارف فرهنگ رضوی دانست و گفت: آثار ملی و بین‌المللی جشنواره با حضور۵۰۰ شخصیت دانشگاهی و حوزوی داوری می‌شود و تا ۲۰ مرداد منتخبان اعلام خواهد شد.
عقیق:نشست خبری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) صبح امروز دوشنبه دوم تیرماه با حضور محمدرضا جعفری مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری امام رضا (ع)، حجت‌الاسلام حمیدرضا سلیمانی دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و رئیس شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت و همچنین محمود واعظی دبیر بخش بین‌الملل جشنواره امام رضا (ع) در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. 

راهبرد اصلی جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) ترویج معارف فرهنگ رضوی است

در ابتدای این نشست محمدرضا جعفری دبیر دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) راهبرد اصلی این جشنواره را ترویج معارف فرهنگ رضوی عنوان کرد و گفت: این جشنواره‌ در 3 عرصه برنامه‌های موضوعی، برنامه‌های مردمی و جشن‌های رضوی بزرگداشت دهه کرامت و عرصه بین‌المللی برگزار می‌شود تا با زبان علم و هنر بتوانیم برای ترویج فرهنگ رضوی گام برداریم. 

وی خاطرنشان کرد: در عرصه برنامه‌های موضوعی در 85 شاخه این برنامه‌ها در 31 استان و 200 نقطه از 75 کشور جهان برگزار می‌شود. همچنین برنامه‌های مردمی و جشن‌های خودجوش در دهه کرامت همزمان برگزار خواهد شد. 

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) با بیان اینکه 10 شورا و کارگروه به طور کلی این جشنواره را مدیریت می‌کند گفت: ریاست آن برعهده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است و معاونین و مشاورین وزیر در حوزه‌های تخصصی امور حمایتی و نظارتی جشنواره را برعهده دارند و این جشنواره از ششم الی 16 شهریورماه برگزار خواهد شد. 

اعلام نتایج آثار و منتخبان جشنواره امام رضا(ع) تا 20 مرداد

جعفری از مشارکت 360 سازمان، نهاد و تشکل مردمی و غیردولتی در برگزاری این جشنواره خبر داد و تاکید کرد: ترویج و گسترش سیره و آموزه‌های رضوی و شناسایی و تجلیل از پدیدآورندگان آثار رضوی دو هدف عمده ما در این عرصه است که توسط 500 شخصیت حوزوی و دانشگاهی در 31 استان کشور آثار ملی و بین‌المللی داوری می‌شود که تا 20 مرداد منتخبان مشخص شده و نتایج اعلام خواهد شد.

وی افزود: افتتاحیه این همایش روز اول ذی‌القعده در حرم حضرت معصومه (س) مصادف با کریمه اهل بیت و اختتامیه آن یازدهم ذی‌القعده در شب ولادت امام علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) خواهد بود که در این مراسم 16 شخصیت برجسته در عرصه فرهنگ حوزوی به عنوان خادمان نمونه تجلیل خواهد شد که 8 چهره داخلی و 8 شخصیت خارجی هستند. 

اجرای 52 درصد برنامه‌های جشنواره امام رضا(ع) توسط مردم

دبیر جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) با اشاره به اینکه اولویت‌های این جشنواره مبتنی بر دو محور سبک زندگی رضوی و اقتصاد مقاومتی است، گفت: اتفاقات جدیدی در این دوره جشنواره افتاده است، همچون سفارش تولید آثار سینمایی، رمان و نمایشنامه ترجمه سند چشم‌انداز توسعه فرهنگ رضوی به زبان‌های مختلف، بومی کردن فعالیت‌ها و سپردن آن به تشکل‌های مردمی از جمله‌ این اتفاقات است به طوری که امروز 52 درصد این برنامه‌ها توسط مردم و 48 درصد توسط دستگاه‌های اداری و تشکل‌های غیردولتی برگزار می‌شود که نشان می‌دهد سهم مردمی بیشتر است که پیش بینی‌ می‌شود حداقل 350 هزار مراسم خودجوش و مردمی با استفاده از ظرفیت تشکل‌ها و مراکز مرتبط با دستگاه‌های عضو برگزار شود.

جعفری  همچنین پرهیز از کارهای سطحی و توجه به کیفیت در اجرا و تولید برنامه‌ها و آثار را از دیگر اهداف جشنواره دوازدهم اعلام کرد و گفت: امثال بزرگداشت امام‌زادگان و برنامه ویژه‌ای با محوریت امامزاده بی‌بی‌حکیمه در گچساران و امامزاده حسین‌ابن موسی الکاظم در طبس برگزار خواهد شد. همچنین مراسم بزرگداشت قدمگاه‌های امام رضا (ع) از دهم تیرماه مصادف با سالروز امام رضا (ع) به نیشابور با راه‌اندازی کاروانی نمادین شروع خواهد شد. 

وی ادامه داد: مشارکت دانشگاهیان با همکاری معاونت فرهنگی وزارت علوم و توسعه برنامه‌های مرتبط با ترویج فرهنگ و معارف رضوی از دهه کرامت به طول سال از دیگر اتفاقاتی است که در این جشنواره افتاده است.  بنابراین هفته‌های فرهنگ رضوی برای انجام فعالیت‌های مرتبط در طول سال برگزار می‌شود و ادامه خواهد داشت. 

سیاست‌های حمایتی و تشویقی ارشاد برای فیلم‌ها و آثار هنری رضوی

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) در ادامه از سیاست‌های حمایتی و تشویقی برای فیلم‌ها و آثار هنری در ارتباط با امام رضا (ع) و فرهنگ رضوی سخن گفت و افزود: با هماهنگی مرکز سینمایی مستند و تجربی وزارت ارشاد برای فیلم‌های کوتاه و مستند در این ارتباط علاوه بر هزینه ساخت فیلم بعدی، جوایز حمایتی اهدا خواهد شد. همچنین در شورای ارزیابی هنرمندان برگزیدگان این جشنواره رتبه هنری دریافت می‌کنند و کارگاه‌های آموزشی برای فیلمسازان نیمه حرفه‌ای و آماتور در استان‌های یزد و لرستان و گرگان برگزار خواهد شد.

جعفری خاطرنشان کرد: 85 ناظر به استانها اعزام می‌شوند تا برنامه‌های این جشنواره در هشتاد و پنج شاخه مورد ارزیابی و نظارت فنی و تخصصی قرار دهند تا بر کیفیت تولیدات و اجرای آنها نظارت کنند. همچنین بانک اطلاعات برگزیدگان جشنواره تهیه خواهد شد و برای خارج از کشور نیز زیرنویسی برای فیلم‌های مرتبط با فرهنگ رضوی در تیراژ انبوه تولید و ارسال خواهد شد.

مهمترین برنامه‌های شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت

به گزارش تسنیم در ادامه این نشست حجت‌الاسلام حمیدرضا سلیمانی رئیس شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت نیز فلسفه وجودی این شورا را استفاده از ظرفیت مردمی با محوریت مساجد عنوان کرد و گفت: قرار شد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد محوریت این حرکت‌ها را بر عهده بگیرند و بخش مردمی و خودجوش را دنبال کنند. که این حرکت از سال 86 کلید خورد و دستگاه‌ها مشارکت خود را اعلام کردند و سند مشترکی بین کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و 30 دستگاه دیگر شکل گرفت.

وی با بیان اینکه مهمترین رویکرد این شورا حمایت و تقویت تشکل‌های مردمی برای نقش‌آفرینی در دهه کرامت است، افزود: نمایندگان آستان مقدس رضوی، حضرت معصومه (س) و شاهچراغ در این شورا حضور دارند و همکاری و هماهنگی خوبی برای برگزاری برنامه‌های دهه کرامت با محوریت تشکل‌های مردمی وجود دارد. 

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در ادامه به مهمترین برنامه‌های این شورا در سال 93 اشاره کرد و گفت: تشکیل 10 جلسه از جلسات شورای مرکزی بزرگداشت دهه کرامت، 200 جلسه در استان‌ها و 2400  جلسه در سطوح شهرستانی و تشکیل 5 جلسه توسط هر یک از کارگروه‌های 18 گانه با هدف توسعه جشن‌ها در اقشار مختلف ، تشکیل ستادهای محلی بزرگداشت دهه کرامت با محوریت مساجد حداقل 1500 ستاد محلی از جمله این برنامه‌هاست. 

برگزاری حداقل 30 هزار مراسم و جشن‌های مردمی با محوریت مساجد

وی ادامه داد: ساماندهی برگزاری جشن‌های مردمی با محوریت مساجد حداقل 30 هزار مراسم ، اجرای ویژه‌برنامه‌های مرتبط با بانوان در سالروز ولادت حضرت معصومه حداقل 5 هزار مراسم ، اجرای ویژه‌برنامه گرامیداشت امامزادگان با استفاده از ظرفیت 8 هزار امامزاده در کشور ، اجرای بویژه‌برنامه‌های مرتبط با حضرت شاهچراغ حداقل 2 هزار مراسم ، اجرای مرحله اول طرح خادمان فرهنگی دهه کرامت با مشارکت حداقل 1500 خادم در مساجد کشور ، تلاش در جهت حمایت و تقویت جشن‌های ویژه از جمله جشن‌های زیر سایه خورشید ، اجرای ویژه‌برنامه‌ گرامیداشت دهه کرامت در روستاها حداقل 5 هزار مراسم، پیش‌بینی برگزاری 500 مسابقه ورزشی با نام جام کرامت ، برگزاری جشن‌های مردمی در خارج از کشور با محوریت مراکز دینی و مساجد ، افتتاح پروژه‌های فرهنگی و دینی ، نامگذاری روزهای دهه کرامت و اجرای طرح‌های مختلف از جمله دومین کنگره امامزادگان ، طرح خادمان کوچک رضوی و جشنواره محراب از دیگر برنامه‌های پیشنهادی در این دهه است. 

سلیمانی تاکید کرد: هدف ما گفتمان‌سازی دهه کرامت با محوریت ظرفیت تشکل های مردمی و حرکت‌های خودجوش و ایجاد یک وفاق جمعی بین دستگاه‌های مرتبط هست. 

جریان‌سازی و حمایت از تشکل‌ها و ظرفیت‌های بومی راهبرد جدید جشنواره امام رضا در بخش بین‌الملل

در ادامه این نشست محمود واعظی دبیر بخش بین‌الملل جشنواره امام رضا (ع) نیز با تشریح برنامه‌های این بخش تصریح کرد: وضعیت فعلی جهان اسلام بی‌ثباتی همراه با رعب و وحشت، پدیده تکفیری‌ها و قرائت‌های نادرست از اسلام در نقاط مختلف جهان است.

وی خاطرنشان کرد: راهبرد جشنواره امام رضا (ع) در خارج از کشور بومی‌سازی، توسعه زمانی، کیفی‌سازی، مخاطب‌محوری و استفاده از محیط سایبری برای ترویج معارف رضوی در جهان است. 

واعظی راهبرد این جشنواره در دوره جدید را جریان‌سازی و حمایت از تشکل‌ها و ظرفیت‌های بومی با تاکید بر قشر جوان عنوان کرد و گفت: نمایندگی‌های فرهنگی در خارج از کشور ، نمایندگی جامعة‌المصطفی و مجمع جهانی اهل بیت میزبان این برنامه‌ها خواهند بود. البته هنر ما باید این باشد که آن نهادها در خارج از کشور صحنه‌گردانی کنند و کارها توسط تشکل‌های مردمی انجام شود.

برگزاری جشن‌های رضوی در 200 نقطه از 75 کشور جهان

وی یادآور شد: در 200 نقطه از 75 نقطه از جهان جشن‌های رضوی برگزار می‌شود البته حدود 30 هزار فارغ‌التحصیل جام,المصطفی در جهان مروج و مبلغ این فرهنگ هستند. همچنین مراکز متعددی در جهان به نام امام رضا (ع) فعالیت می‌کنند که متاسفانه نتوانسته‌ایم تعداد آنها را احصا کنیم. 

دبیر بخش بین‌الملل جشنواره امام رضا (ع) همچنین اضافه شدن مرکز امور بین‌الملل وزارت آموزش و پرورش با 14 برنامه، بومی‌سازی برنامه‌ها، هم‌افزایی و مشارکت سایر نهادها، تاسیس مجمع بین‌المللی رضوی و گسترش میزبانی این جشن‌ها در کشورهای مختلف را با وجود تهدیدات و مشکلات از امتیازات دجشنواره دوازدهم عنوان کرد.

وی یادآور شد: حدود 7 میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند که برگزاری جشنواره برای آنها از دیگر برنامه‌های ما است که با همکاری اداره کل امور ایرانیان خارج از کشور برنامه‌های متنوعی برای آنها برگزار خواهد شد و از بانوان خادم رضوی در خارج از کشور تجلیل می‌شود. 

کار احیای اقامتگاه امام رضا (ع) در شهر مرو کشور ترکمنستان

مشاور عالی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین از ادامه پیگیری کار احیای اقامتگاه امام رضا (ع) و نصب یادمان آن در شهر مرو کشور ترکمنستان خبر داد و گفت: این بحث چندسالی است که مطرح شده اما در کشور ترکمنستان برای انجام هر کاری باید دستور رئیس‌مهور باشد البته رئیس جمهور کشورما در دیدار رئی‌جمهور ترکمنستان این موضوع را مطرح کرده و او به وزیر فرهنگ این کشور دستور داده اما هنوز جوابی به دست ما نرسیده است البته ما از طریق سفارت این مساله را پیگیری می‌کنیم.

واعضی در پایان با تاکید بر اینکه اگر آموزه‌های رضوی اجرایی شوند و به رفتار تبدیل گردد ضد افراط و تفریط، تکفیر، داعش و طالبان است، گفت: اگر این معارف را در دنیا گسترش دهیم و در اجرای این جشنواره‌ها به دنبال اثربخشی باشیم پاسخ کوبنده‌ای در برابر این توطئه‌ها خواهیم داشت.

منبع:تسنیم 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین