عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۰۹۲۱
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۷
کسب نشاط و شادابی یکی از اموری می باشد که امروزه افراد بسیاری در پی آن هستند و گاه در این میان برای دستیابی به آن هزینه های گزافی مینمایند که معمولا نیز زود گذر و بی ثمر است، حال آنکه این گروه از سفارش های ائمه اطهار (علیه السلام) در این زمینه غافل می باشند.

عقیق:در این باره از حضرت محمد (ص) روایت شده است که ایشان فرموده اند: ثَلاثَةٌ یَفرَحُ بِهِنَّ الجِسمُ ویَربو: الطِّیبُ ، ولِباسُ اللَّیِّنِ، وشُربُ العَسَلِ؛ سه چیز است که تن، به واسطه آنها شاداب مى شود و رشد مى کند: بوى خوش، جامه نرم و نوشیدن عسل، و در جایی دیگر بیان می دارند: الطِّیبُ یَسُرُّ ، والعَسَلُ یَسُرُّ ، وَالنَّظَرُ إلَى الخُضرَةِ یَسُرُّ ، وَالرُّکُوبُ یَسُرُّ ؛ بوى خوش، شادى مى آورد. عسل، شادى مى آورد. نگریستن به سبزه، شادى مى آورد و سوارى، شادى مى آورد .

همچنین امام صادق (ع) بیان می دارند: هر کس کفش زرد بپوشد، تا هنگامى که آن را کهنه کند، در شادمانی بسر می برد، و نیز امام باقر (علیه السلام) می فرمایند: هر کس کفش زرد بپوشد ، تا زمانى که آن کفش را داشته باشد ، دلِ خوش دارد.

علاوه بر این امام صادق (علیه السلام) عوامل شادی را در چند چیز بیان میدارند : قدم زدن، سوارى، در آب غوطه خوردن، به سبزه نگریستن، خوردن و آشامیدن، آمیزش جنسى، مسواک زدن، سر را با خَطْمى در حمّام و جز آن شستن و با مردمان هم سخن شدن، و همچنین در الفقه المنسوب للإمام الرضا علیه السلام آمده است: اگر چیزى موجب افزایش نیرو و نشاطِ بدن باش ، ماساژ دادن بدن و لباس نرم، همچنین بوى خوش و استحمام، جزیى از آن است

 

پی نوشت ها:

1-علامه مجلسی. بحار الأنوار، ج 62 : 295

2-کلینی. الکافی، ج 6 : 466.

3-شیخ صدوق. الخصال: 443.

4- الفقه المنسوب للإمام الرضا (ع) : 346.

5- صحیفة الإمام الرضا (ع): 239.

6- محمّدى رى شهرى. دانشنامه احادیث پزشکی، ج1: 95-96.

 منبع:قدس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین