عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۰۸۶۱
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۴
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در برنامه کوی محبت خبر داد
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور گفت: در توسعه فضای زیارتی اولویت‌بندی کرده‌ایم که حرم امیرالمومنین(ع) در اولویت قرار گرفت و طرح توسعه حرم و ایجاد صحن حضرت زهرا (س) نیز در حال حاضر در حال انجام است.
عقیقمجموعه برنامه تلویزیونی «کوی محبت» جمعه شب (30 خردادماه) با محوریت آماده شدن برای حلول ماه مبارک رمضان و چگونگی فعالیت ستاد بازسازی عتبات عالیات در شرایط فعلی که گروه داعش به عراق حمله کرده است، بر روی آنتن رفت.

حجت الاسلام و المسلمین حلوائیان کارشناس مذهبی صحبت های خود را با تبریک تیم ملی والیبال ایران آغاز کرد و گفت:  این روزها دغدغه‌های جام جهانی ما را به خود مشغول کرده است و خوشحالم برنامه شما 10 روز قبل از آغاز ماه مبارک به پیشواز این ماه می‌رود. به ما وعده مهمانی داده شده است. زمانی که به حضرت موسی (ع) وعده مهمانی خداوند داده شد که 30 شب مهمان خداوند است، 40 روز قبل خود را آماده کرد. حضرت به قدری جانش لبریز اشتیاق وصال شد که 40 شبانه روز عبادت می‌کرد.

طهارت سهم ما را از ماه مبارک بیشتر می کند

وی ادامه داد: امیدواریم  این ماه برای ماه هم مبارک باشد و ما نیز از این ماه بهره ببریم زمانی می توانیم توقع داشته باشیم دست ما پر شود و بی بهره نماند که دستمان پاک شود، تا لیوان کثیف باشد آب و شربت برایمان نمی ریزند. طهارت هرچه بیشتر شود سهم بیشتری نصیب ما خواهد شد. هر فرد زمانی می تواند حقیقت قران را دریابد که طهارت لازم را  داشته باشد.

ماه شعبان ماه استغفار است

حجت الاسلام حلوائیان در ادامه به ماه شعبان اشاره کرد و گفت: ماه شعبان ماه صلوات است ، ماه استغفارات  است . برای این که شامل غفران و گشایش شویم و در کارهایمان فتح بابی شکل گیرد باید صلوات بر پیغمبر و آل اوبفرستیم.

فراغ و هجران لذت وصل را دوچندان می کند

وی در  پاسخ به این سوال که چه کنیم تا در ماه مبارک از وجود حضرت علی(ع) بهره بیشتری ببریم، گفت: روایت امام صادق (ع) است هر که می‌خواهد وارد شهر نورانی شود باید از درب ولایت وارد شود. درب ولایت امیرالمومنین (ع(است و  مردم با آن امتحان می شوند. هرکسی وارد شود نجات پیدا می کند اما غفلت انسان را به هلاکت می رساند.

حلوائیان که معارف قرآنی را با شعر بیان می کرد ادامه داد: در رحمت برای کسانی باز است که اهل نیاز هستند. در خانه علی ابن ابی طالب (ع) و اهل بیت همیشه باز است تنها باید دید نیاز انسان ها چقدر است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا باید آیت الله قاضی پشت در بماند گفت: زمانی هست که پشت در ماندن باعث پخته شدن می شود، اگر فراغ نبینی، هجران نبینی، پختگی حاصل نمی شود. فراغ محبوب پخته شدن را باعث می شود. اگر آتش هجران نباشد لذت وصل چشیده نمی شود. دعا خواندن و طلب استغفار کردن وناله کردن سفر انسان به کوی محبت حضرت حق را میسر می کند ماه مبارک رمضان یعنی سفر انسان از منیت و خودخواهی جدا شدن و به سوی حق حرکت کردن. دعای سحر ماه مبارک رمضان هر خامی را پخته می کند.  حلوائیان در پایان صحبت هایش به این نکته مهم اشاره کرد: فرصت طلایی ماهمبارک رمضان  را در پیش داریم که باید غنیمت بشماریم اگر بخواهیم جایی در وجود اهل بیت داشته باشیم باید سعی کنیم  تشبه به اهل بیت پیدا کنیم. ائمه و اهل بیت از چه جهت محبوبند زیرا بیشترین تشبه را به حضرت حق دارند اسما حسنی در دل آنها تجلی کرده است. ماه مبارک فرصتی است تا بتوانیم سر سفره امیرالمومنین و قرآن کریم قرار بگیریم و  تشبه به مولا  پیدا کنیم تا عزیز شویم.

پلارک: صحن حضرت زهرا(س) در حال ساخت است

در بخش دیگری از برنامه مهندس حسن پلارک (رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات) در برنامه حاضر شد و درباره فعالیت‌های این ستاد گفت: فعالیت ستاد را دو سال اخیر در گام سوم بازسازی یعنی توسعه قرار گرفته است. با توجه به حرکت رو به رشد زائرین توسعه حرم در اولویت برنامه‌های ما قرار گرفته است. بازسازی حرم‌ها تمام شده و به سرعت گام های توسعه به مرحله اجرا رسیده است.

وی ادامه داد: در توسعه فضای زیارتی ما اولویت‌بندی داریم که حرم امیرالمومنین(ع) در اولویت قرار گرفت و  زمین‌های اطراف با همکاری دولت عراق تملک شد، موانع برطرف شد این پروژه  218 هزار متر مربع است و  طرح توسعه حرم و ایجاد صحن حضرت زهرا (س) در حال حاضر در حال انجام است و همکاران ما دو شیفت مشغول کار هستند.

سه صحن در کاظمین احداث می‌شود

وی ادامه داد: طرح توسعه حرم امامین جوادین در کاظمین بود که  سه صحن در نظر گرفته شده است و کمتر از یک سال است که در حال انجام است. در کربلای معلی هم طراحی جامع داریم و  4 صحن بزرگ چهار طرف دو حرم  شریف امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل (ع) دیده شده که یکی از صحن‌ها به نام حضرت زینب(س) است. مراحل زمین شناسی و طراحی شروع شده و زمین‌ها تملک و آماده شده که به زودی ساخت صحن‌ها شروع می‌شود و به دلیل سطح آب منطقه که بالا است به گونه‌ای کار می‌کنیم که دو طبقه منفی داشته باشیم و در آب کار کنیم.

وی درباره فعالیت گروه داعش و رعب و وحشتی که ایجاد کرده‌اند، نیز تصریح کرد: داعشی‌ها همان تروریست‌های اجاره‌ای هستند که آمریکایی ها و اروپایی های و هم پیمانان شان  آن ها را اجیر کردند آمریکایی ها از ناکامی هایشان در منطقه عصبانی هستند و این گروه را در منطقه فعال کردند. که با بسیج شدن مردم از شهرها بیرون رانده می شوند.

فعالیت ستاد بازسازی بدون وقفه ادامه دارد

مهندس پلارک درباره وضعیت عتبات در این درگیری‌ها گفت: هدف این گروه حمله به شهر سامرا بودو  رجز خوانی کردند. همان شب گروه   80 نفر در سامرا نیروی فعال برای بازسازی داشتیم که خوشبختانه توانستند سلاح به دست بگیرند و از حرم دفاع کنند نیروهای عراقی هم  کمک کردند و این گروه تروریست های اجاره ای متواری شدند.

2000 نیرو مشغول به کارهستند/ مسئولیت امنیت حرمین را قبول کردیم

وی در پاسخ به این سوال که با حمله داعش خللی در کار ستاد بازسازی وارد شده است یا خیر، گفت: کار بازسازی به طور جدی انجام می‌شود، هم اینک در کربلا، کاظمین و نجف همکاران مشغول فعالیت هستند و بیش از 400 نفردر صحن حضرت زهرا مشغول هستند، و 2000 نفر مشغول به کار در اماکن مختلف داریم . با تولیت حرمین هم به توافق رسیدیم تا نیروها علاوه بر این که کار بازسازی را انجام می دهند حلقه امنیتی  ایجاد کنند و از حرم ها دفاع کنند و ستاد مردم نهاد بازسازی عتبات عالیات مسئولیت دفاع از حرمین را پذیرفته است.

وی درباره چگونگی اعزام نیرو برای بازسازی و توسعه فضای حرم گفت: ما از طریق ستادهای در مراکز استان‌ها و شهرستان ها ثبت می کنیم و در شرایط فعلی اولویت ما استفاده از نیروهایی است که علاوه بر فعالیت های عمرانی آموزش های نظامی دیده باشند و بتوانند از حرمین شریفین دفاع کنند.

وی درباره آماده سازی گنبد امام حسین (ع) گفت: استان کرمان ترفیع گنبد را برعهده دارد و از دو جنبه باید شرایط فراهم شود دروهله اول تقویت ستون و لاغرسازی و سپس جای گیری گنبد که کارهای آن در حال انجام است و با آماده سازی بستر مناسب گنبد سوم امام حسین جای گذاری خواهد شد.

عرب: منطق قرآن را در سوره بقره یافتم

در بخش دیگری از برنامه «کوی محبت» محمد عرب خواننده ایرانی الاصل مقیم آمریکا درباره چگونگی تحولش گفت: من در ماه مبارک رمضان  در برزیل بودم . قرآن همراهم بود به  رسم قدیمی ایرانی خواهرم کتاب را به من داد و در سفر خواندم  و در مدتی زمانی که در برزیل بودم دو سوم کتاب را خواندم و منطق قرآن را در سوره بقره 23 و 24 پیدا کردم و فهمیدم این کتاب هدایتگر است اگر یک بار به دیده نقد این کتاب را بخوانید خواهید فهمید  این کتاب همان کتابی است که از سوی خداوند برای هدایت آمده است و در برابر قرآن تسلیم شدم و  قلبم گرم شد.

وی در ادامه گفت: خداوند ریسمان هدایتش را به سوی من انداخت و من با علم و مطالعه مسلمان شدم و بعداز 5 سال فرق میان شیعه و سنی را به وضوح یافتم و شیعه شدم. در آیه 33 احزاب به این امر واقف شدم که خداوند معلمینی بدون نقص آفریده برای هدایت ما که اهل بیت هستند. برای اینکه بتوانم دین خودم را در اشاعه دین در اروپا و آمریکا دانستم و از آن پس با موسیقی که مردم اروپا بیشتر آن را گوش می دهند اسماء اهل بیت را به انسان ها شناساندم.

بنا براین گزارش، از بخش های دیدنی و جذاب برنامه ارتباط مستقیم با کربلای معلی و پخش مراسم تعویض ضریح حضرت ابوالفضل در حضور آیت الله حکیم بود در بخش پایانی برنامه هم کلیپی از این خواننده پخش شد. این برنامه توسط سید  مصطفی موسوی و مهدی حاج محمدی اجرا شد.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین