عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۰۳۸
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۱ - ۰۰:۱۴
مراسم شب دوم ماه صفر؛ بیت شهیدان رجبی؛ حجت الاسلام محسن تاج لنگرودی:
خداوند در اکثر آیاتی که مؤمنین را معرفی می کند، «انفاق» را از ویژگی های آنان معرفی می کند. وقتی به سیره معصومین(ع) نیز نظر می کنیم، می بینیم مهم ترین دغدغه معصومین(ع) انفاق بوده است. از روزیِ خود انفاق می کردند. در روایت دارد امام رضا(ع) بهترین بخشِ غذای خود را انفاق می کرد. اهل بیت(ع) در بحثِ انفاق، دغدغه داشتند.
مراسم شب دوم ماه صفر در بیت شهیدان رجبی برگزار شد. به گزارش عقیق، این مراسم پس از قرائت زیارت عاشورا با سخنرانی حجت الاسلام محسن تاج لنگرودی ادامه یافت.

حجت الاسلام لنگرودی در ابتدای سخنان خود بیان داشت: بحث ما پیرامون امور محبوب نزد خداوند بود. در این باره حدیثی را بیان  می کنیم. یکی از اصحاب، مقابلِ پیامبر(ص) حرکت می کرد غافل از این که پیغمبر(ص) پشت سرش بود. فقیری به او اظهار نیاز کرد و او توجه نکرد و رفت. خودِ شخص این طور تعریف می کند :«پیغمبر(ص) ناگهان عمّامه من را از پشت سَرَم گرفت و گفت: ای عمران بن حصین! خداوند انفاق کردن را دوست می دارد».
وی ادامه داد: خداوند در اکثر آیاتی که مؤمنین را معرفی می کند، «انفاق» را از ویژگی های آنان معرفی می کند. وقتی به سیره معصومین(ع) نیز نظر می کنیم، می بینیم مهم ترین دغدغه معصومین(ع) انفاق بوده است. از روزیِ خود انفاق می کردند. در روایت دارد امام رضا(ع) بهترین بخشِ غذای خود را انفاق می کرد. اهل بیت(ع) در بحثِ انفاق، دغدغه داشتند.

وی با اشاره به ادامه حدیث بیان داشت: «و خداوند «إقتار» و بُخل را دوست نمی دارد. پس انفاق کن و دیگران را اطعام کن و روی هم انباشته نکن! اگر این طور نکنی در بدست آوردنِ روزی و پول به دردسر می افتی!!».

استاد تاج لنگرودی ادامه دادند: اگر انفاق بکنیم، خداوند روزی مان را راحت می رساند. در روایتی نبوی دارد که :«خداوند هنگامی که به خانواده ای اراده خیر و خوبی می کند، آن ها را فقیه و فهیمِ در دین می کند»!! فرزند، پدر و مادر در دین معرفت پیدا می کنند. جاهل نمی باشد.

ایشان با اشاره به ادامه حدیث، بیان داشت: مورد دیگر که در این روایتِ نبوی هست، این که «وَ روزی شان را راحت و آسان به آن ها می رساند»!! شخص، همه کارهای دینی اش را انجام می دهد؛انفاق می کند، در عین حال روزی اش راحت  می رسد. در آیات و روایات دارد که هر موقع تنگدست شُدید، انفاق کنید!!

وی در ادامه ویژگی سوم و چهارم خانواده خوب را خاطر نشان کرد و گفت: سومین چیزی که بنا به گفته پیغمبر(ص)، خداوند به خانواده خوب می دهد: «اقتصاد در معیشت است.» یعنی میانه روی و معتدل خرج کردن. اما ویژگی چهارم خانواده خوب این است که :«کوچک تر، احترامِ بزرگ تر را در آن خانواده حفظ می کند.»

حجت الاسلام تاج لنگرودی با بیان این که خداوند بصیرت را نیز در کنار انفاق دوست می دارد، ادامه داد: پس پیغمبر(ص) در حدیثِ ابتدای سخنان ما فرمود:« اگر انفاق نکنی، روزی بدست آوردن برایت سخت می شود. وَ بِدان خداوند، آن چشمِ دقیق بین و بصیر را، در زمانِ هجمه شبهه ها دوست می دارد.» در زمان هجومِ شُبهه ها باید بصیر بود. امیرالمؤمنین(ع) فرمود:«حق را بشناس. اهل حق را خواهی شناخت.»

وی بیان داشت: در ادامه حدیث می فرماید:«خداوند عقلِ کامل را هنگام هجوم شهوات دوست می دارد.»

استاد لنگرودی با اشاره جایگه مخصوص عقل در آیات و روایات، خاطر نشان کرد: نیروی تصمیم گیری و انتخاب گرِ ما، عقل است. پس عقل نیروی تصمیم گیرنده است. ما می بینیم امام حسین(ع) تصمیم می گیرد، یزید هم تصمیم می گیرد. اما این دو تصمیم با هم فرق دارد!!

ایشان در پایان گفت:باید بینِ تصمیم ها فرق گذاشت. یک تصمیم، تصمیمِ حسینی است که به اندازه تاریخ حیات دارد. یک تصمیم هم یزیدی است که محدود به مدت عمرش است! تصمیمی که رنگ و بوی الهی دارد، این عقلانی است. عقل است. اما تصمیمی که بر اساسِ امیال و شهوات است. اسمش «نُکراء» و شیطنت است . لذا حضرت(ص) می فرماید که:« خداوند دوست می دارد هنگامی که امیال و شهوات به آدمی هجوم می آورد، بر اساس عقل تصمیم بگیرد نه بر اساس شیطنت.»
 
 
کدخبرنگار:212113

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین