عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۹۹۹۳
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۲
امروز سالروز ولادت حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان بهترین بهانه برای شناخت سیره و رفتار فرزند جوان سیدالشهدا(ع) است.

عقیق: حضرت علی اکبر(ع) جوانی آگاه، با بصیرت و شجاع بود که با هماهنگی پدر در کربلا پیشگام در جهاد در راه خدا شد و پس از او سایر جوانان بنی هاشم در میدان نبرد و شهادت در راه خدا مسابقه دادند.

ولایتمداری و اطاعت از امام زمان
علی اکبر(ع) از آغاز انقلاب تا روز عاشورا در همه مراحل همراه با رهبر انقلاب عاشورا و یار و فرمانبردار پدر و امام زمان خویش بود. او روز عاشورا در میدان نبرد رجز خواند و خودش را معرفی کرد و آمادگی‌اش را برای جهاد در راه خدا در حمایت از پدر خویش و نبرد با دشمنانش اعلام کرد.
در کربلا در آغاز نبرد علی اکبر (ع) با دشمنان و پیش از شهادت او، امام حسین(ع) سخنانی در توصیف و ستایش علی اکبر(ع) دارند که دقت در آن سخنان، شخصیت الهی این جوان اسوه حسنه را برای جوانان آشکار می‌سازد.
زمانی که علی اکبر(ع) با اجازه پدر به میدان می‌رفت، پدر مهربانش به سیمای جوانش نگاه کرد و گریست و فرمود: «بارالها گواه باش جوانی که در سیما و سیرت و گفتار شبیه‌ترین مردم به پیامبرت بود به میدان مبارزه رفت، ما هر گاه مشتاق به دیدار پیامبرت می‌شدیم به این جوان نگاه می‌کردیم. در نقل دیگر آمده است، سیدالشهداء(ع) در آستانه به میدان رفتن علی اکبر(ع) فرمود: اللهم کن انت الشهید علیهم فقد برزالیهم ابن رسولک و اشبه الناس وجهاً و سمتاً به. بار خدایا تو بر آنان گواه باش فرزند پیامبرت و شبیه‌ترین مردم در چهره و جهت گیری و سمت اندیشه و رفتار به پیامبرت به مبارزه با آنان رفت!
درون این سخنان سیدالشهدا(ع)، امتیازات شخصیت این جوان زیبای الگوی جوانان بیان شده است. «فرزند پیامبر خدا» و «شبیه ترین انسانها به پیامبر خدا در خلق و آفرینش» و «شبیه‌ترین افراد به پیامبر در اخلاق و سیرت» و «شبیه‌ترین مردم به پیامبر در منطق و سخن» و «شبیه‌ترین مردم به پیامبر در وجه و چهره» و «شبیه‌ترین انسانها به رسول خدا در سمت و سوی اندیشه و رفتار» و «شوق دیدار پیامبر در نگاه به علی اکبر» هفت ویژگی این جوان با تقوا و باایمان و اهل جهاد و شهادت و اخلاص و تسلیم امر ولایت و امامت است که در گفتار امام معصوم در توصیف وی وجود دارد.


شبیه‌ترین در خلق و آفرینش
تشابه در خلقت به بهترین و آخرین پیامبر خدا افتخار بزرگی است که نصیب علی اکبر شده است.

شبیه‌ترین در اخلاق
پیامبر خدا(ص) دارای بهترین اخلاق بود و برای توسعه مکارم اخلاق برانگیخته شد. همه انسانها باید در اخلاق اسلامی از پیامبر(ص) پیروی کنند و با شبیه سازی اخلاق خود به اخلاق پیامبر(ص) در راه رشد و کمال گام بردارند. بر اساس این سخنان امام حسین(ع) علی اکبر جوان دلاور سپاه اهل بیت(ع) در کربلا با خودسازی و تزکیه نفس در اخلاق شبیه پیامبر خدا شده بود. فلسفه بعثت آخرین پیامبر خدا(ص) همین آموزش اخلاق به بشریت بود و علی اکبر مکتب اخلاقی نبوی را از عمویش امام حسن(ع) و پدرش سیدالشهدا(ع) آموخت و در اخلاق نبوی به اوج رسید و شبیه‌ترین عموم مردم در رفتار به پیامبر خدا گردید. بنابراین باید اوصاف و فضایل اخلاقی علی اکبر(ع) را که مشابه اخلاق نبوی است شناخت و وی را الگو قرار داد، زیرا او اسوه حسنه برای تمام جوانان تا روز قیامت است.

شبیه‌ترین در منطق
علی اکبر(ع) در سخن گفتن و کلام نیز شبیه رسول خدا بود. شباهت در الفاظ و در لهجه و نحوه سخن گفتن و شباهت در محتوا و پیام و درستی گفتار با پیامبر خدا(ص)، یک امتیاز و ارزش بزرگ الهی است که علی اکبربه آن دست یافته است. شباهت رفتاری در اخلاق به پیامبر خدا(ص)، با شباهت گفتاری در منطق به ایشان، دو بعد از شخصیت خود ساخته علی اکبر است و جایگاه برتر او در میان جوانان بنی هاشم در کربلا را نشان می‌دهد.

شباهت در چهره
«شباهت در وجه» بخشی از شباهت کلی در خلقت است که بیشتر شباهت جسمی و بدنی را آشکار می‌نماید. امام حسین(ع) افزون بر به کار بردن واژه خلقت، به صورت جزیی از شباهت در وجه و چهره علی اکبر به خوش چهره‌ترین انسانها یعنی پیامبر خدا یاد کرده‌اند. شیخ مفید در وصف علی اکبر(ع) نوشته است: کان من اصبح الناس وجهاً (درشاد، ج 2ص 11). او از زیباترین مردم بود!

شباهت در سمت
«سمت» به معنای راه و جهت و طرف و هیأت اوست. بر اساس بیان سیدالشهداء(ع) علی اکبر جوان فداکار در سپاه حسینی، در راه حرکت و جهت گیری و اهداف و مقاصد شبیه به پیامبر خدا(ص) بوده است.
این تشابه در سمت بین علی اکبر و پیامبر اعظم، حقانیت و درستی جهت گیری اباعبدا... الحسین و اهل بیت(ع) باوفایش را آشکار می‌نماید. علی اکبر در سمت و سوی اندیشه و رفتار شباهت اساسی به پیامبر خدا داشت. خودسازی و عبادت در جوانی و تلاش در راه کسب شباهتهای رفتاری و گفتاری و در جهت گیری و اهداف به رسول خدا(ص)، از شاخصه‌های هویت دینی علی اکبر(ع) است.

فرزند پیامبر خدا(ص)
بر اساس وحی الهی و متن آیه مباهله (آل عمران، آیه 61) فرزندان دختر پیامبر خدا(ص) فرزندان پیامبر خدایند. در این آیه امام حسن و امام حسین(ع) ابنای پیامبر و اسلام شناخته شده‌اند. از این رو سیدالشهداء(ع) در روز عاشورا فرزند خویش علی اکبر(ع) را «ابن رسول‌ا...» می‌نامد. ابن رسول‌ا... کنیه امامان(ع) است و امام حسین(ع) در معرفی علی اکبر(ع) وی را فرزند پیامبر خدا(ص) شمرده‌اند.

نگاه به علی اکبر در شوق دیدار پیامبر(ص)
با توجه به شباهتهای متعددی که علی اکبر(ع) به رسول خدا داشت، اهل بیت در اشتیاق دیدار پیامبر خدا به علی اکبر نگاه می‌کردند. در دیدن علی اکبر شوق دیدار روی پیامبر(ص) بود. با مشاهده علی اکبر یاد پیامبر خدا و شریعت و سنتهای نبوی زنده می‌شد.
پس از رحلت رسول خدا، عموم مسلمانان بویژه اهل بیت (علیهم السلام) و خاندان رسالت در اشتیاق دیدار روی ایشان قرار داشتند و به جوان باایمان و بصیرت حضرت علی اکبر که در ابعاد خلقت و سیرت و گفتار و چهره شبیه رسول‌ا... بود نگاه می‌کردند.

 

منبع:قدس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین