عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۹۶۶۸
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۳
تنها کتابی که سه امام معصوم در تدوین آن نقش داشتند
مدیر کانون خورشید گفت: «صحیفه سجادیه» تنها کتابی است که سه امام معصوم در تدوین و تبیین آن نقش داشته‌اند از این رو امام صادق(ع) می‌فرمایند صحیفه سجادیه به فرمایش جدم امام سجاد، با دستخط پدرم امام باقر و در حضور من نگارش شد.
عقیقحجت‌الاسلام محمدحسین مشکوری مدیر کانون خورشید که مرکز ترویج رسانه‌ای معارف غدیر و صحیفه سجادیه است، در مراسم رونمایی از «گنجینه صوتی کتاب صحیفه سجادیه» گفت: شخصیت نورانی حضرت سجاد(ع) از آن شخصیت‌هایی است که شیعه نسبت به آن کمتر مطلع است در حالی که ایشان باقی مانده کربلا و لحظات صعب عاشورا و علمدار قافله کربلا هستند.

وی اظهار داشت: امام سجاد (ع) بعد از عاشورا 35 سال در شدیدترین فشارهای حکومتی زندگی کرد و ایشان می‌فرمایند: ما در زمانی زندگی می‌کردیم که تنها چهار نفر ما را دوست داشتند و در واقع در همین زمان بود که امام زین‌العابدین (ع) به احیای جریان شیعه می‌پرداخت.

مدیر کانون خورشید عنوان کرد: زحمات 35 ساله امام سجاد (ع) و عصر پر از اختناق ایشان را بر آن می‌دارد تا با زبان کنایه، مطالبی را در قالب دعا و موضوعات اجتماعی، تربیتی و گاهی سیاسی بیان کند و همین امر موجب تدوین کتاب صحیفه سجادیه می‌شود تا جریان شیعه از امام سجاد(ع) تا دوران امامت امام صادق (ع) رشد کند و شاگردان مکتب امامت به 4 هزار نفر برسد لذا این حق بزرگ امام سجاد(ع) بر شیعه کمتر مطرح شده است.

وی خاطرنشان کرد: صحیفه سجادیه تنها کتابی است که سه امام معصوم در تدوین و تبیین آن نقش داشته‌اند از این رو امام صادق (ع) می‌فرماید: «هذا خط أبی و املأ جدی بمشهد منی»؛ صحیفه سجادیه به فرمایش جدم امام سجاد (ع)، با دستخط پدرم امام باقر و در حضور من در حالیکه شاهد آن بودم نگارش شد.

مشکوری با بیان اینکه صحیفه سجادیه از افتخارات شیعه و زبور آل محمد(ص) است، گفت: مقام معظم رهبری تعابیر مفصلی درباره این کتاب دارند و می‌فرمایند: این کتاب واقعاً «معجز نشان» است، خواهش می‌کنم از این کتاب استفاده کنید، با آن انس گرفته و در مفاهیم و مطالب آن تعمق کنید. لذا نام این نرم‌افزار نیز از همین‌جا گرفته شده چرا که صحیفه سجادیه اعجاز گونه نوشته شده و عصاره تفکر اهل‌بیت (ع)، ذخایر و نغمه‌های معنوی دین است.

وی در ادامه به ویژگی‌های این نرم‌افزار پرداخت و گفت: از آنجایی که صحیفه سجادیه به زبان عربی نوشته شده و حجیم است، کانون خورشید تصمیم بر تدوین و ساخت این گنجینه معنوی صوتی گرفت و این اثر ابتدا با ساخت پادکست‌های صوتی شرح هر دعا کلید خورد و پادکست‌های صوتی از دعای یک تا دعای 54 را در مدت زمان 15-20 دقیقه هر دعا را برای مردم شرح داده است.

مدیر کانون خورشید اظهارداشت: از میان تمام ترجمه‌هایی که برای کتاب شریف صحیفه سجادیه صورت گرفته، ترجمه آیت‌الله صفایی بوشهری امام جمعه بوشهر، ترجمه روان و ارزنده‌ای است چرا که وی جزو کسانی است که کتب ادبی حوزه‌های علمیه را به رشته تحریر درآورده است.

 وی عنوان کرد: دعاهای صحیفه سجادیه با صدای محمدرضا سرشار قرائت شده و متن عربی کتاب را به مادحینی سپردیم که مناجات‌خوان هستند مانند حاج منصور نورایی دعای 1-19، دعای 20 (مکارم‌الاخلاق) توسط حاج مهدی سلحشور، دعای 21-44 حمید نجفی و محمدرضا غلامرضازاده دعای 45-54 را قرائت کرده‌اند و توضیح و تبیین دعا نیز توسط غلامرضا اعوانی انجام شده است.

* درصدد احیای فرهنگ «لباس نو» در عید غدیر هستیم

در ادامه ناصری معاون رسانه‌ای کانون خورشید به معرفی این نرم‌افزار پرداخت و گفت: وظیفه اصلی ما این است که پژوهش‌هایی که خروجی معاونت پژوهشی کانون خورشید است را در دو حوزه غدیر و صحیفه به عنوان موضوعات اعتقادی و اخلاقی به محصولاتی تبدیل شود که برای عموم مردم قابل استفاده باشد.

وی اظهار داشت: این محصول در نمایشگاه قرآن کریم سال جاری توزیع خواهد شد که در قالب‌های مالتی‌مدیا، اینترنت و نرم‌افزارهای موبایلی ارائه خواهد شد، همچنین خروجی‌های غدیر پژوهی و صحیفه پژوهی با همکاری‌های اپراتورهای همراه اول از طریق پیامک نیز در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

معاون رسانه‌ای کانون خورشید ادامه داد: از دیگر برنامه‌های مرکز کانون خورشید، برگزاری دوره‌های آموزشی غدیرشناسی است که امسال و سال گذشته این دوره را در دانشگاه شریف برگزار کردیم.

وی افزود: یکی از اقداماتی که این مرکز در صدد است آن را انجام دهد احیای فرهنگ‌های غدیری در میان توده مردم که یکی از آنها فرهنگ «لباس نو» است چرا که در روایات اسلامی بر پوشیدن لباس نو در روز غدیر تأکید شده و ما نیز تلاش می‌کنیم آن را به یک فرهنگ عمومی تبدیل کنیم.

در بخش دیگری از این نشست حجت‌الاسلام ارباب سلیمانی گفت: آغاز حیات امام سجاد(ع) از زمانی بود که امیرالمؤمنین (ع) درگیر جنگ جمل بودند و در واقع از ابتدای ولایت ایشان سختی‌ها شروع شد.

مدیرعامل خبرگزاری شبستان نیز عنوان کرد: علاوه بر صحیفه سجادیه، رساله حقوق امام زین‌العابدین(ع) در سه محور؛ رابطه انسان با خود، رابطه انسان با خدا و رابطه انسان با دیگران ترسیم شده است و این نشان‌دهنده اوج توجه به مسائل حقوقی است که امروزه در دنیای به ظاهر مدرن تنها چند موارد از آن عنوان می‌شود و این نشان از آن است که امام سجاد (ع) با چه دید ژرف انگیزی به مسائل می‌نگریستند و برای هر چیزی حتی دست و پای انسان نیز حقوقی را مطرح کرده‌اند.

ارباب‌سلیمانی ابراز داشت: یکی از حرکات زیبای امام خمینی(ره) در وصیت نامه سیاسی الهی این است که حضرت در وصیت‌نامه خویش از صحیفه سجادیه نام می‌برد و می‌فرماید: «ما افتخار می‌کنیم که صحیفه سجادیه از ما است» بنابراین اگر می‌خواهیم به سعادت دنیا و آخرت برسیم دو مأموریت را باید انجام دهیم که یکی مهجوریت زدایی از قرآن و مظلومیت زدایی از چهره ائمه اطهار(ع) است.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین