عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۹۶۶۳
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۱
شارح «صحیفه سجادیه» گفت: تلاشی را که امام سجاد(ع) پس از قیام عاشورا انجام داد، می‌توان متمم انقلاب امام حسین(ع) دانست. چرا که اگر روشنگری ایشان نبود، مردم در جهل باقی می‌ماندند.

عقیق: آیت الله حسن ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره فعالیت‌های امام سجاد(ع) در تاریخ شیعه اظهار داشت:‌ ایشان از افراد مهم و تأثیرگذار در واقعه عاشورا بودند که کتاب پرگهر صحیفه نیز از جمله آثار ارزشمنده باقی مانده از ایشان در حوزه وحیانی و جهان‌بینی اسلامی است.

وی در ادامه توضیح داد: امام زین‌العابدین از جریان‌سازان تاریخ تشیع است ایشان پس از کربلا و در سخنرانی چشمگیری که در مجلس یزید داشتند، متمم انقلاب سیدالشهداء شدند.

وی با بیان اینکه انقلاب امام حسین (ع) سخت افزاری و انقلاب امام سجاد (ع) برای باقی ماندن اسلام جنبه نرم‌افزاری داشت، توضیح داد: جنگ امام سجاد (ع) پس از واقعه عاشورا عقلانی بود اگر بسیاری مسائل پس از عاشورا شفاف نمی‌شد مردم در جهل خود باقی می‌ماندند درحالیکه ایشان حقیقت زنده کربلا را فلسفه خاص روشن کرد.

آیت‌الله ممدوحی با تأکید بر اینکه فعالیت‌های امام سجاد (ع) عامل ماندگاری کربلا شد، توضیح داد: ایشان به منبع وحیانی متصل بودند البته این مخصوص همه ائمه است تا به وظیفه‌شان عمل کنند به طور مثال اگر جای یکی از امامان با دیگری عوض می‌شد آن امام همان نقشی را ایفا می‌کرد که نیاز بود.

وی با اشاره به اینکه صحیفه سجادیه در کنار قرآن و نهج‌ا‌لبلاغه الگوی دینداری و سبک زندگی صحیح برای مردم است، توضیح داد: یکی از ویژگی‌های این نوشتار این است که امام مباحثشان را برای عموم قابل فهم کرده است.

آیت‌الله ممدوحی درباره شرحی که خودش بر صحیفه سجادیه داشته گفت: البته این شرح با قلم ساده و روان، دقیق و علمی جوانب را بررسی کرده و نسبت به سایر شروح نکات مهم نگارشی و علمی را بیشتر رعایت کرده است.

وی اظهار داشت: صحیفه در کنار نهج البلاغه و قرآن می‌تواند الگوی مناسبی برای مسلمانان باشد چرا که منابع ائمه بهترین منابع برای استفاده و الگوی دینداری‌اند. مطالعه صحیفه سجادیه می‌تواند چارچوب جهان‌بینی دین اسلام را برای ما به درستی مشخص کند.



منبع:فارس

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین