عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۹۵۶
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۱ - ۰۱:۱۱
سخنرانی حجت الاسلام ریاضت در هیئت مسجد سادات اخوی؛ بیست و هفتم محرم
عمل نمودن بر طبق این احادیث بسیار دشوار است. خیلی سخت است ایمان و عمل بر طبق اسلام. حضرت صادق(ع) می فرماید: «إنّ أمْرَنا صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ». در روایت دارد : «ایمان را کسی نمی تواند تحمل کند جز مَلَک مقرّب یا نبیّ فرستاده شده یا بنده ای که خداوند قلبش را برای ایمان امتحان کرده باشد»!! عمل کردن سخت است. به حرف نیست که! حسینی و امیرالمؤمنینی شدن، دشوار است.باید بسیار تلاش کرد و از وجود مبارکِ اهل بیت(ع) مدد گرفت.
مراسم اقامه عزای بیست و هفتم محرم الحرام در مسجد سادات اخوی برگزار شد. به گزارش عقیق، این مراسم به محوریت سخنرانی حجت الاسلام ریاضت پس از نماز مغرب و عشا، آغاز شد.
حجت الاسلام ریاضت در ابتدای سخنان خود گفت: بحث ما، علائمِ عقلِ کامل بود. در مسیرِ تبعیت از حق، انسان باید به عقلِ کامل برسد. چرا که امام حسین(ع) فرمود: «عقل، کامل نمی شود مگر با تبعیت از حق». «اهدنا الصراط المسنقیم. صراط الذن انعمت علیهم» آن هایی که در مسیر حق و هدایت هستند مورد نعمت خداوند هستند وَ خروجیِ این تبعیت از حق، کمال عقل است. این کمال عقل نشانه هایی دارد. در حدیثی از امیرالمؤمنین این نشانه ها بیان شده است. یکی از این علائم این است :«در هر حالی، ذکر خداوند را بجا بیاورد».
وی خاطر نشان کرد: ذکر در روایات، جزء علامات برجسته مؤمن ذکر شده است. در روایت دارد «مؤمن دائم الذکر است.» نکته ای که می بایست دقت شود این که ذکر، تکرارِ لفظیِ یک جمله نیست. ذکر، گفتنِ لفظیِ اَوراد و الفاظ نیست. بلکه یعنی یاد کردن؛ یعنی انسان در هر کاری یادِ خدا باشد. رضایتِ خدا را در هر کاری رعایت و لحاظ کند.
حجت الاسلام در ادامه بیان نمود: در روایتی دارد «سیّد و آقای اعمال سه تا هستند : اولینش ذکر و یادِ خداوند در هر حالی است.» یعنی آدمی در هر کاری که وارد می شود یادِ خدا بیفتد. بپرسد از خودش آیا خداوند راضی به این کارِ من است یا خیر؟
وی با بیان این که بالاترین ذکر نماز است، ادامه داد: هر عملی که بالاترین یادِ خدا در آن باشد، نماز است؛ صلاة است. «ألذین هم فی صلاتِهم دائِمونَ». مؤمنین دائما در نماز هستند.
حجت الاسلام ریاضت با اشاره به فلسفه نماز توضیخ داد: عقل حکم می کند که از مُنْعِمِ خود تشکر کنیم. در واقع نماز، بالاترین شکر گزاری از خداوند است. باید خداوند را بابت این همه نعمت شکر کنیم و نماز شکرِ خداوند متعال است. نماز، مطلب خیلی سنگینی است؛ «انها لکبیرة الا علی الخاشعین»!!
وی در ادامه بیان داشت: دومین عملی که سیّدالاعمال است، این که «انصاف داشته باشی». خوب است آدمی انصاف داشته باشد. یعنی آن چه را برای خود می پسندی برای دیگران نیز بپسندی.
حجت الاسلام ریاضت در ادامه به توضیحِ سومین عملی که سیدالاعمال است، پرداخت: «مُواسات کردن با برادران در اموالَت.» مواسات داشته باشی. در مالت با دیگران سهیم باشی. در متون وارد شده است که امام حسن مجتبی(ع) سه بار در زندگی اش، تمامِ دارایی اش را مُواسات با مردم نموده است و بخشیده است! بیست و یک بار نیز نصفِ اموالش را با دیگران مواسات نموده است!!
وی گفت: به همان اندازه که مسلمانی آسان است، ایمان خیلی سخت است. عمل نمودن بر طبق این احادیث بسیار دشوار است. خیلی سخت است ایمان و عمل بر طبق اسلام. حضرت صادق(ع) می فرماید: «إنّ أمْرَنا صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ». در روایت دارد : «ایمان را کسی نمی تواند تحمل کند جز مَلَک مقرّب یا نبیّ فرستاده شده یا بنده ای که خداوند قلبش را برای ایمان امتحان کرده باشد»!! عمل کردن خیلی سخت است. به حرف نیست که! حسینی و امیرالمؤمنینی شدن، خیلی دشوار است.باید بسیار تلاش کرد و از وجود مبارکِ اهل بیت(ع) مدد گرفت.
 
 
کدخبرنگار:۲۱۲۱۱۳

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین