عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۹۴۷۶
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۲
بنیان اولیه مسجدالحرام از زمان حضرت آدم بلکه مربوط به قبل از آن دوران است بنابراین با آفرینش کره زمین، کعبه و بنای مسجدالحرام نیز گذاشته شد، پس تاریخ بنای مسجدالحرام با دحوالارض همزمان است.
عقیقآیت الله محسن اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه سلسله جلسات درس خارج فقه المسجد با اشاره به اینکه روایت «لاتشد الرحال» با عبارت لا تشد از لحاظ سندی برای ما ثابت نشده است، اظهار کرد: بر این اساس نمی توانیم به لا تشت الرحال تمسک کنیم؛ همچنین شد الرحال در مورد قبور ائمه مورد تاکید قرار گرفته است و نه تنها جایز و مستحب که مطلوب موکد است.

وی ادامه داد: روایات متعددی داریم که در آنها عنوان شده است مومنان در جایگاه خود در بهشت خدا را زیارت می کنند که در اینجا منظور رسول خداست، همچنین روایات مربوط به استحباب زیارت ائمه نیز فراوان است، آیاتی که در شان رسول خدا نازل شده نشان دهنده آن است که زیارت رسول خدا(ص) زیارت خداست.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: روایت دیگر نیز از شیخ صدوق از یاسر خادم امام رضا(ع) ذکر شده است که: شد الرحال کردن و قصد سفر کردن و بار سفر بستن به سوی زیارت قبور وارد نیست مگر قبور ما(اهل بیت)، لذا هرکس که برای زیارت حضرت رضا(ع) شد الرحال کند دعای او مستجاب و گناه او بخشوده می شود.

وی با بیان اینکه کسی که به انگیزه زیارت ائمه شدالرحال کند اهل بیت(ع) شفیع او خواهند شد، خاطر نشان کرد: از نتایج شفاعت این است که مقام مومنین بالا برده می شود و به جوار رسول اکرم (ص) دست پیدا می کنند.


آیت الله اراکی گفت: یکی از مصادیق رحمت الهی، فضل رحمت است یعنی وقتی خدای متعال بر مومنی رحمت می فرستد و مومنی را می بخشاید یا عمل اش را قبول می کند که مصداقی از رحمت خاصه است و زمانی که خداوند رحمت اش را شامل حال مومن می کند بر این رحمت می افزاید.

وی ادامه داد: عمل مومن با شفاعت بالا می رود تا آنجایی که او را به جوار امامت امیرالمومنین می رسانند که این قائده را در آیات و روایات داریم و زمانی که می خواهند پاداش نماز، حج، زکات مومن را بدهند بهترین نماز او را می گیرند و پاداش او را با بهترین نماز او می سنجند، به طبع مومن نمازهای زیادی خوانده است اما همه آنها یکسان نیستند مثلا همه نمازهای اهل جماعت یکسان نیست، وقتی می خواهند نماز اهل جماعت را بسنجند طبق نماز بهترین نمازگزار به آنها پاداش می دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاریخ بنا و ساختن مساجد اربعه و فضیلت این مساجد اظهار کرد: روایات فراوانی وارد شده است که بنیان اولیه مسجدالحرام از زمان حضرت آدم و بلکه قبل از زمان حضرت آدم(ع) بنیان گذاشته شده بود که از این روایت استفاده می کنیم که با آفرینش کره زمین، کعبه و بنای مسجدالحرام نیز گذاشته شد لذا تاریخ بنای مسجدالحرام با دحوالارض همزمان است.


منبع:شبستان 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین