عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۹۴۵۱
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۲
آیت‌الله خزعلی مطرح کرد
آیت الله خزعلی با تأکید بر اینکه بهتر است قاریان و حافظان قرآن شأن نزول آیات را بدانند، گفت: مثلا عبارتی در قرآن وجود دارد که هیچگاه در مکه و خطاب به مردم آن نازل نشد اما 89 بار در مدینه نازل شده است.
عقیقهشتمین همایش پژوهش‌های قرآنی با حضور آیت‌الله خزعلی و حجت‌الاسلام محمدی رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه برگزار شد.

بررسی 60 هزار صفحه پژوهش در همایش پژوهش های قرآنی

در این همایش حجت‌الاسلام احمد عابدی رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم طی سخنانی از ارسال 700 مقاله به این دوره همایش‌ خبر داد و گفت: در این همایش در مجموع 45 هزار صفحه مقاله علمی بررسی شد که به همراه کتاب‌ها، پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی، 60 هزار صفحه پژوهش توسط اعضای هیئت داوران بررسی شد.

وی با اشاره به موضوع این همایش مبنی بر تمدن نوین اسلامی و قرآن کریم گفت: تمدن اسلامی که همان مدنیت و شهرنشینی است از زمان هجرت پیامبر (ص) از مکه به مدینه آغاز شد.

ضرورت وفای به عهد

عابدی با بیان اینکه یهودیان زمان پیامبر(ص) تلاش بر تولید اثری مانند قرآن داشتند، گفت: یهودیان زمان پیامبر(ص) از یعقوب اسحاق کندی خواستند کتابی مانند قرآن کریم تألیف کند و وی گفت: کتابی مانند بخشی از قرآن خواهم نوشت اما کندی پس از چند روز مطالعه اعلام کرد با دیدن آیه (اوفوا بالعقود) در قرآن کریم فهمیدم نه تنها نمی‌توان کتابی همانند آن آورد بلکه آیه‌ای هم شبیه این آیه نمی‌توان نوشت. کندی پس از این واقعه اسلام آورد.

وی «اوفوا بالعقود» را وفای به عهد بیان کرد و گفت: سقراط در زندان بود و می‌خواستند او را اعدام کنند. زندان‌بان قصد فراری دادن او را داشت اما وی فرار نکرد و گفت: من تابع مقررات این شهر هستم. پس ضروری است انسان ها به همه عهدهای خود نوشته و نانوشته وفا کنند.

پژوهش‌گران در زمینه آیات نجوم هم تحقیق کنند

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با اشاره به ضرورت مطاله پژوهشگران در علم نجوم گفت: بیش از 300 بار در آیات قرآن به نجوم، آسمان و سماء اشاره شده است. و این امر موجب شده که مسلمانان به علم نجوم روی آورند و شروع به تولید آلات رصدی اعم از قطب نما و اسطرلاب کنند. ضروری است شما پژوهش‌گران در این زمینه هم تحقیق کنید.

به گزارش فارس در ادامه این مراسم آیت‌الله خزعلی با وجود کسالت به جایگاه رفت و دقایقی کوتاه برای حاضران سخن گفت.

ضرورت توجه حافظان و قاریان قرآن به شأن نزول آیات

وی با توصیه قاریان و حافظان به فهم شأن نزول قرآن گفت: خوشحالم که در جمع شما قرآنیان هستم و به شما قاریان و حافظان توصیه می‌کنم پیش تلاوت قرآن به دنبال دلیل نزول آیات باشید.

وی با اشاره به نزول جمله «یا ایها الذین آمنوا» در مدینه گفت: در قرآن کریم واژه «یا ایها الذین آمنوا» 89 بار در مدینه نازل شده و این جمله حتی یک بار هم در مکه نیامده است. این در حالی است که سوره مبارکه کافرون در مکه نازل شده است.

آیت‌الله خزعلی در خصوص دلایل نزول این آیه در مدینه گفت: خداوند متعال طبق شأن انسان‌ها سخن می‌گوید و این آیه را برای کفار مکه به کار نمی‌برد.

این استاد قرآن کریم با توصیه حافظان قرآن به مطالعه شأن نزول آیات گفت: شما حافظان و قاریان قرآن بهتر است است در کنار حفظ و تلاوت به شأن نزول آیات هم توجه کنید و فلسفه آن را بدانید.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین