عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۹۳۷
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۰
حجت الاسلام شیخ حسین انصاریان ، صبح ۲۷ محرم در حسینیه هدایت
آنچه که به مردم امنیت از عذاب دنیا و آخرت می دهد قرار گرفتن در فضای فرهنگ امامت و نبوت است . کشت انسان در صورتی میوه می دهد که قرآن و اهلبیت(ع) آبیاری اش کنند.

گزارش تصویری مرتبط


مراسم صبح بیست و هفتم محرم در با حضور اقشار مختلف مردم و با سخنرانی استاد شیخ حسین انصاریان در حسینه هدایت تهران برگزار شد.

آنچه می خوانید گزیده ای از سخنان این استاد اخلاق و مفسر قرآن است که در ادامه از نظرتان می گذرد:

بهشت تقدیم متقین می شود

حق تعالی در قرآن کریم می فرماید : وازلفت الجنه للمتقين ، به اهل تقوا گفته نمی شود که به بهشت بروید بلکه می فرماید ما بهشت را خدمت آن ها می آوریم.

حالا تحقق این مسئله چگونه است ؟ برای ما روشن نیست. آیه شریفه ای در قرآن هست که قسمتی از موضوع را روشن می کند.

الذین یتلون کتاب الله ، کسانی که از طریق قرائت و فهم و عمل به کتاب خدا به این مقام می رسند ، البته همه این ها در کلمه یتلون مستتر است. به شرطی که فهم قرآن توسط معلم تعلیم دیده قرآن یعنی پیامبر عظیم الشان اسلام و ائمه طاهرین باشد.

پاسخ امام صادق(ع) به تفسیر قرآن ابوحنیفه

از دانش بیگانه از قرآن ، برای فهم قرآن کمک گرفته نشود. این نباشد که برای فهم آیات قرآن از ارسطو و افلاطون و سقراط  و ابن سینا گدایی کنیم. چرا که همه اینها اندیشه هایشان مادون قرآن است و اشراف به حقایق قرآن کریم ندارند . از عالمان بیگانه از اهلبیت(ع) هم نمی شود برای فهم قرآن کمک بگیریم.

امام صادق (ع) به ابوحنیفه فرمودند : شنیده ام کلاس تفسیر قرآن دائر کرده ای . پاسخ داد : بله

ابوحنیفه آدم بیسوادی هم نبود . به عنوان یک عالم در دنیای اسلام  مطرح بود ، ولی سوادی که به رود جاری علم الله در قلب ائمه طاهرین وصل نبود ، یعنی می کاشت بدون آب دادن ، چون آبی در اختیارش نبود.

کشت انسان در صورتی میوه می دهد که قرآن و اهلبیت(ع) آبیاری اش کنند.

حضرت فرمود : این آیه را چگونه تفسیر می کنی؟ " فيه آيات بينات مقام ابراهيم ومن دخله كان آمنا "

هرکس وارد مقام ابراهیم بشود امنیتش تضمین شده است . ابوحنیفه گفت : خودتان که معنی اش را فرمودید.

حضرت سوال کردند : یعنی معنی آیه همین معنی ظاهری آن است؟  گفت : بله

امام فرمودند : یعنی آن معنی و مفهومی که نزد حق تعالی از این آیه بوده همین معنی ظاهری است؟ ابوحنیفه پاسخ داد : بله یاابن رسول الله .

ماجرای کشته شدن عبدالله بن زبیر در مسجد الحرام

حضرت فرمود :ای ابو حنیفه ! زمان زیادی نگذشته از وقتی که عبدالله بن زبیر همراه یارانش در جنگ با عبدالملک مروان وقتی در حال شکست خوردن بود ، به مسجد الحرام پناه برد و درآنجا پناه گرفت . حجاج ابن یوسف هم دستور داد با منجنیق به مسجدالحرام حمله کرده و همه آنها را در همان جا کشتند.

حضرت سپس ادامه دادند : پس تضمینی که خداوند در این آیه به داخل شوندگان به مقام ابراهیم داد چه شد؟

ابوحنیفه از پاسخ عاجز ماند.

مگر خدا در سوره حج به حضرت ابراهیم نمی فرماید به مردم بگو به طرف تو بیایند ، این یعنی به طرف امامت الهی و نبوت .

انچه که به مردم امنیت از عذاب دنیا و آخرت می دهد قرار گرفتن در فضای فرهنگ امامت و نبوت است .

«ومن دخله كان آمنا» یعنی هر کس در سایه ولایت ما ، علم ، فرهنگ ما و دین ما قرار بگیرد امنیت دارد.

کدخبرنگار:212111


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
1
0
عالی بود
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین