۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۴۷ : ۰۵
عقیق:آیت الله محمدتقی مصباح یزدی شب گذشته در حسینیه امام خمینی(ره) قم ریشه همه فسادها را حب دنیا دانست و بیان داشت: فسادهای فردی، خانوادگی، اجتماعی، دولتی و در سطح جهانی برای این است که کسانی به دنبال لذت های دنیوی هستند اگر نگاهشان را فراتر ببرند دنیا برایشان کوچک می شود و در می یاند که این دنیا ارزش دعوا کردن ندارد.وی با اشاره به آیه «وَ مَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلاَّ مَتَاعُ الْغُرُورِ» گفت: کل دنیا ابزار فریب است؛ باید نگاهمان را به هستی تغییر دهیم و بفهمیم که چیز دیگر و کس دیگری خواستنی است؛ تا محبت به دنیا باشد آن محبت الهی که منحصر در اوست به دل راه پیدا نمی کند، رسیدن به این مرتبه از محبت کار آسانی نیست.رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)با بیان این که عالی ترین مراتب محبت الهی برای اولیای خدا است، اظهار داشت: درست است که دست یابی به این مرتبه برای بسیاری از ما مشکل است اما آگاهی از آن موجب می شود بلند همت شویم، به چیزهای پست دل نبندیم و درصدد باشیم که محبت خود را نسبت به خدا افزایش دهیم.عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نگاه اولیای خدا به زندگی و حیات را بسیار متفاوت خواند و گفت: خواسته ها، رفتار، درک و سلیقه ایشان خیلی متفاوت است؛ آیات و روایاتی در این زمینه وجود دارد که به بیان شرح احوال ایشان می پردازد.وی با اشاره به آیات 18 و 19 سوره اسراء بیان داشت: قرآن انسان ها را به دو دسته کلی تقسیم بندی می کند که هر کدام از این دو قطب اصلی، طیف ها و مراتب مختلفی دارند؛ برخی زندگی زودگذر دنیا و لذت های بسیار محدود آن را دوست دارند، خداوند مقدار کمی از چیزهایی را که دوست دارند به اینها می دهد و در نهایت سرشکسته و خوار وارد جهنم می شوند.نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری افزود: ویژگی گروه دیگر ایمان و دوست داشتن آخرت است و اینکه هرچه توان دارند در این راه تلاش می کنند؛ قرآن در مورد اینها تعبیر بسیار بلندی دارد، می فرماید خدا از اینها تشکر و قدردانی می کند.استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به اوصاف فراوانی که از گروه دوم در آیات و روایات ذکر شده است، گفت: برخی هرچه توان دارند برای عبادت خدا به کار می گیرند و عبادتشان از شوق بهشت و یا ترس از آتش جهنم نیست؛ حتی به بهشت که می روند دنبال میوه و غذاهای بهشتی نیستند.رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: اینها در ملکوت آسمان و زمین نگاه می کنند و در می یابند که خدا عبادت کردنی است بنابراین برایشان چیزی بالاتر از عبادت وجود ندارد؛ این مقامی است که برای امثال حضرت ابراهیم(ع) ذکر شده است و در برخی روایات نیز گفته شده که مؤمنان خاص به این جایگاه می رسند.آیت الله مصباح یزدی با بیان این که سرسیدن به این مقام لوازمی دارد، گفت: کارهایی که اینها انجام می دهد موجب می شود که خدا یک جایزه به ایشان بدهد؛ آن جایزه این است که محبت خاص خود را در دل آنها قرار می دهد؛ از آثار این محبت این است که این افراد دیگر به غیر خدا توجه و دلبستگی پیدا نمی کنند مگر آنچه را که او دوست می دارد.وی در بخش دیگر سخنان خود به شرح بخشی از روایت معراج پرداخت و ابراز داشت: پیامبر(ص) در شب معراج به جایی رسید که حتی جبرئیل هم نتوانست به آن جا برود و گفت و گوی خصوصی با خود خداوند داشت؛ موضوعاتی که در این گفت و گو نقل می شود دریایی از معارف است و اغلب آن هم راه معرفت و محبت خدا را نشان می دهد و هم انگیزه ای برای پیمودن این مسیر را در انسان بوجود می آورد؛ این روایت یک دوره سیر سلوک خاص با شیوه تربیتی خاص را معرفی می کند.عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: ابتدا خدا از پیامبر(ص) سؤال می فرماید که می دانی چه زندگی ای گواراتر و با دوام تر است؟ این پرسش ناشی از یک ویژگی فطری است که خدا در وجود بشر قرار داده است؛ هر موجود زنده ای به طور فطری دوست دارد زندگی با دوامی داشته باشد و دلش می خواهد خوش بگذراند.نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که زندگی دنیا دوام ندارد، ابراز داشت: حتی اگر بخواهیم در دنیا خوش بگذرانیم باید مقدمات و سختی های بسیاری را تحمل کنیم تا به خوشی برسیم؛ دست یابی به ثروت، ازدواج وغذاهای لذیذ و دیگر خوشی ها مقدمات سخت بسیاری دارد.رییس مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: خداوند در این روایت می فرماید راه دست یابی به زندگی ای که هم به لحاظ کیفیت و هم دوام برتر باشد این است که از یاد من سست نشوی، نعمت هایی مرا فراموش نکنی، حقی بر تو دارم فراموش نکنی؛ چنین شخصی شبانه روز خواسته اش این است چه کند که خدا از او راضی باشد.آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: برای این که به حیات باقی برسی باید حیات دنیا برایت کوچک و بی ارزش باشد و در برنامه زندگی آنچنان رفتار کنی که دنیا در چشمت کوچک باشد؛ لازمه این حرف آن است که باید یک چیز عظیم تر همه اینها را ببینی تا دنیا برایت کوچک شود.وی افزود: خدا در ادامه اوصاف این افراد می فرماید خواست من را بر خواست خودش مقدم بدارد، دائما به یاد من باشد و مراقب باشد که من حاضرم و به همه زندگی، حالات و افکار او اشراف دارم؛ مسیر این است و باید از اینجا شروع کرد.استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه شرح این روایت را موضوع بحث دو جلسه باقی مانده عنوان کرد و گفت: در جلسات بعدی کمی بیشتر با بینش انبیاء و اولیای الهی نسبت به هستی آشنا می شویم و این که آنها دنبال چه چیزهایی بودند و خواسته هایشان چه بود؟ اینها کمک می کند که ما خیلی فریب دنیا را نخوریم.گفتنی درس اخلاق آیت الله مصباح یزدی هفته آینده به دلیل تقارن تاریخ آن با سالروز رحلت امام خمینی(ره) برگزار نخواهد شد.
منبع:رسا
211008