عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۸۹۸۶
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۳:۳۳
یک استاد حوزه علمیه گفت: از ویژگی‌های بارز امام موسی کاظم(ع) «کظم غیظ» ایشان هم برای خود و هم برای دیگران است.
عقیقحجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی واعظ موسوی در گفت‌وگویی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: کاظم به معنای فرو برنده خشم است و این خصوصیت منحصر به فردی است که امام موسی کاظم(ع) از آن بهره‌مند بودند.

وی اظهار کرد: امام موسی کاظم(ع) همیشه سعی می‌کردند که خشم خود را به نحو احسن فرو بنشانند و تسلط وافری بر غلبه بر خشم خود داشتند.

این خطیب مشهدی افزود: با اینکه امام کاظم(ع) سال‌های زیادی را در زندان‌ها به سر بردند و آزار و اذیت‌های شدیدی را متحمل شدند ولی این موضوع هیچگاه باعث نشد که ایشان خشم خود را بروز دهند و باعث آزار و اذیت اطرافیان خود شوند.

واعظ موسوی گفت: حتی در روایتی عنوان شده است که ایشان علاوه بر فرو نشاندن خشم خود در فرونشاندن خشم دیگران با درایت و خردورزی خود تاثیر به سزایی داشتند.

وی خاطرنشان کرد: روزی هارون‌الرشید بسیار خشمگین و عصبانی بود و با اطرافیان خود به شدت برخورد بدی داشت اما امام کاظم(ع) به نزد او رفت و دستش را لمس کرد و فرمود: وقتی دو نفر قوم و خویش به هم می‌رسند و دست هم را لمس می‌کنند خشم فرو می‌نشیند و هارون در جواب حضرت گفت صدق موسی‌بن جعفر(ع) بی‌بدیل است.

واعظ موسوی در خصوص فرو بردن خشم در جامعه امروز گفت: متاسفانه بیشتر مشکلات جامعه امروز ما به خاطر مهار نکردن خشم خود و بروز دادن آن است.

وی اشاره کرد: آمار طلاق روز به روز به خاطر پرخاشگری بی‌جا و بی‌مورد افزایش پیدا می‌کند و باعث بر هم ریختن زندگی دو نفر و دو خانواده می‌شود.

واعظ موسوی گفت: پرخاشگری نه تنها در زندگی فردی بلکه در زندگی اجتماعی آثار مخرب و جبران ناپذیری را هم در جامعه امروز ما نشان می‌دهد.

وی افزود: آمار پزشکی قانونی نشان می‌دهد که در هر یک ساعت 70 درگیری و نزاع رخ می‌دهد که به پزشکی قانونی منجر می‌شود که این برای یک جامعه فاجعه‌ای محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: مهارت مدیریت خشم یکی از مهمترین مهارت‌های مهم زندگی هر انسانی به شمار می‌آید که هر فرد باید سعی فراوانی در داشتن این مهارت داشته باشد.

واعظ موسوی در خصوص نحوه شهادت امام موسی کاظم(ع) گفت: قطعا امام موسی کاظم(ع) توسط بنی عباس مسموم شد و به شهادت رسیده‌اند.

وی در مورد شخصیت بنی عباس گفت: بنی عباس برخلاف بنی امیه شمشیر را از رو نمی‌بست و خیلی واضح و آشکارا با اهل بیت وارد جنگ نمی‌شد بلکه بسیار زیرکانه و مرموزانه وارد عرصه دشمنی با اهل بیت می‌شد.

واعظ موسوی افزود: بنی عباس برای بی‌گناه نشان دادن بعد از مسموم کردن امام موسی کاظم(ع) عده‌ای ازعلما را دعوت کرد و به آنها گفت هیچ اثر شکنجه بر روی بدن امام نیست و امام خود به خود براثر مرگ طبیعی از دنیا رفته‌اند؛ در صورتی که چنین نیست و هیچ امامی به مرگ طبیعی از بین نرفته و همگی به شهادت رسیده‌اند.

منبع:ایسنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین