عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۸۷۲۶
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۸
آیت الله ضیاآبادی بررسی کرد:
آیت الله سید محمد ضیا آبادی در جلسه تفسیر قرآن گفت: دنیا ظرفیتی محدود دارد و در آن نمی گنجد که به مطیعان پاداش حقیقی و به متخلفان کیفر حقیقی داده شود، مجبوریم آن را محول کنیم به عالمی که ابدی باشد که مطیع ها پاداش ابدی ومتخلف ها هم کیفر ابدی ببینند.

عقیق: آیت الله سید محمد ضیا آبادی در جلسه تفسیر قرآن گفت: قرآن برنامه آسمانی است و برای تامین سعادت جامعه بشری تدوین شده است اما گروهی در برابر قرآن مطیع هستند و گروهی متخلف.

آیت الله ضیاآبادی با بیان این‌که قانون حکیمانه الهی بر این است که به مطیع دستورات الهی پاداش و به متخلف کیفر دهد اظهار داشت: دنیا ظرفیتی محدود دارد و در آن نمی گنجد که به مطیعان پاداش حقیقی و به متخلفان کیفر حقیقی داده شود، مجبوریم آن را محول کنیم به عالمی که ابدی باشد که مطیع ها پاداش ابدی ومتخلف ها هم کیفر ابدی ببینند.

این استاد اخلاق افزود: در قرآن گوشه‌ای از عذاب جهنم نشان داده شده که می فرماید ما تعارف نداریم، ما آتشی آماده کردیم برای کیفر متخلفان و... و هم چنین گوشه ای از پاداش بهشتیان هم نشان داده شده که همان گونه که برای متخلفان آتش شدید فراهم شده است برای مطیعان هم نعمت فراوان است اما شرط آن ایمان و عمل صالح است.

وی با تاکید بر این‌که تنها ایمان کافی نیست گفت: عده ای هستند که پیغمبر را قبول دارند قرآن را قبول دارند ولی اطاعت نمی کنند، این ها کافی نیست بلکه در کنار این‌ها عمل صالح هم لازم است تازه این هم به تنهایی کافی نیست بلکه حسن عمل باید داشت یعنی همان عمل صالح را با حسن عمل و با حسن نیت همراه کند، گاهی کسی عمل نیکی را انجام می دهد اما ریا دارد مثلا نماز خوبی می خواند اما در آن نماز ریا دارد یا این که در آن عمل ایذاء می کند مثلا می خواهد انفاق کند ولی آن فقیر را تا حد امکان تحقیر می کند، این فرد کار نیکی انجام داده فقیری را اطعام کرده نمازی خوانده اما حسن نیت نداشته است.

آیت الله ضیاآبادی با تاکید بر این‌که بنده بارها عرض کرده ام آقایانی که امور مالی در دستشان است مراقب باشند اگر نیازمندی سراغ آن‌ها امد آن را تکریم کنند نه این که با نیش زبان و تحقیر و توهین دل آن را برنجانند گفت: در برابر خدا کمیت مهم نیست بلکه کیفیت مهم است، ممکن است آن عمل خوب شما کوچک باشد اما نزد خدا محترم است.

این مفسر قرآن کریم افزود: کسانی که ایمان دارند و عمل صالح انجام می‌دهند و عملشان همراه با حسن نیت است برای آن ها پاداشی است و آن بهشت است خداوند فرموده برای آن‌ها بهشت هایی است، پس معلوم می شود که یک بهشت نیست بلکه بهشت های متعدد است و هر عمل نیکی یک باغ و بوستانی دارد بهشت هایی جاودان.

وی با بیان این‌که شما اگر بخواهید با کودکی صحبت کنید باید با زبان کودکی با او صحبت کنید اظهار داشت: حالا ما از دنیا چه می خواهیم خانه عالی طلا زر و زیور، خداوند هم  فرموده هر چه که می‌خواهی در آخرت می دهم اما این کجا و آن کجا؟

آیت الله ضیا آبادی در ادامه افزود: دنیا محل دل بستن و دل کندن است، جنین ابتدا در رحم مادر است و به آن دل بسته است بعد از مدتی برای این که به فضای بهتری برسد باید از آن جا دل بکند بعد به سینه مادر دل می بندد و برای این که بتواند از غذاهای لذیذ دنیا بخورد باید از آن سینه مادر هم دل بکند، کم کم باید از همه چیز دل بکند تا به خدا برسد همان طور که در مناجات شعبانیه از خدا می خواهیم خدایا کمال انقطاع از غیر تو را می خواهم.

 

منبع:رسا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین