عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۸۷۱۳
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۷
روایت یک زائر از ارادت غیرمسلمانان هندی به عالم آل محمد (ص)؛
گروه معارف- صدیقه رضوانی نیا - علی امام زیدی به خاطر همکاری تنگاتنگی که با رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو دارد، ...
عقیق: فارسی را خوب متوجه می‌شود و تقریبا خوب هم می‌تواند به زبان ما صحبت کند، چهره‌ای آرام، اما متفکر دارد. آدم را یاد فیلسوفان هندی می‌اندازد.


زائری از هند
می روم سر اصل مطلب و از زائری که از سرزمین 72 ملت آمده بخواهم خودش را بیشتر معرفی کند؟
من علی امام زیدی هستم. از نسل امام سجاد(ع). اجداد من حدود1000 سال است شیعه هستند. البته نسل برخی اجداد ما به امام رضا (ع) هم می‌رسد. در شهر جانپور در شمال هند زندگی می‌کنم. آن منطقه حدود یک میلیون جمعیت دارد که 40 درصد آن جمعیت را مسلمانان تشکیل می‌دهند و از آن میان 40 درصد شیعه هستند.


دلیل انتخاب شما به عنوان خادم نمونه فرهنگ رضوی چیست؟
من سال 2009 سازمانی با عنوان مرکز فرهنگی امام رضا (ع) در شهر دهلی نو راه اندازی کردم که همواره بخصوص در اعیاد مذهبی برنامه و مراسم مذهبی و فرهنگی در آن برگزار می‌شود. به خاطر اینکه در هند ادیان و مذاهب متنوعی وجود دارد، تلاش می‌کنیم برنامه هایمان آن قدر فراگیر و متنوع باشد که بتواند همه نوع مخاطب را با هر مذهب و آیینی جذب کند. شاید برایتان جالب باشد که بگویم عشق به امام رضا(ع) در هند ملیت و دین نمی شناسد و همه مسلک‌ها، حتی هندوها و سیکها و مسیحی‌ها هم به حضرت ارادت خاصی دارند و در مراسم میلاد و شهادت ایشان با شور و اشتیاق خاصی شرکت می‌کنند. حتی برخی برای امام شعر هم می‌گویند. اهل تسنن هند هم چنین اعتقادی درباره امام رضا(ع) دارند.
بنده دو کتاب هم درباره امام رضا(ع) تألیف کرده‌ام. کتاب زندگینامه کوتاه امام رضا (ع) و کتابی در باب زندگی امام رضا (ع) و طب. یک کتاب دیگر هم در دست نگارش دارم. از دیگر کارهایی که قرار است به یاری خداوند انجام دهم ساخت مستندی درباره امام رضا(ع) است. البته در گذشته، دو همایش بزرگ بین المللی با حضور اندیشمندان جهان اسلام برگزار کردیم که یکی از آنها همایش امام رضا(ع) و آموزه‌های ایشان درطب سنتی نام داشت که در سال 2011 برگزار شد و در آن «آیت ا... تسخیری» دبیرکل مجمع جهانی تقریب و «دکتر لاله افتخاری» نماینده وقت مجلس شورای اسلامی ایران و استاندار استان آسام هندوستان و بسیاری دیگر از چهره‌های برجسته سیاسی و دینی حضور داشتند.


چند بار تا کنون به زیارت امام رضا(ع) مشرف شده‌اید؟
من تا کنون چند بار به ایران آمده ام. مثلاً یادم هست برای بزرگداشت مراسم یکصدمین سالگرد تولد امام خمینی(ره) به ایران سفر کردم. اما سفری که هرگز از یادم نمی‌رود، مربوط می‌شود به حدود 20 سال پیش! یعنی سال 1994 میلادی. سالی که آن انفجار مهیب در حرم مطهر امام رضا(ع) رخ داد. من ظهر آن عاشورای خونین در روضه منوره حضور داشتم و از نزدیک شاهد آن حادثه هولناک بودم و بر اثر انفجار نیز مجروح شدم.
اگر یادتان باشد در آن حادثه شماری از زائران هندی و پاکستانی مجروح و شهید شدند که چند نفر از دوستان و همراهان من هم بین آنها بودند. حادثه دلخراشی بود و مرا یاد عاشورای امام حسین (ع) در کربلا انداخت. حادثه ای که من هرگز فراموشش نخواهم کرد... این سفرها از آن جهت برای من خاص است که احساس می‌کنم از طرف خود امام رضا(ع) دعوت شده‌ام.


میزبانی خادمان حرم امام رضا(ع) را چگونه یافتید؟
من قبلاً فکر می‌کردم خادمان امام رضا (ع)، برای کاری که انجام می‌دهند پول می‌گیرند و کارمند حرم هستند. تا اینکه رفتم و از کسی در حرم سوال کردم. او گفت حرم امام رضا(ع) 24 هزار خادم دارد که از این شمار بیش از 90 درصدشان به صورت افتخاری برای امام کار می‌کنند.
این نوع خدمتگزاری در هیچ کجای جهان دیده نمی شود بخصوص که با این خضوع و متانت در خدمت آقا و زائران ایشان هستند و بدون کمترین چشمداشتی کمرخدمت برای امام بزرگوارشان بسته‌اند. این اخلاق و رفتار خادمان امام رضا(ع) به نظر من در جهان بی نظیر است.


آقای امام زیدی! آیا چیزی هست که در مشهد نظر شما را جلب کند؟
خیلی چیزها. مثلاً در بازدیدی که از دانشگاه فردوسی مشهد داشتیم متوجه امکانات و موقعیت این دانشگاه و رتبه‌ای که در جهان دارد، شدم. خیلی تعجب کردم و برایم جالب بود که چنین مرکز علمی بزرگی با هزاران دانشجو و استاد برجسته در رشته‌های مختلف در مشهد در حال فعالیت است. مشهد به عنوان شهری که میزبان عالم آل محمد(ص) است می‌تواند به شهر نخست علمی ایران تبدیل شود. هم در علوم مذهبی و هم علوم انسانی و طبیعی. از سویی خراسان در طول تاریخ، محل تجمع فارسی زبانان بوده است. در همین دانشگاه فردوسی مرکز اقبال شناسی وجود دارد که برای من و میهمانان پاکستانی جشنواره فوق العاده جالب بود. پاکستانی ها، هندی ها، بنگلادشی‌ها، تاجیکستانی‌ها و افغانستانی‌ها و کسان دیگری که با زبان فارسی آشنا هستند می‌توانند در مشهد دور هم جمع شوند و این شهر را به پایگاه بزرگ زبان و ادبیات فارسی بدل کنند. البته دانشگاه فردوسی از پاکستان، هند و خیلی کشورهای دیگر هم دانشجو می‌پذیرد که این نشان می‌دهد دانشگاه فردوسی بین المللی است.من می‌دانم که رهبر انقلاب اسلامی مشهدی هستند و این برای ما خیلی جالب است و نشان می‌دهد مشهد قابلیتهای سیاسی، مذهبی و علمی زیادی دارد. در اطراف مشهد در نیشابور هم باز آثار علمی و تاریخی و مذهبی زیادی وجود داشت که این خود قدمت تاریخی - مذهبی و علمی منطقه را نشان می‌دهد. البته اعتبار اصلی مشهد به وجود مبارک امام رضا(ع) بر می‌گردد.

 

منبع:قدس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین