عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۸۲۱۶
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۴
سادات منصوری؛
رئیس مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی با تأکید بر اینکه اعتکاف موجب تأمل و تفکر بیشتر در افراد می شود گفت: حالت حضوری است که انسان را از گناهان حفظ می کند و به تعبیر علامه طباطبایی بدترین حالت برای انسان که او را به گناه و دنیا آلوده می کند غفلت از مقام پروردگار متعال است.

عقیق: حجت الاسلام سیدمحمد سادات منصوری رئیس مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی سازمان تبلیغات اسلامی، در مورد اینکه سنت اعتکاف چه تأثیری بر اخلاق و معنویت جامعه دارد گفت: بسیار خوب است که انسان بتواند اوقاتی را برای خلوت خودش با خدای متعال داشته باشد. بعضی از انسانها که اولیای خدا هستند این قدرت روحی را دارند هر چند که درگیر کارهای روزمره زندگی شان هستند  با این وجود می توانند با خدای خودشان خلوت کنند..

وی افزود: کسانی هستند که می توانند با وجود مشغولیت زیاد و درگیر بودن در کارها  از خداوند غافل نشوند و حالت حضور خودشان را حفظ کنند.همین حالت حضور است  که آدم را از گناهان حفظ می کند. به تعبیر علمه طباطبایی بد ترین حالت برای انسان که او را به گناه و دنیا آلوده می کند غفلت از مقام پروردگار متعال است. .

سادات منصوری یادآور شد: بنابراین اولیای الهی  آدمهای انگشت شماری هستند ولی امثال ما که آدمهای ضعیفی هستیم مجبوریم برای اینکه بتوانیم حالت حضورمان را در خودمان تقویت کنیم یک مقداری از امور روزمره فراغت داشته باشیم و از افرادی که با آنها بوده ایم  و از معاشرت هایی که داریم کم کنیم. اعتکاف یعنی اینکه آدم در گوشه و خلوتی بنشیند و با خدای خودش راز و نیاز و مناجات کند.

وی تأکید کرد: اینکه از نظر جسمی در روزه است و هم از نظر روحی در یک جای خلوتی است که بسیاری از اسباب گناه در اینجا از بین می رود و کم و کمرنگ است؛ حتما در روحیه آدم مؤثر است. این حالت روحی یکسری از بیماری های اخلاقی و روحی انسان را درمان می کند و برای آینده معنویت بشر مؤثر است. البته باید مواظب بود به این اعتکافی که جوانان در مساجد می نشینند  و به عنوان سنت حسنه ای  متداول شده است به  اصل و هدف اعتکاف آسیبی نرسد. باید یک زمانی را برای جوانان گذاشت که واقعا با خدای خود خلوت کنند؛ گاهی در مراسم اعتکاف مشاهده می شود که شلوغی زیاد و برنامه های سخنرانی و مداحی ها جوانان را از آن خلوتی که باید داشته باشند دور می سازد. یعنی به جای اینکه اسباب جمع حاصل شود خدای ناکرده اسباب تفرقه حاصل می شود. باید افراد تفکر و تأمل بیشتری در این مدت بکنند و اعتکاف دوران خوبی است برای تأمل و تفکر از خود و از درون و از اندیشه درون. یعنی انسان به آن معرفت النفسی که حضرت علی(ع) می فرماید که موجب معرفت الرب می شود برسند. معرفت النفسی که سرمنشأ همه خوبیهاست.

رئیس مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی در مورد اینکه چگونه می توان از نتایج و فواید مثبت اعتکاف بیشتر بهره برد هم گفت: در سنت اعتکاف آن چیزی که مهم است آن است که انسان خلوتگاهی با خدای خود پیدا می کند و احساس کند که ارتباط عمیقتری با خدای متعال پیدا کرده است. آدم برای تفکر و تأمل به جای خلوتی نیاز دارد  تا معرفت النفس در او ایجاد شود و اعتکاف مقدمه ای برای معرفت النفس است.

وی در مورد اینکه چگونه می توان از تجربه گسترش اعتکاف برای گسترش دیگر سفارش های دینی بهره برد هم عنوان کرد: ببینید چرا اعتکاف  یا لیالی قدر  اینقدر همگانی و استقبال می شود  یا همین دیداراز جبهه هاو زیارت مناطق جنگی که سنتی شده چرا اینجوری است. معلوم می شود که مردم یک چیزی کم دارند و آن ارتباط با خدا است. هر چیزی که آنها را یاد خدا بیندازد و احساس کنند می توانند با خداوند ارتباط عمیقتری برقرار کنند و این ارتباط را قوی کنند همین جاذبه دارد. باید طعم این معنویت وجاذبه را به مردم چشاند و تا خود به آن معنویت نرسیده باشیم نمی توانیم طعم این معنویت را به مردم بچشانیم. 

 

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین