عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۷۹۵۱
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴
سخنرانی حاج مهدی توکلی در حسینیه سید الشهدا(ع)
همه سیر و سلوک همین حالت مراقبه است، یعنی انسان مواظب خودش باشد، مراقب خودش باشد، تا روح در وجودش است، تا نفس می کشد، از این دست نکشد.

گزارش تصویری مرتبط


عقیق: مراسم ذکر توسل در حسینیه سید الشهدا علیه السلام طبق روال گذشته نیز برگزار شد.

در این حسینیه که پنجشنبه شب ها مراسم هفتگی اش را برپا می کند، استاد حاج مهدی توکلی نیز به سخنرانی می پردازند.

در ادامه گزیده ای از صحبت های استاد توکلی را بخوانید:

* همه سیر و سلوک همین حالت مراقبه است، یعنی انسان مواظب خودش باشد، مراقب خودش باشد، تا روح در وجودش است، تا نفس می کشد، از این دست نکشد.

* ما موضوع مراقبه را بر اساس نوشته های یکی از عرفای معاصر مطرح می کنیم. این عارف مراقبه در دو مرتبه تشبیه کرده است، یکی برای انسان های مبتدی که تازه در این مسیر قرار می گیرند، که ده مورد را شمرده است که باید آن ده مورد را مراقب کنند.

* یکی هم مراقبه را در مرتبه عالی بیان کرده که برای راه رفته های این راه است، که در مورد آنها هم گفته که باید آنها ده چیز را مواظبت و مراقبت کنند، که یکی از آنها مورد ششم، دوام در یاد خداست، دوام در ذکر، اجتناب از غفلت از خداست.

* این جا منظور این عارف ذکر زبانی نیست، منظورش این است که باطنش همیشه متوجه خدا باشد، و از خدا غافل نشود، حالا ممکن است ذکر زبانی هم بگوید یا نگوید. اینکه قلب غرق در یاد خدا باشد، توجه دل کاملا به سوی خدا باشد و نگذارد که از خدا غافل شود. این کار سختی است.

* در حدیث است که بدترین نقاط زمین بازار است، سوق، بدترین محیط های زمین بازار است، از حضرت سوال کردند: چرا؟ فرمودند: از بس که آدم ها در آنجا از خدا غافلند. بعد در ذیل این دیدم که حضرت فرمودند: اگر کسی در بازار یک سبحان الله بگوید، اجر چند هزار شهید را دارد. یعنی اینقدر سخت است که کسی در بازار خدا را یاد کند. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین