۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۷ : ۱۷
عرض
کردم: یابن رسول اللّه! چرا غیبت میکند؟
فرمود:
به علّتى که به ما اجازه ندادهاند آشکار سازیم.
عرض
کردم: چه حکمتى در غیبت اوست؟
فرمود: همان
حکمتى که در غیبت حجّتهاى پیش از او بوده است،حکمت غیبت قائم بعد از آمدن خود او
ظاهر مىشود، چنانکه حکمت سوراخ کردن کشتى توسط خضر و کشتن آن بچه و تعمیر دیوار،
براى حضرت موسى - علیه السلام - ظاهر نگشت، مگر موقعى که خواستند از هم جدا شوند.
متن
حدیث:
انّ
لصاحب هذا الامر غیبه لابدّ منها یرتاب فیها کلّ مبطل، فقلت: و لم جعلت فداک؟ قال: لأمر
لم یؤذن لنا فى کشفه لکم قلت فما وجه الحکمه فى غیبته؟ قال وجه الحکمه فى غیبته
وجه الحکمه فى غیبات من تقدّمه من حجج اللّه ـ تعالى ذکره ـ ان وجه الحکمه فى ذلک
لا ینکشف الاّ بعد ظهوره کما لم ینکشف وجه الحکمه فیما آتاه الخضر(علیه السلام)من
خرق السفینه و قتل الغلام و اقامه الجدار لموسى(علیه السلام) الى وقت افتراقهما.