عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۷۳۳۳
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۳
تعدادی از شاگردان درس خارج آیت‌الله العظمی جوادی آملی طی مراسمی در مدرسه فیضیه قم از مجاهدت‌های علمی و عرفانی این استاد برجسته حوزه و مفسر بزرگ قرآن کریم قدردانی کردند.

عقیق: این مراسم در حالی پیش از ظهر چهارشنبه به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت آیت‌الله مرتضی مطهری و روز معلم به ابتکار تعدادی از شاگردان درس خارج آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی برگزار شد که با فروتنی این استاد برجسته حوزه در برابر شاگردانش همراه بود.

این مرجع تقلید هرچند در ابتدای سخنان خود از این مراسم و شاگردانش حق شناسی کرد اما در ادامه سخنانش نکاتی را بیان کرد که شاگردانش را به تامل و تعجب واداشت.

آیت‌الله جوادی آملی با ذکر این نکته که شیطان هیچ گاه به انسان رحم نمی کند به تعریف‌ها و تمجیدهای صورت گرفته اشاره کرد و افزود: این بیان حضرت امیرالمومین علیه السلام هشداری برای گوینده است که شیطان همیشه در رصد است که کمین کند ولی آن وقت که از کسی تعریف می‌شود حمله او در حد آتش است.

وی ادامه داد: اگر زمانی که از فردی تعریف می‌شود او تحویل گرفت معلوم شد تیر خورده است اما اگر گفت خداوند این خیر را به همه بدهد و ما را حفظ کند از شر شیطان رها می یابد.

وی اضافه کرد: کلیات فرمایشات گوینده درست است و علما و مشایخ ما مشمول چنین توصیفاتی هستند اما تعابیر ایشان نسبت به بنده محل تامل است و جای نقد دارد.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به فرارسیدن روز معلم اظهار کرد: خداوند بهترین معلم است و به ما فرمود مومن موظف است آینه مومن دیگر باشد.

وی افزود: ما موظف هستیم آینه دیگران باشیم و حقوق و عظمت و علم دیگران را به مردم نشان دهیم و بگوییم که اینها این حقایق و معارف را آوردند.

به گفته آیت‌الله جوادی آملی اگر کسی آینه دیگران شد پاداشی که خدای سبحان مرحمت می‌کند این است که می فرماید من بصر مومن می شوم.

وقتی نور الهی در بصیرت مومن خطور می‌کند

وی تاکید کرد: اگر انسان با نور الهی دید، در واقع نور الهی در بصیرت مومن خطور می‌کند و مومن با آن نور می بیند. اگر مومن با آن نور، دید همه جای درون و بیرون را می بیند. نور بیرون ممکن است درون را نبیند ولی نور درون نور بیرون را روشن می کند.

آیت الله جوادی آملی اظهار کرد: خداوند می فرماید اگر درون خودتان را دیدید دشمنتان را می شناسید. هیچ کسی با ما دشمن نیست مگر درون ما.

این مرجع تقلید با بیان اینکه اگر ما نور الهی داشته باشیم از تمام دسیسه های درون با خبر می شویم گفت: ابلیس ابزار کارش را غرور و خودخواهی قرار داد. زمانی که ما می خوابیم او در خواب نیست و تمام ۲۴ ساعت به فکر این است که ما از چه چیزی خوشمان می آید تا تمام رذایل را با آن زیرورق روکش کند و به خورد ما بدهد. وقتی انسان به باتلاق رذایل رفت بیرون آمدنش خیلی دشوار است.

این استاد برجسته حوزه تقلید تاکید کرد: اینکه در سوره حشر اشاره شده خداوند مومن است، یعنی ایمنی بخش و امنیت بخش است، ما هم اگر مومن هستیم باید امنیت بخش باشیم.

آیت الله جوادی آملی اعتقاد صحیح و عمل و اخلاق صالح را از راه‌های مومن شدن ذکر کرد و افزود: اگر کسی خدا را شناخت کل خلق و عالم هستی را می شناسد. اگر بخواهیم خداوند را بشناسیم باید در درون ما آینه ای باشد که الله را نشان دهد.

عذرخواهی از شاگردان

این مرجع تقلید ضمن ابراز حق شناسی مجدد از شاگردانش که این مراسم را برگزار کردند گفت: اگر در بیان و بنان قصور یا تقصیری داشتم از همه شما علما عذرخواهی می کنم.

آیت‌الله جوادی آملی در پایان ابراز امیدواری کرد که همه طلاب و علمای دین حاملان اسرار الهی باشند تا مردم از اعتقادات و اخلاق و رفتار آنها بهره ببرند.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام عباس اسکندری یکی از شاگردان آیت‌الله جوادی آملی و مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم خطاب به این استاد برجسته حوزه گفت: روز معلم که برگرفته از یاد و خاطره همرزم شهیدتان، عالم فرزانه و فقیه و فیلسوف گرانمایه استاد آیت‌الله شهید مرتضی مطهری است را گرامی داشته و به همه رهپویان عرصه علم و دانش و تقوی و معنویت درود می‌فرستیم.

وی از آیت‌الله جوادی آملی به عنوان چهره نام‌آشنایی یاد کرد که افکار و اندیشه‌های بلندش و نوآوری‌های علمی بی‌بدیلش در پهنه علوم انسانی مورد توجه مراکز علمی و دانشگاهی و حوزوی و شخصیت‌های وزین علمی قرار گرفته است و بحمدالله همگان بهره‌مندند و در طول هفته تشنگان مکتب فکری این یگانه دوران در مرکز قیّم و وزین اسراء زانو می‌زنند و رفع عطش می‌کنند.

حجت‌الاسلام اسکندری خطاب به آیت‌الله جوادی آملی افزود: مقامتان را ارج می‌نهیم و در برابر علم و تقوی و معنویتتان خضوع نموده و از زحمات طاقت‌فرسایتان در جهت رشد علمی و معنوی ما شاگردان کوچک‌تان تقدیر و تشکر می‌کنیم و روز معلم که در حقیقت روز همه پرچم‌داران علم و ادب و آگاهی و دانایی است را به محضر پرفیضتان که عصاره سلف صالح عالمان ربانی هستید تبریک و تهنیت می‌گوییم.

در پایان این مراسم از مجاهدت‌های علمی و شخصیت اخلاقی و عرفانی آیت‌الله العظمی جوادی آملی قدردانی شد.



منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین