۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۰۶ : ۱۹
عقیق: قوىترين
استدلال بر عصمت حضرت فاطمه عليها السّلام آيه تطهير است، زيرا كه عموم ملت اسلام
اتفاق كرده اند بر اينكه مقصود از «اهل البيت» در آيه شريفه خاندان پيغمبر هستند،
و روايت از طرق شيعه و سني رسيده است كه اين آيه مخصوص علي فاطمه، حسن و حسين
عليهم السّلام مي باشد، و اينكه حضرت رسول آنان را در زير عباء خيبرى جمع فرمود،
و سپس گفت: خداوندا اين چند نفر كه اكنون در زير عبا
اجتماع كرده اند خاندان من هستند، اينك كثافت و پليدى را از اينان دفع كن، و آنها
را پاك و پاكيزه قرار ده،
ام سلمه عرض كرد: يا رسول اللَّه من از اهل بيت شما هستم؟،
فرمود: تو بر طريق خير هستى- ولى از اينان شمرده نمي شوى.
مقصود
از «اراده» در اين آية شريفه يا اراده صرف است كه هنوز به مقام فعليت نرسيده و يا
اينكه با صرف اراده فعليت هم با او همراه بوده است، موضوع اول كه به مرحله فعل
نرسيده باشد باطل است، زيرا كه در اين صورت اختصاص دادن اين موضوع را به اهل بيت
رجحانى نخواهد بود زيرا همه مكلفين در اين موضوع شركت دارند،و مطلب ديگر اينكه صرف
اراده قابل مدح و ستايش نيست مسلمين اجماع كرده اند كه اين آيه تفضيل اهل بيت
عليهم السّلام است بر ساير مردم و وجه امتيازيست كه خاندان پيغمبر با بقيه مسلمين
دارند، پس در اين صورت مطلب دوم كه اراده با فعل توام است ثابت مي گردد هنگامى كه
اين مطلب ثابت شود عصمت كسانى كه مقصود آيه شريفه هستند روشن مي گردد. و در اين
صورت هيچ يك از قبايح از آنان نبايد سر بزند، زيرا كه آيه شريفه عصمت اين اشخاص را
مي رساند .