عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۶۲۹
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۱ - ۰۱:۲۶
سخنرانی حجت الاسلام سیدابوالقاسم شجاعی؛ مسجد امام خمینی؛ روز هفتم شهادت سیدالشهدا:
امام حسین(ع) در لحظات آخر فرمود: ای شمر! من یک قطعه زمینی دارم که به تو می بخشم. شفاعتِ خود و رسول خدا را نیز شامل حالت می کنم». اما آن ملعون گفت: یک شِشُم پولی که یزید می دهد از شفاعت تو و پدرت بالاتر است!
قال الله تعالی:«و السّلام علی یوم ولدت و یوم أموت و یومَ أبعث حَیّا»
بحث ما پیرامون سعادت بشر با توجه به مقدار منابعی که در اختیار دارد، بود. خب، مبنای سعادت انسان به حکم قرآن در سه تا مورد بیان شده است. بنده امروز یکی از آن موارد را عرض می کنم.
مسأله مال، مقام عنوان مهمّه سعادت بشر در آن ها نیست. اگر چه بخشی از آن است. «ربنا آتنا فی الدنیا حسنة».
اولین از آن مواردِ سعادتمندیِ انسان، سلامتی است. سلامتی یکی از نعمت های بزرگ و خاص خداوند است. و یکی از یزرگترین سعادت هاست. در قرآن در سه جا سلامتی، خوب و مورد مدح و تأیید است.
اولین از آن ها، آیه ای است که در ابتدای بحث خدمتتان قرائت شد. مانندِ کسی که به محض تولد نه کر باشد نه کور اما پاکی روح داشته باشد،خداوند کسی را فلج نمی آفریند، خداوند کسی را ناقص و عیب دار خلق نمی کند. این ها کارِ نظام هستی است که بدین گونه عمل می کند. نظامِ هستی و طبیعت و قانون ماده است که تأثیراتی حتی بر نطفه گذارد.اشتباه پدر مادرهاست. رعایت نکردن آن ها می باشد. «یا ایها الرّسل کلوا من الطّیبات» تنها وظیفه پدر امرار معاش روزانه خانواده نیست. باید در انعقادِ نطفه هم دقت کند!
در روایت داریم که «جُمودُ العین مِن قِسوَة القلب». اگر اشک از دیدگان قطع شد شما دچار قساوت قلب شده اید. امیر مومنان(ع) می فرماید: هیچ مرضی بالاتر از مرض قصی شدن قلب نیست. «و قِساوةالقلب مِن أکل الحرام». علت قساوت قلب هم، از اکل حرام است. لقمه و مال حرام است که باعث قساوت قلب می شود.
خیلی باید دقت کرد. لقمه حرام خیلی تاثیر دارد در زندگی. مرحوم محدث قمی(ره) نقل می کند: یکی از خلفای عباسی به یکی از متدیّنین گفت که بیا و فرزند مرا درس بده. او گفت: فرزند تو بچه مار است  و افعی می شود! گفت: بیا و در دستگاه ما قضاوت کن. آن زاهد گفت: اگر کسی ظلم کند و دیگری مخالفت با آن هم نکند شریکِ آن ظلم است. من هم تو را در ظلمت کمک نمی کنم. در آخر گفت: لااقل مهمانِ سفره ما باش. آن عابد هم قبول کرد. این قبول کردن همانا و عمری بر سر سفره پر زرق و برق او نشستن همان!
مهمترین عامل سعادت بشر نطفه پاک است. نطفه پاک در اکل حلال و کسب و کار حلال است. مطلب خیلی مهمی است که باید در آن دقت کرد.
آن زنی هم که نطفه انعقاد شده را دارد باید دقت کند که در این9 ماه چه می خورد؟ چه می کند؟
«گندم از گندم بروید، جُو ز جُو»
تأثیر لقمه و نطفه به حدی است که آدمی را ممکن است شقیّ کند. در روز عاشورا حضرت امام حسین(ع) فرمود: «شکمِ این افراد از حرام پوشیده شده است». تأثیر لقمه حرام این چنین است!
حتی امام حسین(ع) در لحظات آخر فرمود: ای شمر! من یک قطعه زمینی دارم که به تو می بخشم.شفاعتِ خود و رسول خدا را نیز شامل حالت می کنم». اما آن ملعون گفت: یک شِشُم پولی که یزید می دهد از شفاعت تو و پدرت بالاتر است!
 
 
کدخبرنگار:۲۱۲۱۱۳

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین