عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۵۸۶۷
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۱
پیامبر خدا(ص) در مورد جایگاه مسجد می فرمایند: مسجدهایتان را بى کنگره و شهرها (خانه ها)یتان را کنگره دار بسازید.

عقیق: آنچه در ساختن مسجد، سزاوار است:

 .1السنن الکبرى ـ به نقل از ابو قتاده: پیامبر خدا، بر گروهى از انصار که براى خود مسجدى مى ساختند، وارد شد و فرمود:«وسیع و جادار بنایش کنید که [ در آینده ] آن را پُر خواهید کرد».

 .2پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: وضوخانه ها را کنار درهاى ورودى مسجد، قرار دهید.
آنچه در ساختن مسجد، ناپسند است:

.1پیامبر خدا(ص) : مى بینم شما را که پس از من ، مسجدهایتان را کنگره دار مى سازید ، همان گونه که یهودیان، کنیسه هاى خود و مسیحیان، کلیساهایشان را کنگره دار مى سازند.

.2 پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: به [ساختن] مسجدهاى بى کنگره، فرمان یافته ام.

3- .3پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: به برافراشته ساختن مسجدها، فرمان داده نشده ام.

.4پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :مسجدها را بسازید و آنها را بى کنگره قرار دهید.

.5پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: مسجدهایتان را بى کنگره و شهرها (خانه ها)یتان را کنگره دار بسازید.

.6امام باقر علیه السلام: على علیه السلام در کوفه ، مسجدى کنگره دار مشاهده کرد . فرمود : «گویا کلیساست ! همانا مساجد ، بدون کنگره ساخته مى شوند."

.7امام باقر علیه السلام: زمانى که قائم علیه السلام به پا خیزد، به کوفه رفته ، چهار مسجد را در آن ویران خواهد ساخت. پس کنگره هر مسجدى را که داراى آن باشد ، ویران کرده ، آن را بدون کنگره خواهد کرد .

.8امام باقر علیه السلام:این مقصوره ها در زمان هیچ یک از خلفاى پیشین وجود نداشت. ستم پیشگان ، آن را پدید آوردند . نماز کسى که در پشت آن به امام جماعت ایستاده در درون آن اقتدا کند،صحیح نیست.

.9الغیبة، طوسى به نقل از داوود بن قاسم جعفرى : نزد امام عسکرى علیه السلام بودم که فرمود : «هر گاه قائم علیه السلام قیام کند ، مناره ها و مقصوره هایى را که در مساجد است ، منهدم خواهد کرد» . با خود گفتم : این کار ، چه معنایى دارد؟ امام علیه السلام رو به من کرد و فرمود : «معنایش آن است که آنها بدعت در دین اند ؛ چه این که هیچ پیامبر و حجّت خدایى اقدام به ساخت آنها نکرده است. 

.10تاریخ الیعقوبى :و در این سال (سال 44 هجرى) ، معاویه ، مقصوره را در مسجد ساخت و در روزهاى عید ، منبرها را به مصلّاى نماز برد و خطبه(ى نماز عید (را پیش از نماز خواند؛ چه این که مردم پس از نماز ، باز مى گشتند تا دشنام به على علیه السلام را نشنوند. در نتیجه ، معاویه ، خطبه را بر نماز مقدّم ساخت . نیز فدک را به مروان بن حَکَم بخشید تا خاندان پیامبر خدا را به خشم آورد.

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین