عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۵۸۴۳
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۸
حجت‌الاسلام مصطفی‌پور؛
حجت‌الاسلام مصطفی‌پور گفت: حضرت ام‌البنین چهار فرزند خود رادر واقعه عاشورا از دست داد و در مدینه با گریه دائمی بر آن‌ها مردم را آگاه می‌کرد؛ به عبارت دیگر ایشان یکی از پیام‌رسانان موفق شهدای کربلا بودند و نباید از مقام ایشان غافل شد.

عقیق: حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا مصطفی‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم تهران در گفت و گویی، به بیان سخنانی درباره مقام و شخصیت حضرت ام‌البنین(س) پرداخت و گفت: همه شیعیان با شخصیتی به نام «فاطمه بنت کلاب» آشنا هستند که بعدها به دلیل ازدواج با حضرت علی(ع) به «ام البنین» ملقب شد؛ حضرت امیر(ع) بعد از شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) به دلایل مختلفی تصمیم به ازدواج گرفته بودند و یکی از آن دلایل این بود که کسی باشد تا فرزندان خردسالشان را با محبت سرپرستی کند.

وی افزود: حضرت امیر(ع) در این مورد با عقیل، برادرش مشورت می‌کنند و عقیل به حضرت پیشنهاد می‌دهد تا همسرش را از خاندان بنی‌کلاب انتخاب کنند. حضرت علی(ع) نیز در جهت این ازدواج با این خانواده اقدام کرده و با فاطمه بنت کلاب ازدواج می‌کند، چون این خانواده از لحاظ شجاعت، توان جسمانی، همینطور کمالات اخلاقی و فضائل انسانی از مقام بلندی برخوردار بودند.

حجت‌الاسلام مصطفی‌پور در ادامه صحبت‌های خود بیان کرد: حضرت علی(ع) با فاطمه بنت‌کلاب ازدواج کرد و نتیجه این ازدواج پنج فرزند شد که یکی از آنها حضرت عباس(ع) بود. همه ما می‌دانیم هدف حضرت امیر(ع) از این ازدواج با تولد حضرت ابوالفضل  العباس(ع) تحقق پیدا کرد، چراکه همه می‌دانیم حضرت عباس(ع) شخصیتی شجاع و برخوردار از کرامت‌های انسانی و اخلاقی بود و توانست در حیات حضرت امیر(ع) به عنوان یک نمونه بارز در جنگ صفین شجاعت خویش را به نمایش بگذارد و سپس به عنوان همراه و همراز امام حسین(ع) در کربلا حضور پیدا کند و در آنجا هم فضائل، کمالات و شجاعت‌های خود را به منصه ظهور برساند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم تهران تصریح کرد: فرزندی که از انسان به وجود می‌آید و انسان خصائص و ویژگی‌های خود را به این فرزند منتقل می‌کند. در آموزه‌های دینی نیز به ما گفته‌اند اگر می‌خواهید ازدواج کنید با خانواده اصیل وصلت کنید، وقتی خانمی می‌خواهد با آقایی ازدواج کند اصالت را باید مورد توجه خود داشته باشد. ولذا حضرت امیر(ع) با عمل خود این نکته را به ما متذکر می‌شود که در امر ازدواج علاوه بر فضائل خانواده باید به ویژگی‌ها و کمالات فرد توجه داشت. این خصائص از طریق ژن به نسل بعدی نیز انتقال پیدا می‌کند و اگر فرد در خصلت‌ها و ویژگی‌ها برتری داشته باشد فرزند او نیز در آینده به این برتری دست خواهد یافت.

حجت‌الاسلام مصطفی‌پور ادامه داد: نکته دیگر درباره شخصیت حضرت ام‌البنین(س) عاطفه و گذشت ایشان است که نسبت به دیگر فرزندان حضرت علی(ع (داشت. در روایات و احادیث نقل شده که وقتی در کربلا صحبت از شهادت حضرت عباس(ع) می‌شود، حضرت ام‌البنین(س) می‌گوید آیا حسین زنده است یا نه؟ ما در آموزه‌های اسلامی خود اصلی داریم که باید دیگران را بر خود مقدم بدانیم و حضرت زهرا(س) نیز همسایگان را بر خود و خانواده خود مقدم می‌دانستند.

این پژوهشگر و استاد اخلاق در بیان نکته دیگری درباره شخصیت والای حضرت ام‌ البنین(س) توضیح داد: صبر و مقاومت این حضرت مورد توجه بسیار است؛ ایشان بعد از واقعه کربلا چهار فرزند خود را از دست داد و فقط یکی از فرزندانش زنده ماند و این مورد نشان دهنده  ایثار، مقاومت، صبر و پایداری ایشان است. قرآن هم به ما می‌گوید فرد زمانی اوج انسانیت خود را نشان می‌دهد که وقتی با مصیبت ناخوشایندی روبه‌رو شد آن را در راه خدا بداند و از این طریق از کنار آن بگذرد؛ حضرت ام‌البنین(س) نیز با صبر و مقاومت خویش اینگونه عمل کرد و الگوی عملی برای همه ما ارائه شد.

حجت‌الاسلام مصطفی‌پور در پایان این گفت‌وگو به یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های حضرت ام‌البنین(س) اشاره کرد و گفت: نکته دیگری که نباید از مقام حضرت ام‌البنین غافل شد، پیام‌رسانی شهدای کربلا بود. ایشان در مدینه چهار قبر برای فرزندان شهیدان خود حفر کرد و با گریه بر آن‌ها مردم را آگاه می‌کرد و پیوسته تذکر می‌داد. گاهی حتی مخالفان حضرت وقتی ایشان را می‌دیدند گریه می‌کردند و این نکته به پیام‌رسانی موفق شهدای کربلا اشاره دارد که رسالت مهمی به شمار می‌رود و نباید با رفتن فرد رسالت را تمام شده فرض کنیم؛ بلکه باید با آگاهی رسانی آن مسیر را ادامه داده و به نتیجه برسانیم.


منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین