عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۵۶۲۱
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۸
در سال  ۵۵٨  فتنه‌اى در مكه رخ داد و جماعتى از بردگان مكه شورش كردند بطورى كه حجاج نتوانستند وارد مكه شوند و تنها وقوف به عرفات كردند

عقیق: مسلمانان اهتمام خاصي به پوشاندن كعبه داشته‌اند و براى همين جهت است كه در طول تاريخ در بحرانى‌ترين شرايط هم كسوه كردن كعبه انجام گرفته است.
به دو قطعۀ تاريخى در اين زمينه توجه كنيد: ناصر خسرو مى‌گويد: «در سنۀ  
۴٣٩سجلّ سلطان بر مردم خواندند كه اميرالمؤمنين مى‌فرمايد كه حجّاج را امسال مصلحت نيست كه سفر حجاز كنند كه امسال در آنجا قحطى و تنگى است و خلق بسيار مرده است. اين معنا به شفقت مسلمانى مى‌گويم
ناصرخسرو ادامه مي‌دهد: حجّاج در توقف ماندند و سلطان جامۀ كعبه مى‌فرستاد به قرار معهود كه هر سال دو نوبت جامه كعبه بفرستادى و اين سال چون جامه به راه قلزم گسيل كردند من با ايشان برفتم
در كتب تاريخى آمده است كه در سال  
۵۵٨فتنه‌اى در مكه رخ داد و جماعتى از بردگان مكه شورش كردند بطورى كه حجاج نتوانستند وارد مكه شوند و تنها وقوف به عرفات كردند و ميان شورشيان و امير مكه درگيرى سختى به وجود آمد اما در همان سال خادم مسجدالحرام وارد مسجد شد و كسوۀ كعبه را كه با او بود بر كعبه پوشانيد.
مراسم پوشاندن كعبه تشريفات مخصوصى داشت و علاوه بر تشريفاتى كه در مكه و بهنگام تعويض كسوه انجام مى‌گرفت، در سال‌هايى كه كسوه از مصر مى‌آمد، در خود مصر نيز تشريفاتى صورت مى‌گرفت.
در ماه ذيقعدۀ هر سال در خيابان‌هاى قاهره مراسمى برپا مى‌شد و كسوۀ كعبه را از كارگاه آن در «خرنفش» به مسجد امام حسين منتقل مى‌كردند و از آنجا به ميدان محمدعلى مى‌آوردند و در آن روز ادارات و مراكز تجارى تعطيل مى‌شد و نظاميان از مقابل كسوه رژه مى‌رفتند و پانزده روز كسوه را در مسجد امام حسين نگه مى‌داشتند و مردم با ازدحام تمام نذورات و عطاياى خود را نثار مى‌كردند.
علاوه بر پوشش خارجى كعبه كه همه ساله و گاهى چند بار در سال عوض مى‌شد، داخل كعبه نيز داراى پوشش خاصى بود كه هر چند سال يك بار تعويض مى‌كردند چون از آفتاب و باران و تماس مردم در امان بود و به زودى از بين نمى‌رفت.
ناصر خسرو كه در سال
۴٣٩وارد جوف كعبه شده، از كسوۀ داخل كعبه چنين ياد مى‌كند: «جامه‌اى كه خانه بدان پوشيده بود، سپيد بود و به دو موضع طراز داشت
بر خلاف اظهار ناصر خسرو كه كسوۀ درون كعبه را سفيد گزارش مى‌كند، فاسى مى‌گويد: كسوۀ داخل كعبه كه توسط ملك ناصر حسن تهيه شده و سالهاست كه بر آن مانده است، از پارچۀ حرير سياه است.


منبع:حج

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین