۰۴ آذر ۱۴۰۳ ۲۳ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۸ : ۲۳
عقیق: در فرهنگ فارسی تنبلی به معنای تن پروری، بیکارگی، کاهلی و اهمال و سستی به کار رفته است و این رفتارها هرگز در اسلام مورد قبول نیست، تنبلی دو حالت دارد: تنبلی فردی و اجتماعی که این دو خصلت میتواند به زندگی انسان آسیب زیادی برساند و برعکس این خصلت نکوهیده مسئولیّت پذیری و عزم راسخ داشتن در دین اسلام از چنان اهمیّتی برخوردار است که در بسیاری از تفاسیر، منظور از امانت الهی، همان تعهّد و قبول مسئولیّت نامیده شده است.
پیامبر اسلام(ص) ویژگیهای انسان تنبل را چنین برمیشمارد: نشانههای تنبل، چهار چیز است: به اندازهای (در کار) سستی میورزد که به کندی و تفریط میگراید، و چنان کندی میکند که (اصل کار را) فرو میگذارد، و چندان فروگذاری میکند که گنهکار میشود و دل مرده است.
امام علی(ع) فرمودند: تصمیم راسخ با سورچرانی(تنپروری) جمع نمیشوند. چه بسیار تصمیمهای روز را که خوابِ شب میشکند، و چه بسیار تاریکیها که یاد همّتهای بلند را از خاطر محو میکند.
امام علی(ع) فرمودند: همّت خود را صرف چیزهایی کن که به آن نیاز داری و آنچه را به کار ت نمیآید پیگیری مکن.
پی نوشت ها:
میزان الحکمه
نهج البلاغة: الخطبة ۲۴۱ / حکمت نامه جوان: ص8