عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۵۳۸۳
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۷
این مراسم معنوی شامل برنامه های تلاوت قرآن­کریم، قرائت زیارت حضرت زهرا(س) ، دعای کمیل (شب جمعه) ، سخنرانی و عزاداری بود.

عقیق: همزمان با ایام شهادت ام الائمه، حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها مراسم سوگواری و عزاداری در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه 2 الی 4 آپریل 2014 با حضور جمع کثیری از مسلمانان و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از ملیت های مختلف در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار گردید.

این مراسم معنوی شامل برنامه های تلاوت قرآن­کریم، قرائت زیارت حضرت زهرا(س) ، دعای کمیل (شب جمعه) ، سخنرانی و عزاداری بود.

سخنران این شب ها حجت الاسلام جازاری بود. وی در سخنان خود به تشریح فضائل و مناقب حضرت زهرا (س) در منابع اهل سنت و شیعه پرداخت و ابراز داشت: در وصف فضائل و مناقب حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (س) مطالب زیادی در کتب اهل سنت و شیعه بیان شده است.  برخي بزرگان أهل سنت، مثل سُبکي که از علماي بزرگ و استوانه هاي علمي  أهل سنت است، گفته: « الذي نختاره و ندين الله به، ان فاطمة أفضل ثم خديجة ثم عائشة و استدل لفضل فاطمة بما تقدم في ترجمتها انها سيدة نساء المؤمنين » آنچه که ما بر آن عقيده داريم و ديانت الهي را بر آن استوار کرده ايم، اين است که فاطمه زهرا (س) از خديجه و خدیجه از عايشه برتر بوده است.

حجت الاسلام جازاری در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به آیات سوره مبارکه مدّثر، از آیه 35 این سوره به عنوان یکی از آیاتی که به عظمت حضرت فاطمه (ع)  اشاره دارد یاد کرد و افزود: خداوند در سوره مبارکه مدثر می فرماید: « كَلاَّ وَ الْقَمَرِ وَ اللَّيْلِ إِذْا أَدْبَرَ وَ الصُّبْحِ إِذا أَسْفَرَ إِنَّها َلإِحْدَى الْكُبَرِ» چنین نیست که می پندارند، سوگند به ماه، سوگند به شامگاه هنگامیکه پشت می­نماید و سوگند به بامداد چون آشکار گردد، که آن از مسائل بزرگ است.  در رابطه با تفسیر «إِنَّها َلإِحْدَى الْكُبَرِ» در بین مفسران اختلاف نظر وجود دارد که این چه نشانه مهمی است که خداوند قبل از آن سه بار قسم یاد  میکند. از حضرت باقر علیه السلام درباره تفسیر این جمله چنین روایت شده است، که فرموده اند: منظور، حضرت فاطمه علیها السلام است.

وی در ادامه با اشاره به حدیث قدسی « لولاک لما خلقتُ الافلاك » ضمن تبیین این حدیث به رد برخی از اشکالاتی که در رابطه با این حدیث بیان شده است پرداخت و گفت:  خدای متعال خطاب به رسولش فرمود: يا أحمد، لولاك لما خلقتُ الافلاك و لولا عليٌ لما خلقتُك و لولا فاطمه لما خلقتكما؛ أي احمد، اگر تو نبودي، افلاك را خلق نمي كردم و اگر علي نبود، تورا خلق نمي كردم و اگر فاطمه نبود، شما دو تن را خلق نمي كردم. در نگاه اول معنای حدیث سؤال برانگیز است و گویا این حدیث در مقام بیان این نکته است که جایگاه حضرت فاطمه (س) از مقام پیامبراکرم (ص) بالاتر است؛ درحالیکه منظور این حدیث چیز دیگری است. برای اینکه موضوع روشن شود مثالی را بیان می کنیم و آن اینکه مغز فرمانده بدن است و اگر یکی از سلولهای آن از کار بیفتد، چه بسا یکی از اعضای بدن مختل می شود. همین مغز که این قدر مهم است، اگر قلب نباشد کارایی ندارد. حال اگر قلب و مغز باشند و مثلا کبد در بدن وجود نداشته باشد، هر دوی آنها با آن همه اهمیت کارایی ندارند. حال در مورد این حدیث قدسی باید گفت: پیامبراکرم(ص) به مثابه مغز عالم هستی است و اما اگر علی بن ابیطالب(ع) و فاطمه زهرا(س) نمی بودند، سلسله ولایت ابتر می ماند و هدف از خلقت افلاک محقق نمی شد.برخی نیز در رابطه با سند این حدیث اشکال میکنند و میگویند که معتبر نیست و حال آنکه سند و سلسله این حدیث در بسیاری از کتب قدیمی، به طور موثق بیان شده است.

در ادامه شرکت کنندگان بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت حجت الاسلام والمسلمین رمضانی، مدیر مرکز اسلامی هامبورگ، میهمان سفره با برکت کوثر نبوی(س) بودند.

 

منبع:حوزه

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین