عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۴۷۹۹
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۲
نماینده بعثه‌ مقام معظم رهبری در مدینه مطرح کرد؛
نماینده بعثه‌ مقام معظم رهبری در مدینه با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب، از زائران نخبه خواست که راهکارهای خود را برای بهتر شدن وضعیت زائران و تعریف و ترویج سبک زندگی اسلامی ارائه دهند.

عقیق: حجت الاسلام و المسلمین نجفی روحانی، نماینده بعثه مقام معظم رهبری در مدینه منوره در جلسه دیدار با نخبگان زائر گفت: حج نماد سبک زندگی است که باید الگو بگیریم و فرهنگ سبک زندگی در حج تعبیه شده است. حج یک مجموعه کاملی است که می‌تواند فرهنگ چگونه زیستن را به ما بیاموزد.

وی افزود: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری سال جدید را با نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیرت جهادی خوانده اند خوب است در این جلسه روی کلمه فرهنگ متمرکز شویم. از شما نخبگان که در بعثه حضور یافته اید انتظار بسیار بالایی داریم چون شما توان ارائه راهکارها برای بهتر شدن وضعیت زائران و تعریف و ترویج سبک زندگی اسلامی دارید.

وی افزود: همیشه از شما نخبگان نظرخواهی می‌کنیم و بدانید که جایگاه نظر شما نخبگان و تحصیل کردگان کشور برای برنامه‌های بعثه بسیار بالاست و روی آن کار می‌شود و برنامه ریزی صورت میگیرد.

وی همچنین با اشاره به مناسک حج اظهار داشت: باید گفت که حقیقت این سفر غیر از امکانات مادی سفر است در حج می‌توانیم فرهنگ چگونه زیستن را بیاموزیم. حج آموزش فرهنگ چگونه زیستن است و باید در پایان این سفر به چگونه زیستن برسیم.

حجت الاسلام نجفی روحانی افزود: پشت هر آداب و سنت و رسومی یک فکر و اندیشه ای وجود دارد حالا چه اندیشه درست باشد چه غلط در هر صورت باید اسرار ومعرفت را دریافت. باید آن اندیشه را فهمید تا به اصل آن اداب پی برد.

نماینده بعثه مقام معظم رهبری در مدینه منوره گفت: حج دو رویکر دارد یکی تعبد است و دیگری تفکر. تعبدش این است که طواف می‌کنید سعی می‌کنید تقصیر می‌کنید و این امراختصاص به این سرزمین و افراد حاضر در آن دارد جای دیگری نمی‌توان طواف کرد یا سعی نمود اما آنچه که شیرین است و بصیرت افزایی می‌کند و معرفت زایی می‌نماید و برای همه عمر برای انسان می‌ماند تفکری است که پشت این آداب و مناسک هست و برای همه انسان‌ها حتی آنهایی که حضور فیزیکی در این سرزمین ندارند مفید وقابل بهره برداری است.

وی در ادامه گفت: گفته اند در شجره محرم شوید و لباس احرام برتن کنید این کار سختی نیست مهم با خدا محرم شدن است و چشم دل باز گشتن است که حقیقت را ببیند و زیبایهای عالم ملکوت را مشاهده کنید.

حجت الاسلام و المسلمین نجفی روحانی در ادامه گفت: این که لباس سفید احرام بپوشید آسان است اما به فرموده امام سجاد پوشیدن لباس صداقت بسیارمهم و انسان ساز است و مشکلات جامعه را کم می‌کند.

نماینده بعثه مقام معظم رهبری در مدینه منوره همچنین اظهار داشت: اگردر احرام اموری برانسان حرام می‌شود بی حکمت نیست مثلا می‌گویند درآیینه نگاه نکنید خود بین نباشید تا خدا یی گردید و او را ببینید.

وی در ادامه افزود: آیا هفت دور چرخیدن دور خانه خدا کار سختی است؟ آن که بر گرد حق بگردی مهم است و نیاز به مراقبت دارد. اینکه شما در هنگام طواف شانه چپ تان را سمت کعبه قرار دهید آسان است اما اینکه قلب آنگونه بزند که خدا میخواهد خیلی مهم است.

حجت الاسلام و نجفی روحانی گفت: اینکه باید پشت مقام ابراهیم نماز بخوانیم دارای رمز و رازی است که پشت سر امام حرکت کنیم نه جلوتر برویم نه دور شویم.

وی افزود: اینکه 7 بار بین صفا و مروه برویم. این تلاش بین خوف ورجاء است باید رفتن زندگی را به صفا ومرام گره زد. تقصیر می‌کنیم از خداوند عذر خواهی می‌کنیم و از اندک عبادت خود عجب و خود پسندی دوری می‌نماییم.

باید وقتی آمدید در مدینه از رسول الله تشکر کنید وقتی خواستید بروید عذر خواهی نمایید و بگویید یا رسول الله من نتوانستم ادب حضور را رعایت نمایم خلاصه در سفر سپاس و اعتذار داشته باشید.

اینکه می‌گویند طواف نساء کنید برای این است که مقام زن را تکریم نمایید و اینکه خود زن‌ها هم باید این طواف را انجام دهند برای این است خود آنها این را باور کنند. متاسفانه امروز زن در جامعه غربی زن یک ملعبه جنسی است و همان رفتار زمان جاهلیت به شکل مدرن آن در حق زن وجود دارد.

اینها که گفته شد سبک زندگی است که باید در حج بیاموزیم واز فرهنگ اصیل اسلام استفاده نماییم حقیقتا حج یک مجموعه کاملی است که میتواند فرهنگ زیستن را به ما بیاموزد.

گفتنی است که کاروان اساتید دانشگاه تهران وسایر دانشگاهها در این جلسه حضور داشتند و این اساتید دانشگاه به بحث و تبادل نظر با حجت الاسلام و المسلمین نجفی روحانی پرداختند و راهکارها و پیشنهادهای خود را برای بهتر شدن امور فرهنگی و وتحقق منویات مقام معظم رهبری در شعار سال نو ارائه دادند.

 

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین