عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۴۷۲۰
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۱
گفت و گوهای نوروزی عقیق/ بخش اول
گفت و گوهای کوتاه پیش رو، با برخی چهره های شناخته شده در فضای هیئت انجام شده که غالبا در حال و هوای تقارن نوروز و ایام فاطمیه است. در بخش اول، می توانید سخنان حجت الاسلام نقویان، دکتر محمد حسین رجبی دوانی و حاج یدالله بهتاش را بخوانید.
عقیق: گفت و گوهای کوتاه پیش رو، با برخی چهره های شناخته شده در فضای هیئت انجام شده که غالبا در حال و هوای تقارن نوروز و ایام فاطمیه است. در بخش اول، می توانید سخنان حجت الاسلام نقویان، دکتر محمد حسین رجبی دوانی و حاج یدالله بهتاش را بخوانید.

حجت الاسلام نقویان

وقتی اعلم به مجلس روضه رفت!

نوروز 93 با ایام فاطمیه متقارن شده این را باید به فال نیک بگیریم. مردم متدین خودشان بهتر می‌دانند چه کاری باید انجام دهند. به امام حسین‌ و اهل بیت‌(علیهم‌السلام) باور کامل دارند. هیچوقت در روزهای شهادت این عزیزان کاری انجام نمی‌دهند که موجب بی‌حرمتی و پایین آمدن شأن رفیع این خاندان شود.

مردم ما رفتارشان را براساس موقعیت‌شان مطابقت می‌دهند. سال گذشته بنده پدرم را از دست دادم. به همین دلیل هر میهمانی‌ که وارد خانه ما می‌شد و می‌دید این خانه یک خانه مصیبت زده است، نه‌تنها توقع برخوردهای خاصی را نداشت بلکه خودش هم رعایت می‌کرد که حرف یا رفتاری خارج از چارچوب انجام ندهد. شخصیت پدر من والا‌تر است یا حضرت زهرا‌(ع)؟ همه ما می‌دانیم که بانوی دو عالم جایگاه بلند‌مرتبه‌ای در عالم بشریت دارد. بنابراین در ایام عزاداری شهادت حضرت فاطمه باید اعمال ما براساس روزهای سوگواری بانو باشد اما عده‌ انگشت‌شماری که می‌گویند ما به این چیز‌ها اعتقاد نداریم، نگاهی به وقایع سال ۱۳۴۸ در تاریخ بیندازند. در آن سال محرم با روزهای عید نوروز همزمان بود. آن زمان شاه در روزهای نوروز مراسمی داشت به‌عنوان دستبوسی یا تبریک ویژه که با مراسم خاصی انجام می‌شد. اعلم در خاطراتش می‌نویسد که به‌خاطر محرم این مراسم در حال تعطیلی بود. روز هفتم عید بود که کار‌هایم را در دربار انجام دادم و شب به روضه شیخ محمد‌تقی فلسفی رفتم.

این خاطره نشان می‌دهد که اعلم جنایتکار دربار شاه به‌دلیل همزمانی عید با محرم کارهای ناپسندش را‌‌ رها می‌کرد. پس ناگفته پیداست مردم ما با چه حرارت و شوقی به استقبال فاطمیه می‌روند.

دکتر محمدحسین رجبی دوانی

غیرت دینی ما را تاریخ ثابت می‌کند

سابقه تاریخی نشان می‌دهد در بعضی مواقع در ایران، عید نوروز با مناسبت‌های مذهبی به‌خصوص شهادت ائمه(علیهم‌السلام) مصادف می‌شد اما معرفت ایرانی‌های مسلمان و شیعه به این صورت بوده که در عزای اهل بیت حرمت آنها را پاس می‌داشتند. جالب این است که در زمان استقرار حکومت آل بویه در ایران و عراق که در قرون چهارم و پنجم هجری اتفاق افتاد، افرادی که ایرانی‌های شیعی مقتدری بودند برای اولین بار شعائر شیعی و نمادهایی از فرهنگ ایران را زنده کردند. یعنی هم به‌صورت رسمی جشن‌هایی به‌مناسبت عید غدیر و مراسم عزای سیدالشهدا(ع) و هم جشن مهرگان و عید نوروز بر‌پا می‌کردند اما در‌‌ همان زمان اگر بین عاشورا و عید نوروز تداخل پیش آمد، مراسم عزای اباعبدالله به جشن‌های عید نوروز اولویت داشت و جشن‌ها با تاخیر برپا می‌شدند تا حرمت عزای امام حسین‌(ع) شکسته نشود. در دوران صفویه هم چنین مواردی اتفاق افتاد که احترام عزاداری‌های ائمه(علیهم‌السلام) رعایت می‌شد. البته امسال با توجه به اینکه به‌طور رسمی قول دوم شهادت حضرت فاطمه(س) گرفته می‌شود و روز شهادت برابر با چهاردهم فروردین است، شهادت دخت نبی اکرم از روزهای اول عید فاصله دارد. با این وجود حرمت دهه فاطمیه باید حفظ شود و جا دارد مردم فهیم ایران با آن سابقه تاریخی- مذهبی که اجداد ما داشته‌اند، احترام شب شهادت و روز آن را نگه‌دارند و آن را پاس بدارند و از شادی‌هایی که به‌طور معمول در ایام عید جاری است خودداری کنند.

مردم ما همیشه این موضوع را ثابت کرده‌اند که دین‌شان بر همه چیز اولویت دارد. چند سال پیش شب چهارشنبه‌سوری با شهادت یکی از اهل بیت مصادف شد. در آن سال حتی گروهی که اعتقادات دینی محکمی نداشند باز هم حرمت عزا را نگه‌داشتند و این مراسم را یک هفته زود‌تر برگزار کردند و به عزای اهل بیت(علیهم‌السلام) بی‌احترامی نکردند. به همین دلیل امید داریم مردم ما با توجه به معرفت عمیق دینی و ایرانی خود امسال هم در سالروز شهادت بانوی بانوان دو عالم حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا‌(س) حفظ حرمت کنند تا موجب توفیقات آنها شود و در ظل عنایات اهل بیت قرار بگیرند.

حاج یدالله بهتاش

شادی و عزای ما با اهل بیت است

امیرالمومنین‌(ع) فرموده: «هر روزی که گناه نکنید آن روز عید است». امسال هم ایام نوروز مصادف شده با ایام شهادت حضرت فاطمه(س). خوب است به همین سخن امام علی توجه داشته باشیم که حتی در نوروز هم حق ارتکاب معصیت را نداریم. در عین حال مردم ما در نوروز مراسمی را بجا می‌آورند که هیچ اشکال و منافاتی با سبک زندگی اسلامی ندارد. به‌عنوان مثال نظافت و پاکیزه کردن محل زندگی که یکی از رسوم‌ استقبال از بهار است، در دین اسلام هم توصیه شده و حضرت فاطمه(س) به‌عنوان بزرگ‌ترین و کامل‌ترین بانوی جهان اسلام همواره اصل نظافت را رعایت می‌کرد. رسم دیگر مراسم زمان سال تحویل است که خانواده‌های مسلمان ایرانی لحظات شروع سال را با تلاوت قرآن و دعا و مناجات می‌گذرانند و اگر ممکن باشد به زیارتگاه‌ها و مساجد می‌روند. حتی آئین هدیه دادن در عید نوروز هم مطابق با آداب اسلام است و اگر کسی در روزهای فاطمیه به مومنی هدیه داده و او را شاد کند خدا را شاد می‌کند.

در این میان باید از کارهایی که حکم شادی دارد باید پرهیز کرد. امام رضا‌(ع) در این زمینه فرموده: «اگر می‌خواهید با ما وارد بهشت شوید، ولایت ما را داشته و در عزای ما عزادار و در شادی ما شاد باشید». نوروز امسال امام زمان‌(عج) عزادار است و ما باید توجه داشته باشیم مرتکب عملی نشویم که دل آن حضرت را از خودمان ناراضی کنیم. به همین دلیل خوب است در میهمانی‌های عید هم از یاد و ذکر اهل بیت(علیهم‌السلام) غافل نباشیم. امیدوارم هفت‌سین امسال همه ما این باشد:

۱- سلام کردن: سعی کنیم با هر کسی برخورد می‌کنیم به او سلام کنیم و در این کار پیشقدم باشیم تا از فضیلت‌ها و ثواب‌های این کار بهره‌مند شویم.

۲- سپاس کردن و زبان تشکر داشتن: از خداوند مهربان و هر کسی که در طول سال گذشته خیر و لطفی به ما رسیده تشکر کنیم و سعی کنیم زبان شکر داشتن را در خودمان تقویت کنیم تا خیر و برکت‌های بیشتری در سال جدید نصیب‌مان شود. مثلا زن از شوهرش تشکر کند که در طول یک‌سال تمام تلاش خود را به کار بسته تا زندگی آرامی برای او فراهم کند و مرد هم از زحمات همسرش قدردانی کند. فرزندان هم در هر سن و سال و موقعیتی که هستند از والدین خود شاکر باشند.

۳- سکوت و نگه‌داشتن زبان: در نوروز امسال زبانمان را کنترل کنیم تا با دروغ، تهمت و غیبت کردن بار گناهانمان را سنگین نکنیم.

۴- سازش: اگر با کسی قهر هستیم آشتی کنیم و بین دوستان و آشنایانمان انس و الفت برقرار کنیم.

۵- سخاوت: سعی کنیم از بهار امسال دست‌دهنده و بخشنده داشته باشیم و به افراد گرفتار رسیدگی کنیم.

۶-  سجده: تلاش کنیم در این ایام عبادت‌‌هایمان را زیاد کنیم و سجده بهترین حالت عبادت و بندگی در برابر خداوند متعال است.

۷- سفر: سفر کردن هم روش خوبی برای تفریح و تأمل در خلقت است و توجه داشته باشیم که در این سفر‌ها مرتکب گناه نشویم.

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
شاگرد مکتب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۴
0
0
http://mehrnews.com/detail/News/2260550
علی خلیلی طلبه ناهی از منکر پس از مدت طولانی و تحمل جراحات بسیار در گذشت
تشییع جنازه سه شنبه 5 فروردین از جلوی حوزه علمیه باقرالعلوم جنب ترمینال جنوب
اطلاع رسانی شود
محمد حسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۴
3
0
مرگ بر ضدولایت فقیه.خدا نقویان و ارشاد کنه
پاسخ ها
علوي
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
خدا شما رو هم هدايت كنه
سعید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۴
1
0
با سلام
لطفا از مراسم تشیع پیکر طلبه ناهی از منکر ، برادر بسیجی علی خلیلی که فردا(5 فروردین)ساعت 11 صبح از جلوی درب مسجد النبی نارمک برگزار و در قطعه شهدای بهشت زهرا (سلام الله علیها) تدفین میشه گزارش تصویری تهیه کنید .
ممنون
tondpilb
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
1
0
20
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین