عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۴۳۱۶
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۷
حجت الاسلام رفیعی و سید مجید بنی فاطمه در حسینیه زرگرهای مشهد
روایت است اگر تنها دو روز از عمرتان باقی مانده، یک روز را برای یادگیری ادب صرف کنید تا حتی یک روز را هم با ادب زندگی کرده باشید.

بنی فاطمهعزاداری در حسینیه زرگرها

به گزارش عقیق از مشهد،اولین جلسه هیئت مادر سادات و سوگواری شهادت حضرت زهرا(س) در با سخنرانی حجت الاسلام ناصر رفیعی، مداحی سیدمجید بنی فاطمه و شعر خوانی محمد رسولی شاعر آیینی در محل حسینیه زرگرهای مشهد برگزار شد.

نکاتی از سخنرانی حجت الاسلام رفیعی به شرح زیر است:

*با توجه به عمر کوتاه حضرت فاطمه(س) تنها دو خطبه فدک و خطبه ای که در منزل برای بانوان خوانده اند، از ایشان به صورت مستقیم به یادگار مانده است.

*ادب، اهمیت و جایگاه مهمی در اسلام دارد چنان که روایت است اگر تنها دو روز از عمرتان باقی مانده، یک روز را برای یادگیری ادب صرف کنید تا حتی یک روز را هم با ادب زندگی کرده باشید. همچنین امیرمؤمنان حضرت علی(ع) می فرمایند: «هیچ ارثی بهتر از ادب نیست». در قرآن کریم نیز سراسر ادب حاکم است.

*همه انسان ها در همه کارها نیازمند عقل هستند و عقل نیز خود وابسته به ادب است. مشورت و کنترل غضب از اموری است که عقل را زیاد می کند.

*ادب سه نوع است: ادب در مقابل خدا، در مقابل پیامبر خدا(ص) و در مقابل امام معصوم(ع)؛ خواندن با اسماء حسنی، جلو و عقب تر از فرمان خدا عمل و ادعا نکردن، عدم سوء ظن و بدبینی به خدا و طلبکار نبودن از مصادیق ادب در برابر خداوند است که حضرت زهرا(س) نمونه بارز این قسم ادب بودند.

*در شرایطی که نان و طعام در خانه نبود و همه گرسنه بودند، امیرمؤمنان علی(ع) از حضرت زهرا(س) خواستند که به محضر پیامبر(ص) مشرف شده و کمک بخواهند و پیامبر(ص) به دخترشان حضرت فاطمه(س) ذکر «یا رب الاولین و الاخرین یا ذاالقوة المتین یاراحم المساکین یا ارحم الراحمین» را جهت گشایش کارها آموزش دادند.

*جوانان! مقابل خدا ادب را رعایت کنید؛ متوقع نبوده و به رضای او راضی باشید.

*در مواجهه با مصیبت مردم سه دسته اند؛ برخی جزوع هستند و آه و ناله می کنند، برخی صبور هستند و برخی شاکر و راضی که قسم آخر بالاترین درجه است.

*ادب مقابل پیامبرخدا(ص) این است که صدای خود را بلندتر از ایشان نکرده و حضرت را با القاب نام ببریم. خداوند نیز در قرآن هیچ گاه پیامبر(ص) را به اسم خطاب نکرده است و حضرت زهرا(س) نیز جزو نخستین عاملان به این مهم بودند.

*ادب و احترام نسبت به پدر ومادر نیز بسیار مهم است؛ روایت است که بهشت وجهنم تو پدر و مادر هستند، اگر به آنان نیکی کنی به بهشت می روی و اگر بدی کنی به جهنم. قرآن کریم نه تنها حتی یک بار والدین را به نیکی به فرزند فرانخوانده چرا که آنان به شکل طبیعی از فرزند مراقبت و محبت می کنند بلکه نسبت به توجه بیش از حد به فرزند نیز هشدار داده است اما چهار بار در کناردعوت به توحید، نسبت به احترام پدر و مادر سفارش کرده است.

*از مصادیق بارز ادب مقابل امام معصوم(ع)، دفاع از ایشان است که حضرت زهرا(س) در این قسم ادب نیز الگو و پیشتاز هستند.

* می خواهید ادب مقابل امام یاد بگیرید زیارت جامعه را که شناسنامه اهل بیت(ع) بخوانید.

*روزی سلمان بر حضرت فاطمه(س) وارد شد و دید حضرت در حالی که فرزند را روی پا گذاشته اند مشغول دستاس کردن هستند و قرآن می خوانند. از این صحنه متأثر شده و نزد پیامبر(ص) آمده و می گوید فاطمه(س) خیلی اذیت می شوند.... پیامبر(ص) می فرمایند تمام وجود فاطمه(س) ایمان است و از این کارها ناراحت نمی شود.

*ازدواج آسان باید در جامعه رایج شود وگرنه به طور جدی با بحران جمعیت مواجه خواهیم شد. اصولا به جای ازدواج دانشجویی باید جشن ازدواج دبیرستانی داشته باشیم چرا که سن مناسب ازدواج این دوره است.

اشعار مداحی سید مجید بنی فاطمه:

مرا ببین و برای سفر شتاب مکن

بیا و بر سر من خانه را خراب مکن

تمام حرف دلت را غروب با من گفت

وشرح سرخی خود را چه خوب با من گفت

حضور ساده احساس عشق بودی تو

مدار چرخش دستاس عشق بودی تو

پس از تو ثانیه هایم به جنگ دستاس است

و  دانه های دلم زیر سنگ دستاس است

غمت چو دانه که فردا جوانه خواهد زد

هزار مرتبه ام تازیانه خواهد زد

هنوز هم به شفایت امید دارم من

میان شام عزا صبح عید دارم من

سفر مکن که ز تنهایی ام خبر داری

دلم به همره تو رفت خبر داری

مگر ز داغ  پیمبر چقدر می گذرد؟

که باغ سبز تو را این شب خزان ببرد

مگر قرار نشد غمگسار من باشی؟

میان معرکه ها ذوالفقار من باشی

مگر نه قبل ورودم قیام می کردی

و گاه پیش تر از من سلام می کردی

ز جای خیز جواب سلام می خواهم

نگاه نیمه تمامت، تمام می خواهم


گزارش: زهرا شریعتی


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین