عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۳۹۳۹
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۷
پيامبر در منطقه حديبيه(همان مكاني كه صلح حديبيه منعقد شد) مستقر شدند و نمايندگان طرفين، مذاكرات را انجام دادند كه نماينده پيامبر(ص) عثمان بن عفان با تاخير از ماموريت بازگشتند و 3 روز از او خبري نشد.

عقیق: حجت الاسلام والمسلمين عسكري از مكه شناسان و روايتگران برجسته بعثه مقام معظم رهبري درباره اين مكان چنين توضيح مي‌دهد كه:
پيامبر در منطقه حديبيه (همان مكاني كه صلح حديبيه منعقد شد) مستقر شدند و نمايندگان طرفين، مذاكرات را انجام دادند كه نماينده پيامبر (ص) عثمان بن عفان با تاخير از ماموريت بازگشتند و
۳ روز از او خبري نشد.
مسلمان گمان كردند كه كفار قريش عثمان بن عفان نماينده پيامبر در جريان صلح حديبيه را كشته‌‌اند لذا در كنار درختي به نام درخت (سمره) تا پاي جان با پيامبر (ص) پيمان بستند.
پيامبرخدا فرمودند «كساني كه در كنار اين درخت با من پيمان بستند به آتش جهنم عذاب نمي‌شوند و نخواهند سوخت». خداوند هم با نزول آياتي بر پيمان مسلمانان صحه گذاشتند و از كساني كه در اين بيعت حضور دشتند اظهار رضايت كردند. «لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ» (فتح آيه
۲۸).
اين بيعت بنام «بيعت رضوان نام گرفت»
پس از پيمان صلح، پيامبر (ص) در كنار اين درخت قرباني كردند و حلق نموده و از احرام خارج شدند و چون در منطقه حديبيه اين صلح نامه نوشته شد به نام معاهده حديبيه معروف شد و ثمره آن فتح مكه بود.
درخت ياد شده مورد احترام مردم بود كه خليفه دوم دستور قطع آن را صادر كرد و پسرش عبدالله بن عمر اظهار تاسف كرد و دستور داد جاي آن مسجدي به نام (مسجد رضوان) ساختند.
گفته مي‌‌شود مسجدي كه هم اكنون به نام مسجد «آل كز» به صورت نيمه مخروبه پشت مسجد شميسي كنوني قرار دارد در محل مسجد رضوان ساخته شده كه تصوير آن را در ادامه مشاهده مي‌فرماييد.
اين مسجد در
۱۳ كيلومتري غرب مكه مكرمه در كنار جاده مكه به جده (قديم) واقع شده است.












منبع:حج

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین