عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۳۷۲۲
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۲
از مجموعه گران‌قدر و بسیار نفیس ضریح‌پوش‌های وقف‌شده به حرم مطهّر رضوی در دوران گذشته، ضریح‌پوش (شیروانی‌پوش) ارزشمندی گزینش شده و بر روی ضریح چهارم (ضریح شیر و شکر) بارگاه حضرت رضا(ع) در محل گنجینه تاریخ مشهد موزه مرکزی آستان قدس رضوی در معرض نمایش عموم قرار گرفته است.

عقیق: مسئول گنجینه تاریخ مشهد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، با بیان این مطلب گفت: ”این ضریح‌پوش ترمه که 445 سانتی‌متر طول و 300 سانتی‌متر عرض دارد، با سِرمه‌های طلایی و موّاج و مرواریدهای اصل و بدون تراش، آراسته شده است".
مجید مهردوست افزود: ”این ضریح‌پوش را خانم‌ها روضاتی و رفعتی‌پور از شهر اصفهان، در سال 1380 خورشیدی، خلق و به بارگاه حضرت ثامن‌الحجج علیه‌السلام اهدا کرده‌اند".
وی خاطرنشان کرد: ”طرح و نقش این ضریح‌پوش در حاشیه‌ها و کتیبه، گیاهی است و در دور اثر، حاشیه‌ای از هلال دارد که گل‌هایی در فرورفتگی‌های آن با سرمه و مروارید دوخته شده است. در مرکز اثر نیز ترکیب زیبایی از عبارت «لا حول و لا قوّة إلّا بالله العلی العظیم» دیده می‌شود".
وی با بیان این که در زیر این ترکیب، عبارت «السّلام علیک یا علی بن موسی الرضا» دوخته شده و فضای بین مستطیل میانی و حاشیه هلالی لبه، با دوختن آیه‌های قرآن از سوره 1 تا 9 الرحمن با خط ثلث و سِرمه‌دوزی پُر شده است، افزود: ”اسامی متبرّک پنج تن آل عبا علیهم‌السلام نیز در گوشه‌های این اثر دوخته شده است".
وی تصریح کرد: ”این اثر نفیسِ معاصر، از موادِ باکیفیّت و دوخت و خوش‌نویسیِ مناسب بهره برده که آن را در زمره آثار بسیار زیبا، شکیل و نفیس قرار داده است".
مهردوست، گنجینه تاریخ مشهد را به لحاظِ وجود آثار و اشیای منحصر به فردِ مورد استفاده در بارگاه ملکوتی حضرت رضا علیه‌السلام در سده‌های گذشته، یکی از موزه‌های کم‌مانند جهان اسلام عنوان کرد و گفت: ”در این گنجینه، آثاری بی‌اندازه نفیس، مانند وسایل روشنایی، وسایل شست‌وشو و تطهیر حرم مطهّر، الواح طلای مربوط به صندوق‌پوش و ضریح اوّل، درهای قدیمی، قفل‌ها و کلیدهای حرم و ... وجود دارد که علاوه بر دیرینگی و پیشینه تاریخی، به واسطه این که دهه‌ها و سده‌ها در فضای ملکوتی حرم مطهّر نصب بوده و مورد استفاده قرار می‌گرفته است، دارای اهمیت فراوان هستند".


منبع:قدس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین